Förra året vandrade jag Kungsleden från Saltoluokta till Kvikkjokk. Det var i Juni (mycket mygg vid den tiden för övrigt!). Jag gick hela vägen i ett par RunAmoc. Det gick helt utan problem, inga skador, inte ens antydan till skavsår. Den stora fördelen som jag ser det är att skorna är väldigt luftiga och fötterna håller sig svala och mår mycket bra. Dom jag har är rymliga och rejält breda. Jag får plats med ett par tunna strumpor + ett par goretex sockor som värmer bra när det regnar konstant. Annars tror jag att ett par tunna neopren sockor skulle fungera ännu bättre, speciellt om man behöver vada någonstans. Det återstår att prova i framtiden. Nackdelen med dom här skorna är att man måste vara uppmärksam var man går, speciellt om det är stenigt. Man vill absolut inte trampa på en spetsig sten. Dom här är gjorda i mjukt läder, kanske inte det bästa materialet om det är riktigt blött. Men mycket mjukt och skönt annars.
Vivo barefoot, eller vad dom nu heter exakt, har jag testat en gång. Efter tre kilometer hade jag skavsår, på båda fötterna, både vid en tå på vardera fot plus ovanför hälen vid bakkappan. Sådana plastskor passar definitivt inte mina ankfötter iaf.
Jag har också testat att vandra i ett par Keen sandaler och det fungerade också mycket bra. Svala och sköna, torkar snabbt. Men nackdelen att det ramlar in mycket skräp när man går i skogen, fast det ramlar ut lätt också förstås.
Ett litet råd är att fötterna behöver vänjas och tränas en längre tid innan man ger sig på en längre vandring med packning. Jag hade gått ca ett år varje dag med minimalistskor innan fjällvandringen. Men idag tycker jag att "vanliga" skor känns som ett par pjäxor att gå i, stela och tunga ;-)
Vivo barefoot, eller vad dom nu heter exakt, har jag testat en gång. Efter tre kilometer hade jag skavsår, på båda fötterna, både vid en tå på vardera fot plus ovanför hälen vid bakkappan. Sådana plastskor passar definitivt inte mina ankfötter iaf.
Jag har också testat att vandra i ett par Keen sandaler och det fungerade också mycket bra. Svala och sköna, torkar snabbt. Men nackdelen att det ramlar in mycket skräp när man går i skogen, fast det ramlar ut lätt också förstås.
Ett litet råd är att fötterna behöver vänjas och tränas en längre tid innan man ger sig på en längre vandring med packning. Jag hade gått ca ett år varje dag med minimalistskor innan fjällvandringen. Men idag tycker jag att "vanliga" skor känns som ett par pjäxor att gå i, stela och tunga ;-)