Lite sent svar i den här tråden men jag ger mina 2 cent.
Jag har en 811 som jag använt nu i sommar efter att ha haft den liggandes i 5år,anledningen till att jag haft den liggande så länge kan man väl säga är den största nackdelen med den...den brutalt svåra första monteringen.
Det blev i mitt fall frågan om rent våld för att få ihop den (går inte på annat vis),och det resulterade i böjda stänger och en lite sned kanot, sedan lät jag den ligga på gården i 2 veckor för att duken skulle sträcka ut sig ordentligt.
Efter 2 veckor monterade jag isär och sedan ihop den igen,då böjdes stängerna tillbaka och kanoten riktades.
Nu gick den ihop hur lätt som helst,så var beredd på ett rent h-vete första gången du monterar den.
Paddlingsegenskaperna i sjöar?...tja,den är som ett löv på vattenytan,minsta lilla vindpust så snurrar du runt ,så är du ute när det blåser får man spendera mer energi åt att parera vinden än att komma framåt. Här är det vindstilla förhållanden som gäller för att det skall bli njutbart.
Jag har använt min som en fiskekanot mest och vi har varit 2 i kanoten jämt (ca 90&65kg),det är att betrakta som ett absolut minimum lastmässigt för den kanoten,mer vikt behövs om man ska ut på större vattenytor för att få någon som helst kursstabilitet.
Nu låter det kanske som jag totalsågar den men det gör jag verkligen inte,för samma egenskaper som gör den katastrofalt dålig i stora öppna vatten gör den till en absolut dröm i svåra.
Jag har paddlat den i skogsåar,somliga inte mer än 1-1 1/2 meter breda,och när jag stött på en bäverdamm så var det inga som helst problem att släpa den genom granskogen.
Modellen heter ju 811 DR (Down River) och det är här den kommer till sin rätt,i strömmande vatten. HELT SAGOLIK!.
Stryktålig som få,styr hur lätt som helst,du bär den hur lätt själv på axlarna vid vid dom få landlyft som blir,för den flyter ju som en kork över grunda partier där andra får bära...här blir man nöjd med sitt köp.
Men att ge mig ut på en sjö som tex Rogen?...nej...inte en chans.