Det dunvikten gör är att dunets mängd höjer loftet och därmed ökar isoleringen, som Jonna skriver thermodynamiken kan man inte lura antingen sover man skönt eller så fryser man sig genom natten. Det senare är förfärligt.
Min erfarenhet av rätt många tältnätter både vår o höst är att gå inte under en säck med komforttemperatur -5°. Det må svida i plånboken en kort stund men sömn är väsentligt.
Likaledes när folk frågar om tält, vad kostar hotellnatten?
Jag har dunsovsäckar som är 50 år gamla tvättade och brukade med innerlakan, värmer än väl.
Titta mer på prestanda, än på priset, en 12 år gammal fibersäck är slut, om den inte fövarats fritt hängade mellan brukstillfällena. En dunsäck värmer efter det tredubbla.
Ofta är det så att man obekant med en branch har trott vad man tor är rimligt vilket när man satt sig in i ämnet visar sig de första antagandena vara rent åt skogen. Är man då seriös tar man till sig det nya och fortsätter bättre rustad.
För något år sen bad en bekants dotter om specifika sovsäcksråd, de skulle skida långt på senvintern och omväxlande bo i motsvarande fjällstugor och tält, ute kunde det bli -20° nattetid och i stugorna ca 15-17. Vi hittade en kort dammodell. med komforttem ner till -23° för dam, det var en ruskig massa dun i den men med helt blixtlås kunde hon bruka den som täcke i stugorna. Turen blev lyckad och de andra i gruppen hade varit avundsjuka på hennes sovsäck, som givetvis inte var gratis. Men det var en utgående modell och hennes rabatt på den var 40% av fullpriset.
En annan väg är en begagnad sovsäck, då blir genast priset lägre. En bra kemtvätt kan tvätta en dunsäck så att den blir ren och känns fräsch,
I försvaret fick vi ut en sovsäck dun 2,5 kg, genomsydd i bommullstyg, det behövdes två för att kunna sova i en snöka där det blir 2-3° varmt och nästan helt dragfritt, att sova i svala hus var aldrig något problem i en.
Att sova i hängmatta har jag mest gjort i tropikerna och eftersom jag hade ett bårnät med mig tillverkade jag en A-ram så att min bädd blev plan och horisontal. Men problemet var underkylan, av luftdraget och där var det tropiskt varmt. I Nordiskt kylskåpskall luft behövs definitivt en bra underquilt.
go tur