Erfarenheter av storskor

Re: Re: Re: Rättelse och tillägg

malindo; sa:
Det är korrekt att Boreal använder sig av Sympatex i sina kângor (vilket de emellertid kallar Dryline), detta även i G1:an.. dock âr jag osäker pâ om membranet sitter i innerskon eller i ytterkängan.. har för mig att innerskorna pâ G1 âr mer typ filt.. men jag kan ha fel.

Mvh / Mats

Jag var i den kungliga huvudstaden idag och testade Boreal G1. Innerskon är vattentät i den nedre delen och den övre är skinfodrad. Värmeisolering finns över hela innerskon.
Satt kanonbra faktiskt. Kändes varm såklart :)
Synd att de inte finns några möjligheter å testa de andra modellerna. Det lutar åt att det blir Boreal G1 till slut...

Om ingen motsätter sig detta? ;)

// lars

Formgjutna innerskor

Svar till Lars och Alexander:

Jag fixade mina innerskor (det är alltså EN sko som ersätter din vanliga innersko) i en skidbutik i USA men som jag förstår det är detta något man kan göra i vilken seriös skidshop som helst. Vad de gör är att de hettar upp innerskorna så att de blir mjuka, sen stoppar man ner dem i plastskalen och sen får du stå i dem ett tag (c.a. 20 min) så att de formar sig efter dina fötter medans de svalnar. Vad jag förstod var det samma modell som de använder till skidpjäxor.
Om jag förstått saken rätt så en bidragande orsak till att de håller värmen så bra är att de är gjorda av "slutna celler" dvs suger ej upp vatten. Har använt de under totalt c.a 5 veckors aktivt isklättrande och till aplpin klättring, och verkar än så läng väl stå emot slitage.
Kostade c.a. $150 när jag gjorde det.

Motsättning

sundancekid; sa:
Det lutar åt att det blir Boreal G1 till slut...

Om ingen motsätter sig detta? ;)

// lars

Jo, jag motsätter mig detta! Om jag nån gång får låna ett par storskor så torde det bli dessa du kommer att köpa. Om du läser sida två på testet av storskor som jag skickade länk till så ser du att dom fått dåligt betyg. Satsa på något annat, för min skull!

Här är sida 2: http://www.climbing.com/equipment/boots218/index1.html

Koflach Arctis Expe, om du kan hitta den med bra pris, mina gamla satt ju bra på dig (och mig).

För kalla fötter

För lätt frysande fötter rekommenderar jag Koflach Arctis Expedition. Dera innersko är bland de varmaste som finns på marknaden, trotts det är kängan är priset rimligt, runt 3000 sek. http://www.koflach.com/KoflachProductArctis.html

Den enda nackdelen är att kängan är lite klumpig för isklättring, för alpina långturer vid riktig grov kyla är den utmärkt. Har haft alldrig inga problem med dessa kängor.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anka0311 Erfarenheter av att klättra Aiguille du Chardonnet? Alpin / Bigwall 0
NordenJolt Någon som har erfarenheter från Coropuna i Peru? Alpin / Bigwall 2
per162 Erfarenheter av cam hooks? Alpin / Bigwall 7
Ayreon Erfarenheter från mt. blanc Alpin / Bigwall 7
agis Storskor, hyra Alpin / Bigwall 0
Fbr Storskor – Phantom 6000 Alpin / Bigwall 13
kjpil Klättra i Lundhags eller Vandra i storskor? Alpin / Bigwall 26
Mike C Turskidor för storskor? Alpin / Bigwall 36
gmg storskor Alpin / Bigwall 0
Rodluvan sula om storskor !? Alpin / Bigwall 4
mo9jan Koflach storskor. Alpin / Bigwall 4
karlssonhenrik Torka storskor i läder? Alpin / Bigwall 3
osse26 Storskor på Matterhorn? Alpin / Bigwall 4
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Alpin / Bigwall 0
patrik_pc Heltäckande snöskydd till storskor? Alpin / Bigwall 0
Ix Storskor och långfärdsskidskor?? Alpin / Bigwall 10
Double-A Storskor för div. aktiviteter? Alpin / Bigwall 2
peon Storskor för Mont Blanc? Alpin / Bigwall 5
MikeMike Storskor eller superskor. Alpin / Bigwall 0
dabac Bräda + storskor = sant! Alpin / Bigwall 0
komin Behöver, Tips!(Storskor-Randonnè) Alpin / Bigwall 3
Djurgårdens IF Storskor och Skidbestigning ? Alpin / Bigwall 2
larrebar bindningar och skidor för storskor Alpin / Bigwall 3
snowboard+storskor=sant? Alpin / Bigwall 7
Kan man åka Snowboard i storskor? Alpin / Bigwall 3
Storskor att hyra? Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg