etrex+palmdator +ATLAS =mest optimala navigatorn?

Pathaway för ambitiöst ?

Jag har ytterligare studerat Pathaway programmet och konstaterar att det positiva förstaintrycket inte helt kvarstår.
Man har försökt bygga in allt det GPSen normalt klarar av i programmet utöver den traditionella movingmap- funktionen och det är ett steg i rätt riktning.
Tyvärr saknas upload och download funktionerna så att man kan kommunicera med ett PC-baserat kartprogram tex via GPSen.
Mycket av planering i form av vägpunkter och rutter gör man ju hemma och och vill föra över.Det ger nu dubbelarbete!
Det hela ger snarare ett lite rörigt intryck med en ambition att visa en massa information i olika vyer uppgifter om man för det mesta aldrig använder-
När det gäller karthantering är det jämförbart med GPSpilots ATLAS då det bygger på samma princip-Kalibreringsförfarandet inte helt klart-vad är Cartesiskt format mer än norrorienterat? liknar väl Mercator tror jag-är det WGS84 koordinater som gäller?
Bra är trots allt ambitionen att bygga in spår/rutt/vägpunkt funktion --den dagen man kan kommunicera med GPSen och man ger möjlighet att själv välja vad man vill ha bland uppgifterna man kan få ut då har programmet förutsättningar att bli riktigt bra.
Detaljer
Bra är spårfunktion/eget val av vägpunktsymboler
Displayen utnyttjas inte till 100% till kartan i någon vy vilket är en nackdel-
16 färger går inte att få vilket är synd då mer inte behövs för kartmaterial-256 färger äter minne!

Jag håller mig nog fortfarande till ATLAS en tid då det är mer lättöverskådligt och jag tror att detta Canadensiska program kommer driva på utvecklingen av kartprogram för Hnaddatorer och det är bra!

/Bengt

clindh

Forumvärd
PathAway är helt klart ett steg i rätt riktning, betydligt mer prisvärt än GPSPilot-sviten. När Database Editor-applikationen kommer ("coming soon..." står det) så skall man kunna få in sina waypoints genom att synka från PC. Fast än bättre vore ju överföring Palm-GPS; vore konstigt om de inte lade in något sådant framöver.

Att det är "för ambitiöst" håller jag inte med om, så länge det inte drar enorm med minne eller CPU för att klara lite mer än "bare minimum" så gör det mig inget.

Att den inte klarar 16 färger är ju trist, men obegåvad med färg-PDA som jag är lider jag inte så värst av detta :)

konvertering/import av filer

Jag har varit i mailkontakt med dom som gör programmet. Det finns en Dos konverterare för att göra om ASCII waypoint/routes/tracks filer till PathAwayformat. Dock verkar det vara ganska knöligt att få till det. Man jobbar på ett windowsprogram för att konverteringen. Har föreslagit, och hoppas att dom implementerar import av filer från dom vanligaste programmen Ozi waypoint+ gartrip mfl. Fast allra helst direktkommunikation med GPS:en försås. Men det verkar som det är ett program som "är på gång".

Jag gillade också att det var enkelt att kalibrera kartorna och att det går att ha kartor i olika upplösning (skala) och på så sätt kunna zooma in och ut.

Har testat med sjökort och kalibreringen blev mycket bra.

Ett tips om man använder sjökort i BSB-format i Ozi explorer. Fram t om vers 3.85 kan man exportera till bitmapfil. (blir stoooora >100Mb) Från vers 3.90 är denna exportmöjlighet borttagen för BSB-kort pga copyrigt. Så ett tips - behåll din vers 3.85 exe-fil och döp om den och ha den i samma katalog som senaste version, så kan du alltid exportera sjökorten.

/Lars-Olof

Fältförsök

Efter ett mindre "fältförsök" med Pathaway så har jag gjort följande obs. Pathaway vs. Atlas (PalmIIIC)

+ tracks, alltid lika roligt att se sin väg genom terrängen men förutsätter att palmen är påslagen, vilket i sin tur nog kräver extern strömkälla, dessutom krävs betydligt mer än ledsyn för att se tracken
+ routes, helt klart användbart
+ priset

- liten kartvy, ca 30% mindre än Atlas (stort minus, det är ju redan nog liten display)
- går ej att kalibrera med hjälp av textfilskordinater
- nav.markören är svår att se
- går ej att lägga in kartbild med 16 färger vilket gör onödigt stora filer i ett redan begränsat utrymme

Dessutom har jag fått "resetta" palmen några gånger i sb. med anv. av Pathaway, har aldrig hänt i sb. med Atlas, kan möjligen bero på handhvandefel pga. orutin med programmet

Någon borde övertala dom därborta i Australien att göra ett palmanpassat OZI
Runar B

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg