Etikettsregler för cykelhjälm

Ja, herregud??? Finns det verkligen etikettsregler för cykelhjälm🙃? Är det något AI-genererat?? Eller vilsekommet nättroll?
Du anar inte vad som diskuteras i cykelforum:
- vita eller svarta strumpor
- stor eller liten flaska för vätska
- Camelbak vid landsvägscykling
- landsvägcykling med annan hjälm en en sådan som man ”ska ha” vid landsvägscykling

Finns mer..,men jag skriver inte mer i denna tråd, utan nöjer mig med att läsa diskussionen. Jag har sagt mitt och kan inte bidra mer.

Har man kraft och energi att ägna åt att störa sig på att folk tar på cykelhjälm vid skrivbord eller har den kvar på i affären då tycker jag man bör försöka kanalisera den energin på något nyttigare. Le inombords om du finner det lustigt.

Jag kan glatt gå omkring i mataffären med cykelhjälm på, till mina barns förtret, men den är helt enkelt enklast att bära den påtagen.

Jag kan ha lite mer förståelse för de som stör sig på att komma svettiga direkt från träningen och sprider sin svettdoft i mataffären. "Min" mataffär ligger nära en stor inomhus-träningsanläggning.

/Patrik

Den största orsaken, enligt radioprogrammet till att folk har hjälmen kvar på huvudet inne i köpcenter eller i matbutiker beror på att det är lättare att bära hjälmen på huvudet än att ha den i handen.

Den orsaken accepterades inte alls av vett och etiketts-poliserna pga att följa etikettsreglerna är viktigare!!

Sen finns det dom som både har hjälmen kvar på huvudet med sina sportiga cykelglasögon och det räknas då som ett fruktansvärt övertramp och är ett stort NO NO!!

Gäller även dom som har sina cykelhandskar på sej när dom lastar upp matvaror på bandet i kassan - FY FY!

Dom tog i radioprogrammet även upp ämnet med lönnfeta 50-åriga män i cykelbyxor.
Det är nog det som alla stör sej mest på - framför allt kvinnor.

Nån som har länk till radioprogrammet?

Beträffande hörlurar det är lite O T här.

Finns troligen annan relevant diskussionstråd om det.

Thure

Senast ändrad:
Det låter som det gamla vanliga inkonsekventa agget mot cyklister. Säkert samma som går på afterskin i slalompjäxor och skidoverall.

Men en länk till programmet vore på sin plats som man får höra snacket. Kanske är det bara raljerande svamel om det är Lantz eller spanarna eller liknande.

Kan dom inte göra ett program om gamla tanter som klämmer på varje frukt, och betalar med 50 öringar och 25 rabattkuponger i kassan ?

- stor eller liten flaska för vätska
Det har jag löst på min cykel:
_IMG3610_DxO+Odd_small.jpg
Mina vänner kallar den för min "franska" flaskhållare... :love:
Perfekt när man ska på fest, rymmer precis ett helrör
och 'hjälmen' - ja den bor ju på pakethållaren när den inte används,
då glöms den inte kvar någonstans. Ingen stjäl en Hövding, och inte
en Biltema-camouflerad 21-växlad 28-tummare heller... :)
/Odd

Den orsaken accepterades inte alls av vett och etiketts-poliserna pga att följa etikettsreglerna är viktigare!!
Vad är det för program du lyssnat på egentligen?

Cyklister kan få ha sin egna regler angående andra cyklister men att någon annan ska bry sig om vad man har på huvudet i butiken är bara konstigt.

Angående cykelkläder på män så kanske man kan jämföra med vad otränade kvinnor i samma ålder ibland har på sig vid träning eller på stranden men av någon anledning så får man absolut inte göra det. (Tycker att båda är ok men förstår inte varför tajta kläder som inte är smickrande för kroppen behandlas så olika mellan könen).

Folk gillar och gnälla, helt enkelt. Om dom inte har något viktigt att gnälla på (tex att deras dotter är oskyldigt fängslad i iran) så hittar dom på något trivialt (någon har cykelhjälm på sig).

Vad är det för program du lyssnat på egentligen?

Cyklister kan få ha sin egna regler angående andra cyklister men att någon annan ska bry sig om vad man har på huvudet i butiken är bara konstigt.

Angående cykelkläder på män så kanske man kan jämföra med vad otränade kvinnor i samma ålder ibland har på sig vid träning eller på stranden men av någon anledning så får man absolut inte göra det. (Tycker att båda är ok men förstår inte varför tajta kläder som inte är smickrande för kroppen behandlas så olika mellan könen).
Jag tror att det var Rix Morgonzoo. Det var i samband med att jag bytte radiokanal och fastnade i det här snacket om cykelhjälm, för normalt lyssnar jag inte på den intetsägande trashtalk-kanalen där det skrattas och snackas i munnen på varandra hela tiden.

Behövs det vett och etikettsregler för cykelhjälmar eller är det bara ett ytligt I-landsproblem?
Man kan väl värdera vad som helst inräknat cykelhjälmsbeteende. För vissa som har det intresset (tex Susanne Ljung som kör det excellenta programmet "Stil" i P1) är bedömning av just stil och smak superviktigt. De försöker förstå vilka beteenden och andra uttryck som gått för sig historiskt och går för sig i samtiden. Och hur regler och normer skiftar. Sånt är inte ointressant för beteendevetare. En regelsamling underlättar säkert åtminstone för forskningen.

Senast ändrad:
En tanke på vad som skulle kunna ligga bakom detta:
Mössa av inomhus, fick man lära sig i lumpen.

Elever som inte tar av sig ytterkläderna på lektioner har provocerat många för att ta ett liknande exempel.

Själv tar jag av varselvästen efter cykelturen på smal trafikerad väg till affären innan jag går in. Den är en varningssignal som ska väcka uppmärksamhet, vilket urvattnas om den missbrukas. Hade jag använt cykelhjälm hade jag tagit av den innan jag gick in i affären. Retar mig inte på andra som gör annorlunda.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Cykelhjälm med keps Landsvägscykling 20
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Kask cykelhjälm Landsvägscykling 28

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg