Etikettsregler för cykelhjälm

Den där regeln om lurar har faktiskt bärighet. Jag lyssnar själv ofta på radio eller poddar när jag cyklar, men i ett mono-headset. Att proppa igen båda öronen i trafiken är inte så smart. Men med ett öra fritt tycker jag att jag uppfattar omgivnings ljud bra.

Den där regeln om lurar har faktiskt bärighet. Jag lyssnar själv ofta på radio eller poddar när jag cyklar, men i ett mono-headset. Att proppa igen båda öronen i trafiken är inte så smart. Men med ett öra fritt tycker jag att jag uppfattar omgivnings ljud bra.

Jag lyssnar också på pod med ett öra då jag cyklar men asbolut inte båda. Lyssnar heller inte på musik då det stänger ute för mycket. I pauser mellan talade ord hör man en hel del av sin omgivning.

/Patrik

Etikettsregler behövs nog inte men då får dom som har sina hjälmar på sej inne på köpcenter räkna med att bli betraktade som muppar, för det ser lite efterblivet ut att gå runt med en cykelhjälm på huvudet.

Dom som har sina sportiga solglasögon på sej inne i köpcenter får räkna med att betraktas som kokainmissbrukare, för jag tror att det är den drogen som gör ögonen väldigt ljuskänsliga.

OK efter som lurar tagit över trådstartens ämne så fortsätter jag med min egna uppfattning i frågan.

I blåst och fartvind så blir det en hel del vindturbulens och störande brus kring ytteröron och hjälm. Detta kan avsevärt dämpas med hörselkåpor som täcker öronen. Detta gör att jag uppfattar ljuden från annalkande trafik bakifrån bättre och inte sämre. Finns produkter som är riktade till just cyklister för att åstadkomma just detta kallas "windfree".

Samma mkt önskvärda effekt får jag med ett par stora örontäckande Sony hörlurar med bygeln utanpå hjälmen.

Det jag lyssnar på under cykling är nästan uteslutande SR P1 eller poddar. Sedan är det förstås en avvägning mellan radiovolym och intensiteten av återstående vindbrus och trafikljud.

Funkar för mig kanske inte för andra!

Thure

Senast ändrad:
Angående ursprungsfrågan så är det också en liten motståndshandling att ha cykelhjälm och varselväst på sig inne I affärer.

Här kommer en stolt och glad cyklist som månar om att popularisera och öka cyklingen i staden.

Stilfascister och andra motståndare bra om ni blir irriterade det rör mig inte i ryggen.
Det är ert problem inte mitt.

Thure

PS ytterligare ett skäl att ta med sig hjälmen är att skydda den. Hänger den kvar på cykeln kan cykeln eventuellt blåsa ikull eller vältas ikull och hjälmen kan få en spricka av ett cykelstyre som träffar hjälmen.

Senast ändrad:
Angående ursprungsfrågan så är det också en liten motståndshandling att ha cykelhjälm och varselväst på sig inne I affärer.

Här kommer en stolt och glad cyklist som månar om att popularisera och öka cyklingen i staden.

Stilfascister och andra motståndare bra om ni blir irriterade det rör mig inte i ryggen.
Det är ert problem inte mitt.

Thure
Inte ofta jag trycker på gilla-knappen men detta var för mej huvudet på spiken, jag håller med!

/Patrik

Det är nog ett storstadsproblem, för där jag bor går folk och handlar i gummistövlar, snickarbyxor, träskor, stråhatt och växtfärgade ullkläder som luktar indisk festmåltid. Ja, jag bor i Järnatrakten. Mode är helt ute här, en cykelhjälm på huvudet är ovanligt dock, för det använder inte antroposoferna här eftersom det är onaturligt. Spräcker man skallen så var det meningen att man skulle göra det och man lärde sig nåt till nästa liv. Reflexvästar har endast de på dagverksamheterna, och de vill man inte bli förväxlad med när man cyklar, då kan man bli infångad med håv.

OK efter som lurar tagit över trådstartens ämne så fortsätter jag med min egna uppfattning i frågan.

I blåst och fartvind så blir det en hel del vindturbulens och störande brus kring ytteröron och hjälm. Detta kan avsevärt dämpas med hörselkåpor som täcker öronen. Detta gör att jag uppfattar ljuden från annalkande trafik bakifrån bättre och inte sämre. Finns produkter som är riktade till just cyklister för att åstadkomma just detta kallas "windfree".

Samma mkt önskvärda effekt får jag med ett par stora örontäckande Sony hörlurar med bygeln utanpå hjälmen.

Det jag lyssnar på under cykling är nästan uteslutande SR P1 eller poddar. Sedan är det förstås en avvägning mellan radiovolym och intensiteten av återstående vindbrus och trafikljud.

Funkar för mig kanske inte för andra!

Thure
Jag har Windfree.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Cykelhjälm med keps Landsvägscykling 20
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Kask cykelhjälm Landsvägscykling 28

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg