Erfarenheter av stretching?

Mot löparknä

Jag har haft "löparknä" (ITB) i båda mina knän vid olika tillfällen. Ett tag trodde jag aldrig att jag skulle kunna springa igen, men jag har kommit tillbaka. Botemedlet för mig har varit stretching av lårens utsidor.

I vissa perioder när jag har strechat dåligt kommer smärtan i knäna tillbaka, men med mycket stretching kan jag få bort den igen.

När det gäller träningsvärk så har jag dock aldrig märkt någon effekt av stretching. Är jag otränad så får jag lika mycket träningsvärk vare sig jag stretchar eller ej.

Peter
 
Jag stretchade tidigare efter löpning och andra träningspass som innebandy. För några år sen började ifrågasätta varför jag gjorde det. Jag har inget behov av att vara särskilt rörlig eller vig. De senaste åren har jag inte stretchat alls. Min erfarenhet är att jag inte märker någon skillnad alls beträffande träningsvärk. Jag får träningsvärk om jag haft ett uppehåll i träningen och börjar igen, oavsett om jag stretchar eller ej. (Och, ja, jag vet hur man stretchar på rätt sätt).

Jag har inte märkt någon skillnad ifråga om skador, men det är ju något som ändå inträffar så sällan att det är svårt för den enskilda att dra några direkta slutsatser om. Har inte varit skadad någon gång sen jag slutade stretcha.

Möjligen har jag blivit något mindre vig, men det kan också bero på högre ålder. I vilket fall som helst är det inget som bekymrar mig.

Slutsatsen för mig personligen är alltså att stretching bara är slöseri med tid som man kan ägna åt roligare saker.

Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
The Trooper Stretching For Dummies? Träning och hälsa 2
somule stretching Träning och hälsa 3

Liknande trådar