Knallskott kan jag tänka mig är det mest effektiva "vapnet" men pass på brandrisken. Tänkte senast igår att en såndär ihopfällbar fältspade, typ FM, borde vara ett ganska bra motmedel om det skulle gå så långt.
Annars är väl det viktigaste att inte ha mat i tältet, inte ens en smula. När vi var i Yellowstone berättade parkvakten om en legendarisk händelse där en kvinna glömt en liten chokladbit inne i tältet, fastän alla annan mat var ordentligt förvarad uppe i ett träd som sig bör. Björnen brydde sig inte så mycket om henne men strimlade tältet och allt där inne i jakten på chokladen. Kvinnan strök med i processen. Sen dess kallar de henne
"Swiss Miss" (hon var passande nog från Schweiz dessutom, iaf enligt legenden).
Underskatta inte björnens väderkorn är lärdomen här...
Jag hade faktiskt en björnbrottare i släkten, Jormas hette han. Han hängde med benen runt halsen på björnen, höll den i öronen och hängde där öga mot öga med den tills den slutade kämpa och lunkade iväg. Till historien hör att björnen fått underkäken bortskjuten strax innan pga vådaskott. Jormas skall ha sett helt förstörd ut efteråt men var i princip oskadd (dock rätt så väl "marinerad" i björnblod, huvva!). De andra jägarna spårade björnen snabbt och gjorde slut på lidandet... Klart bisarr historia men det skall tydligen vara helt sant.
Men visst, som flera skrivit innan, björnen (och andra rovdjur också, utom kanske fjällräv) är bra mycket mer rädd för människor än tvärtom. En väl markerad närvaro är bästa skyddet.