Eped downmat + dunsovsäck = jättevarmt?

Insul Mat

Hej Frida!

Du verkar ha bestämt dig för ett exped liggunderlag, jag tänkte rekomendera ett annat som jag har använt i sommar och två vintenätter ute, -8 och -17 och som jag ska använda under en två veckors skidtur nu med start nästa vecka!
Kommer oxå att ta med ett vanligt liggunderlag(cellplast)!
Efter det kan du få en riktig recention :)!

http://www.insulmat.com/2007/index.cfm?action=product&productID=132&groupID=23&familyID=1

Insulmat liggunderlaget har oxå en isolering, inte dun och har inte någon minusgradergradering(hur mäter man sånt?)

Jag tycker att det är kanonbra, kostar ca 600kr och väger in på 620g...(den långa modellen) och tar väldigt liten plats!

//A
 
Re: Insul Mat

andy69; sa:
Hej Frida!



Insulmat liggunderlaget har oxå en isolering, inte dun och har inte någon minusgradergradering(hur mäter man sånt?)

Jag tycker att det är kanonbra, kostar ca 600kr och väger in på 620g...(den långa modellen) och tar väldigt liten plats!

//A

Har faktiskt sneglat på det här Anders. Tycker att lösningen med Mummy är klockren, vikten är dessutom lägre+att man slipper pumpa upp madrassen utan kan blåsa upp den...Hur upplever du isoleringen och hållfastheten?
 
Det finns i Sverige..

^_^; sa:
Jag vet inte om jag har lust att beställa något från utlandet. Men det liggunderlaget är säkert också bra...

Jag köpte mitt på Hägglunds i Luleå...

Liggunderlaget finns med i Utemagasinet nr: 5, 2006 där det fick höga betyg. Modellen hette då Insulmat Max-Thermo Regular.

//A
 
Re: Re: Insul Mat


Har faktiskt sneglat på det här Anders. Tycker att lösningen med Mummy är klockren, vikten är dessutom lägre+att man slipper pumpa upp madrassen utan kan blåsa upp den...Hur upplever du isoleringen och hållfastheten? [/QUOTE]


Ännu så länge har jag bara använt den under 5 dagar i fjällen i höstas och under två kalla vinternätter!
Har inte haft några som helst problem med den... Ska ju använda den nu under vinterturen så då har jag mer feedback att ge efter det!

Den kan vara billigare än de 600kr jag uppgav, mellan 400-500kr ligger nog närmare sanningen :)!

//Anders
 
^_^; sa:
Jag vet inte om jag har lust att beställa något från utlandet. Men det liggunderlaget är säkert också bra...

Hej Frida,

Eftersom jag är intresserad av InsulMat har jag "rotat" litet.
Modellen som förra året hette Insulmat Max Thermo heter
i år Ether Thermo 6.
Jo Sport i Hudiksvall är importör och säljer till de flesta sportaffärer i Sverige.
Jo Sport beräknar få leverans v.12.
Large är 198 cm lång och väger 675 gram. Riktpris 569:-
Regular är 183cm,väger 623g. Riktpris 529:-

Jag har ett ThermaRest från hedenhös tid och tänker nu köpa ett Ether Thermo 6 Reg. Ett halvt kilo lättare, mindre packvolym och högre liggkomfort. Blåsa upp det får man ju göra, men det kan det vara värt.

Om min budget tillåter ska jag även investera i en WM-säck, MegaLite (kanske, kanske en UltraLite).

/ Bertil
 
OBD; sa:
Jo Sport i Hudiksvall är importör och säljer till de flesta sportaffärer i Sverige.
Jo Sport beräknar få leverans v.12.
Large är 198 cm lång och väger 675 gram. Riktpris 569:-
Regular är 183cm,väger 623g. Riktpris 529:-

Hej Bertil!

Vad bra, då vet jag vart jag ska fråga efter det. Tackar för tipsen!

I Linköping finns det i alla fall tre riktiga friluftsaffärer, kanske kan någon av dem ta in den här madrassen om den inte redan säljs där. Norrköping är helt värdelöst vad gäller friluftsbutiker, vilket jag finner hemskt konstigt med tanke på att folk här är ganska hurtiga av sig. Men men. Nu kommer jag ju spendera varenda vardag i Linköping, jag har fått mitt DRÖMJOBB nämligen!!!

