Hej. Jag är ute ganska mycket i skogarna kring hemmet året runt. Mina aktiviteter är huvudsakligen normalt friluftsliv med övernattningar samt pyrschning på storvilt.
Jag var ute i helgen och pyrschade med mina haglöfsbyxor och insåg att de prasslar för mycket samtidigt som de inte är särskilt varma. Mina tankar gick då till vadmallsbyxor och rock från ett överskottsbolag eller dylikt, det är ett tyst material som borde vara hyffsat varmt och är billigt att köpa. Som en bonus så är det helt en okej färg för att fungera som kamouflage, det smälter in bland stenar och stubbar och det tåler glödsprätt.
Är det någon här som har erfarenhet av vadmall? Hur fungerar det att ha som yttersta plagg vintertid? Suger det åt sig fukt? Klumpar snö fast och väter ned? Andra nackdelar?
Jag vet att det är ett tungt material, men vikten är ganska ointressant för mig just nu.
M/39-58 är inte vadmal. Det är komiss som är ett riktigt skitmaterial. Nästan bara rivull, shoddy (idag har man "rebrandat" rivull och gjort det hippt under termen återvunnen ull). Rivull har väldigt få av ullens positiva egenskaper kvar.
Ullkraft väver och valkar rätt bra vadmal. Harrys arbetskläder säljer någon tysktillverkad lodenvariat som är ganska nära "riktig" vadmal.
Jag använder nästan bara ullkläder idag.
För ytterplagg är kamgarn överlägset kardgarn (vadmal är vävt av kardgarn). Du bör hellre sikta på en sporttwill, diagonal eller en tätslagen gabardin. Tyvärr är det strikt omöjligt att hitta m/23 idag. De hade en fantastisk väv. I ull.
"Kostymbyxor" är oftast sydda i material som är särskilt bra för uteliv. Oavsett fiberinnehåll.