Martin Fjaderlatt.se; sa:
dave1; sa:
Och viktmässigt tycker jag skillnaden är liten. Nallo 3GT ger under kilot/person om man är 3 stycken. Tarptents cloudburst väger ca 1160g och i den viktklassen har ju t ex Terra Nova enmanstält och Akto är inte fasligt mycket tyngre.
Ja, det är klart att skillnaden blir liten om man väljer att byta räknesätt så att det passar in...
Räknar du istället likadant överallt ser du att
ett Nallo 3 GT är dubbelt så tungt per person som ett Rainshadow, och ett Akto är nästan tre gånger så tungt som ett Cloudburst:
Nallo 3 GT: 2,8/3 = 0,93 per person
Tarptent Rainshadow: 1,2/3 = 0,4 per person.
Akto: 1,5 per person
Tarptent Cloudburst 1,1/2 = 0,55 per person.
När jag såg igenom Henry Shires' sortiment var enpersonsalternativen Rainbow och Contrail.
Rainbow ifrågsattes av Jamo; har jag förstått
har Contrail fördelen att kunna pinnas ned i ändarna
(verkar rätt väsentligt för mig under de många åskstormar jag kan vänta); men det kräver en stav
till uppsättning. Utrymmet kommer jag inte ihåg men
det handlade om 2.1 m^2 för Rainbow att jämföra
med 1.7+0.8 för Akto, och ej tillrådligt med matlagning
(enligt SHires själv). Det är iaf rätt knappt
och ngt att ta med i beräkningen.
Så därför har jag granskat Rainbow 2 och Cloudburst som
är för 2; men ger väldigt generöst golvutrymme för 1.
(notabelt att det brittiska paret som testade Cloudburst
placerade packningen utanför tältet, men ansåg sig kunna lag mat framtill, utom vid regn, kanske).
Då handlar det om 0.5 kg:s besparing för mig
(0.3 för användare av nya Akto), om nu det kan löna sig. Men en fråga som uppstår (apropå rubriken Erfarenheter) är: blir det kallare eller varmare av
att ligga en, och blir det mer eller mindre
kondens (antar det senare)? Bägge kan ju vara intressanta under frostnätter (men, hm, kan jag vänta minus i tältet, får jag väl ta min tyngre sovsäck?)
Knepigt, detta. Livet var enklare när man inte visste nåt och lättpackning bara handlade om att lämna saker hemma.