Raskesven; sa:Handelsbanken och exempelvis Nordea har helt olika strategier och strukturer.johanv; sa:....
Handelsbanken har ca 20% lägre kostnader än de övriga bankerna trotts att de har liknande struktur och tjänster trotts det har Handelsbanken både de nöjdaste kunderna och de nöjdaste anställda.
Tar inte ställning för Connex tycker bara det är fel att dömma ut dem innan de ens fått starta sin verksamhet. Alla tycks tro att bara de tar över så ska allt bli så dåligt ingen service ska finnas och priserna ska höjas desutom ska tågen aldrig gå i tid
Tycker inte heller att Tågkompaniet varit så överdrivet bra.
Om man går tillbaka till ursprungs frågan med bokningssystemet så vill jag minnas att även Tågkompaniet hade problem med det i början så ge Connex tid så löser det sig säkert.
Om du läser mitt inlägg ovan framgår att Connex beter sig taffligt innan de ens börjat köra tågen. De är inte utdömda för det, men medge att det är klantigt. Dessutom har Connex bedrivit verksamhet tillräckligt länge i Stockholm för att jag ska vidhålla min svarsrubrik att "Connex sucks". Får väl se om de sköter norrlandstrafiken bättre och om jag får anledning att revidera min uppfattning, som är baserad på hur Connex hittills agerat.
Tågkompaniet har anmält Connex till konkurrensverket. Vi får väl se om det går vidare till marknadsdomstolen:
http://www.seko.se/magasinet/2001/05/ny04.htm
Jobbar själv med värdepappershandel så jag sitter och läser analyser och bolagsrapporter hela dagarna, kan Bankerna utan och innan. Så visst kan jag hålla med om att det skilljer en del i strategi mellan Nordea och Handelsbanken. Den Bank som ligger närmast för en jämförelse med Handelsbanken är Föreningssparbanken och om man rensar de båda bankernas resultat ifrån kostnaderna för deras engagemang i utländska banker. Så borde Handelsbanken ha ca 20% lägre kostnader.
Känner alltför väl till problemen i Stockholm. Har väl även stora problem med trafiken i London. Det är dock stor skillnad på den typen av trafik och tåg längs norrlandskusten. På andra håll i Europa tror jag att de lyckats bra med vanlig tåg trafik.
Har själv varit med om en grej med tågkompaniet då jag hade bokat biljett och hade då inte möjlighet att vare sig få dem hemskickade eller hämta ut dem. Blev då informerad om att jag bara skulle uppge bokningsnumret till konduktören. När jag gjorde det visade det sig att jag ej fanns på hans list så han ringde och kollade det och då hade min biljett blivit avbokad eftersom jag ej hade hämtat ut den inom 3 dagar. Som tur var fanns det lediga platser. Ofta har även tågen varit försenad. Så jag har som sagt var ingen vidare positiv syn på Tågkompaniet. Tycker inte att de skött sig så där väldigt bra när jag åkt.
För min del hade de dock gärna fått fortsätta med trafiken. Men tror att Connex kan klara det lika bra och om de dessutom kan göra det billigare är det väl inte mer än rätt att de får sköta trafiken.
Tror att en underleverantör dumpat priset för tåg och underhåll i förhoppning att få fler uppdrag som dom då också kan tjäna pengar på. Detta leder även till att det blir lättare för Connex att visa att man lagt sitt anbud på marknadsmässiga vilkor.
Tror även Tågkompaniet hunnit med att lämna in en stämning Tror att det var Rikstrafiken som man stämmde
och det var på den beräknade vinsten för om man fått uppdraget att köra trafiken.