Det finns två argument som talar för InsulMat (förutom priset), och det är att den är lätt och sen också att Anders har provat det på vintertur och tyckte det var okej. Om liggunderlaget funkar på vintern måste det ju duga gott och väl på en kylig höstvandring.

Vad jag inte fattar är varför de tillverkar alla liggunderlagen i så fåniga längder. Det är alltid en jättekort variant på typ 120, sen är nästa steg 180. Hallå, hälften av alla människor är ju kvinnor?! Det kan väl inte bara vara jag som skulle vilja ha ett liggunderlag som är 165 långt...
 
InsulMat + WM Ultralite

Tror ni att ovan nämnda InsulMat och en WM Ultralite skulle klara säg -10 grader?

Eventuellt då med ylleunderställ, mössa och yllestrumpor.
 
Re: InsulMat + WM Ultralite

^_^; sa:
Tror ni att ovan nämnda InsulMat och en WM Ultralite skulle klara säg -10 grader?

Eventuellt då med ylleunderställ, mössa och yllestrumpor.

När det WM: s säckar så kan du tryggt utgår från att deras temperaturangivelser speglar komforttemp och inte någon extremtemp. Min Antelop SDL t ex som är "rated" minus 16-18 klarar att hålla mig varm och go hela natten i minus 25 om jag har ullfrottéunderställ, tjock mössa och sockar. Detta på dubbla vanliga liggunderlag.

Liggunderlag: tänk på att det är markkylan som är boven. Om du ligger ute på hösten är det inte säkert att marken har blivit så kall, så även om det är några minus så klarar du dig bra på ett mer "ordinärt" liggunderlag.

Har det däremot varit minusgrader ett tag och ingen snö, så är marken så kall att du måste ha extra isolering för att inte frysa. Alternativt ligger du på snö vilket alltid är kallt. Det är kanske främst då som du verkligen har nytta av dubbla liggunderlag eller Expeds "värmedynor".

Jag tycker att du kan utgå från att WM-säckens tempangivelse är riktig och att ett varmt liggunderlag, t ex exped ger dig en bra marginal nedåt att "laborera" med. Kanske vill du ge dig ut på vinterfjället också ;) ?

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
AnteÅ Downmat 7 vs äldre Downmat 7 Bo och sova 5
AnteÅ Problem med Downmat 7 Bo och sova 3
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27
erito Exped Downmat 5 Lite ? Bo och sova 1
frystejp Pumpproblem Downmat Bo och sova 4
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
xely Exped downmat - hållbarhet Bo och sova 10
pelka Hur käsnligt är Exped Downmat 7 Pump?? Bo och sova 2
GAVIAARCTICA Förvaring av Exped downmat 9 Bo och sova 5
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
anderse Exped downmat + Themarest Down Comforter kompatibelt? Bo och sova 2
Exped Downmat - älska eller hata Bo och sova 12
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
3338 Dåligt pumpat Downmat Bo och sova 9
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
_Oscar_ Exped Downmat - läcker fjädrar Bo och sova 6
Mr DeeJay Exped Downmat, läckage Bo och sova 26
BrittMarie Pumpa Downmat Bo och sova 3
brigas Exped downmat short Bo och sova 6
Pumpa Exped Downmat Bo och sova 12
Gohan Exped downmat hjälp Bo och sova 8
Roberth Exped Downmat - Komfort & Kvalite Bo och sova 43
avslutat080903 Exped downmat 9 Bo och sova 9
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 4
Still Alive Minskat loft i dunsovsäck? Bo och sova 17
patbos Dunsovsäck för i-vändare? Bo och sova 14
HilleBilly komprimera dunsovsäck Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
Brankenfnatt 3säsongers dunsovsäck Bo och sova 17
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Jojosurf Compression utan att skada dunsovsäck? Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
jonkandonkan Dunsovsäck, 750 vs. 850 fill power Bo och sova 1
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
mikael.lundberg.777 Dunsovsäck Whiteduck 1500 från friluftsvaror Bo och sova 5
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
Damberg Impregnera dunsovsäck med down proof? Bo och sova 1
Polarnatt Tips på dunsovsäck Bo och sova 12
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
tholi75 Sy din egen dunsovsäck? Bo och sova 6
dojjan77 Billingedalens dunsovsäck Bo och sova 5
nature4you.nu Dunsovsäck för män dvs. över medel längd Bo och sova 7
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
cotterskog Dunsovsäck? Bo och sova 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg