Erfarenheter av lätta skydd

Re: Re: Re: Erfarenhet var det...

Anders M; sa:
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Även om jag anser att det finns tillräckligt med redogörelser för tarptältens för- och nackdelar på webben för att tycka att det är en bra lösning finns det ännu inte så många tarptält i Sverige.
Det finns presenningstält sedan länge i Sverige. Tunga dock. Militärens knäppetält till exempel. Eller scouternas presenningstält .

Varför säger ni tarptält förresten? De ser ju ut som hederliga presenningstält. Skillnaden är väl snyggare design och lättare presenningsväv. Tarpaulin betyder ju dessutom presenning på engelska.

Klockrent! Presenningstält får det heta! 'Tarp' är ju kortform av 'tarpaulin' och används flitigt också. Sen om det rör sig om ett presenningstält av märket 'tarptent' så kanske det ordet kan användas, typ som 'mitt Hilleberg'.

I väntan på erfarenheter
- kanske någon? åtminstone! kan ger fler länkar utöver den jag gav -
kan vi ju käbbla lite om spåkfrågan. Tarp är ett mycket lyckat låneord -
kort och lätt att uttala, och utan möjllighet till
missförstånd i friluftssammanhang. Varför trassla
med ett klumpigt fyrstavigt ord med aviga betoningar?

Som det möjligen framgått har jag heller aldrig förstått varför man på svenska ska släpa
på ett fyrstavigt ord, återigen med klumpiga betoningar,
för det man sover på, när vi redan har det enkla ordet "madrass"? Fransmännen klarar sig utmärkt med
"matelas".

Sex laxar packar pappas laxask. Pressenningstält.

Liggunderlag. Rent fonetiskt inga stora svårigheter; under förutsättning att man tillåter sig ljuda de två mellersta stavelserna i slirigt legato. Ett faktiskt en- eller tvåstavigt alternativ? Ligg? Hepp.

I strikt ordalydelse då. Liggunderlag beskriver ju allt det du ligger på; knäckesmulor, sidenliner, sovsäck, renskinn, granris, cellplast, snö, sten, knota, backen och allsköns bråte din sida tältet inmutar.
Skogsbryn eller klippa; inte utan min madrass.

fson; sa:
Jag har inte mycket glädje av att kunna hålla mig torr liggandes raklång, om jag och min utrustning blir blöta på vägen dit. Mitt 'skydd' ska inte bara förvara en torr och liggande vandrare; det ska ge förutsättningar för vila, att ladda om och dessutom utgöra en del av njutningen och glädjen med utevistelsen. Det ska vara en plats att tillbringa sköna stunder och dagar på när jag inte vill vandra. Det ska var en utgångspunkt för dagsturer, fotosessioner och fiskeutflykter. Det ska vara en plats där vänner kan umgås.

Det är stor skillnad på aktiviteter.

Vi som förordar de lätta varianterna gör det för att vi under största delen av vår utevistelse BÄR på packningen. Tillbringar man 10 timmar om dygnet i tältet (varav 8 sovande), men samtidigt bär på tältet 8-10 timmar om dagen så blir vikten betydligt viktigare än komforten.

Vi VET att man inte kan både äta kakan och ha den kvar. Men vi anser att den lättare vikten utan tvekan uppväger att ett tarptent kanske inte är något man vill tillbringa ett dygn i sträck i. Men det gör vi inte heller.

Ska man ha nån form av "basläger" att utgå från kan man göra som Raskesven: köra med en tältkåta. Där har du ståhöjd när du ska klä på dig, du kan ha kamin eller eldspis att elda i.

Så frågan jag då ställer mig är: Ni som väljer tält före tarptent, varför väljer ni inte kåta före tält?

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Nånstans måste man ju börja, och det finns ju en tanke med att hela tråden startades genom att vi frågar om andras erfarenheter.

Gott det - men Jörgen, som skrivit artikeln, han har större erfarenhet av tarptält, eller? Jag blev lite förundrad när du skrev att du knappast ens testat - tonen på fjaderlatt.se är ju inte direkt "hej, vi har hittat nåt nytt spännande som vi ska testa.."? Eller är det hela tänkt som en försäljningsplattform för nån framtida produkt?

nermander; sa:
Så frågan jag då ställer mig är: Ni som väljer tält före tarptent, varför väljer ni inte kåta före tält? Jag har aldrig testat kåta, men tror inte att det skulle ge mig samma komfort för vikten.

Allting är relativt, inte minst vikt. Jag tycker att ett tält som väger omkring 2,5 kilo är ett lätt skydd/skyl/bo, som samtidigt ger mig en bra komfort för mina användningsområden. Jag har ingen erfarenhet av kåta, men lite mer väger det väl? Och just ståhöjd är inget jag saknar hos ett tält. Däremot verkar det ju mysigt att kunna elda, om man är på turer där det finns bra med ved.

Per

fson; sa:
Gott det - men Jörgen, som skrivit artikeln, han har större erfarenhet av tarptält, eller?

Det får du fråga honom om, vi är trots allt två olika personer. ;)

(Vad jag vet har han själv konstruerat ett par stycken och bott i under sina långvandringar genom de svenska fjällen. Det räcker för mig.)

Hur många nätter i tarptält har du själv? Ditt krav på erfarenhet torde väl gälla även för de skeptiska? Eller särskilt för de skeptiska ;)

Schneeberger; sa:
Det kanske är en språkmässig fråga men det hade varit mer klädsamt att skriva "det förefaller" istället för "det är" om något man inte testat själv :)

Nej.
Jag tänker inte vara blygsammare än "tycker nog".
:)

fson; sa:
Jag har ingen erfarenhet av kåta, men lite mer väger det väl?

Väl? :)

Raskesven får komplettera med vikter så du får lite hårda fakta att bita i, men per person så väger faktiskt inte en tältkåta särskilt mycket mer än ett tält. Skulle det vara så illa med ett halv kilo extra för att få ståhöjd?

nermander; sa:
fson; sa:
Jag har ingen erfarenhet av kåta, men lite mer väger det väl?

Väl? :)

Raskesven får komplettera med vikter så du får lite hårda fakta att bita i, men per person så väger faktiskt inte en tältkåta särskilt mycket mer än ett tält. Skulle det vara så illa med ett halv kilo extra för att få ståhöjd?

Jag vandrar oftast ensam, så för mig blir det nog faktiskt mer än ett halvt kilo extra? Kåta är säkert kalas för vissa, men jag tror inte det passar mig. Och det var mig du frågade. :)

/Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
RRRR Extern ram - erfarenheter? Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Tarptent Contrail - några erfarenheter Lättpackning 10
Essexblue Erfarenheter Tarptents? Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg