Eped downmat + dunsovsäck = jättevarmt?

Jag tror att EN13537 är standardiserat med ett tunt underställ och tunna strumpor... Och dessutom bara ett 12 mm skumunderlag, så underifrån borde det kyla en del iallafall.

Hursomhelst, Expedunderlagen är riktigt varma, och åtminstone jag klarar mig riktigt bra med en sommarsäck även om det är kallt. Jag är väldigt varm av mig, men mellandagarna låg jag ute i -17 i en Goga 500 specad till +1 enligt EN13537 och ett exped 9 cm. Jag hade ett brynjeunderställ och en haglöfs barrier jacka på mig. Dessutom med ett sideninnerlakan. Det mesta av dunet i säcken hade jag skakat till ovansidan. Det blev för varmt med jackan, antagligen för att det inte blev någon avkylning alls mot marken genom liggunderlaget. Jag är som sagt varm av mig, men åtminstone 9 cm varianten isolerar riktigt bra. Den är nog iofs specad för -30 någonting tror jag.
 
Tack för alla fina svar!

joask202; sa:

Bra länk!

Det står ju "Comfort temperature (T comf) - Anger den temperatur där en kvinna får en behaglig natt utan att frysa."

Då måste ju "komforttemperatur: +2" betyda temperaturen för kvinnor. Och i så fall räcker väl i prinsip Highlite-säcken. Å andra sidan är det helt riktigt att det är bra med marginaler! Detta ter sig som det svåraste friluftsköpet jag stått inför hittills.



Kamvandraren; sa:
Ett annat lättviktsalternativ är North Face Beeline vikt 550 gram komf. temp -1 grad. Nackdel/Fördel ingen dragkedja. Fördel: Fotventilation, låg vikt, lågt pris om du hittar den på rea i usa...

Tack för tipset! Är dock inte riktigt inne på att bege mig till staterna under den närmaste tiden.



icebear; sa:
Jag tror att EN13537 är standardiserat med ett tunt underställ och tunna strumpor... Och dessutom bara ett 12 mm skumunderlag, så underifrån borde det kyla en del iallafall.

...

Jag är som sagt varm av mig, men åtminstone 9 cm varianten isolerar riktigt bra. Den är nog iofs specad för -30 någonting tror jag.

Jo detta har jag funderat över också. På Downmat 7 står det -17 grader, vadå -17? Vad menas? Att mattan värmer och isolerar ner till -17? Och i så fall, hur mycket värmer den egentligen?

För att vara på den säkra sidan kan jag köpa Ultralite-säcken. Vill jag spara vikt och förmodligen slippa frysa så borde det väl räcka med en Downmat och Highlite-säcken? Särskilt om jag sover i ylleunderställ?

Finns det inga kvinnor som har något att säga om något av det här? Eller eventuellt en frusen man... ^_^
 
Jag har komfort - 5 och fryser ändå med underställ om det är riktigt kallt på sommaren.

Har i och för sig ett cellplastliggunderlag.

IMO är nollan för lite. Jag förstår inte riktigt hur ul människorna gör men tror de klär på sig mer än ett underställ när det är kallt. Många av dem fryser nog även emellanåt.
 
4 val

Som jag ser det så finns det fyra varianter:

1. Highlite-säcken + kort Downmat = 1045 gram

2. Highlite-säcken + lång Downmat = 1365 gram

3. Ultralite-säcken + kort Downmat = 1325 gram

4. Ultralite-säcken + lång Downmat = 1645 gram


Min nuvarande sovsäck väger någonstans runt 2 kilo, och mitt Thermarest väger 680 gram. Alltså skulle jag spara ett helt kilo även om jag valde den lyxigaste varianten. Jag tror dock inte att det är nödvändigt med ett liggunderlag på 178 cm, jag som bara är 167 borde klara mig med 120 cm egentligen.

Men å andra sidan kanske man vill ha den lyxen med ett långt liggunderlag. Jag sparar ju som sagt ett helt kilo även om jag väljer den tyngsta kombinationen. Väljer jag den lättaste kombinationen sparar jag 1.6 kilo...


Svårt, svårt, svårt.
 
Jag kan inte svara för andra säckar men jag är jäkligt nöjd med min Marmot Atom komf. +5 grader. Naken ner till nollan är inga problem, underställ ner till ett par minus utam problem.

Är du frusen av dig så skall du naturligtvis välja den varmaste, du kommer dock att uppleva en jävla skillnad i värme mellan ditt nuvarande underlag och downmat.
 
Blir inte varmare.

Är man frusen av sig finns det inget bättre än en får- eller renfäll att ligga på,enkel att klippa till lagom rygglängd.


peter
 
Re: 4 val

^_^; sa:
Som jag ser det så finns det fyra varianter:

1. Highlite-säcken + kort Downmat = 1045 gram

2. Highlite-säcken + lång Downmat = 1365 gram

3. Ultralite-säcken + kort Downmat = 1325 gram

4. Ultralite-säcken + lång Downmat = 1645 gram


Min nuvarande sovsäck väger någonstans runt 2 kilo, och mitt Thermarest väger 680 gram. Alltså skulle jag spara ett helt kilo även om jag valde den lyxigaste varianten. Jag tror dock inte att det är nödvändigt med ett liggunderlag på 178 cm, jag som bara är 167 borde klara mig med 120 cm egentligen.

Men å andra sidan kanske man vill ha den lyxen med ett långt liggunderlag. Jag sparar ju som sagt ett helt kilo även om jag väljer den tyngsta kombinationen. Väljer jag den lättaste kombinationen sparar jag 1.6 kilo...


Svårt, svårt, svårt.

Hej,
Jag håller med dig, det är svårt, svårt, svårt.
Om du, som jag själv, NÄSTAN bestämt dig för en WM säck, ska du nog titta på deras hemsida, om du inte redan gjort det. http://www.westernmountaineering.com/
Där ser du bl.a. att Highlite inte har hellångt
blixtlås. Både Highlite och Ultralite finns i tre olika längder. Dessutom finns Summerlite och Megalite, som ligger mellan Highlite och Ultralite. Alla finns inte på GetOut, men jag tror säkert att de kan ta hem om man vill.
Själv lutar jag mest åt Megalite. Den är något vidare.
Jag är mager som en stör, men är "ivändare" och då tror jag att en vidare säck är bättre. Ska försöka ta mig till GetOut för att prova.
I stället för Downmat funderar jag på Insulmat Max Thermo. Är säkert inte lika varm och komfortabel som Downmat, men den är lättare och billigare. Dessutom har jag nästan alltid ett 7 mm cellplast från Ö+B närmast marken.
Jag är ledsen om jag nu gjort ditt val ännu svårare.
Till sist, se upp med WM:s vikt i gram, de stämmer inte alltid om man jämför med deras vikt i lb/oz. Jag hoppas att deras vikt i lb/oz är riktiga.
/ Bertil
 
Svårt, svårt, svårt

Tack för alla råd och tips!

Känns som att jag kan lyxa till det ordentligt och välja den tyngsta varianten, det är trots allt ett helt kilo lättare än vad jag bär på idag (även om liggunderlaget är tyngre än mitt nuvarande). Men tänk om det blir alldeles för varmt? Det är förstås ett lyxproblem... Jämfört med hur det var förra gången jag frös.

Ska man å andra sidan vara rustad inför nästa höstvandring får man väl räkna med att det kan bli nedåt 10 minusgrader, och då är kanske Ultralite den bästa lösningen ändå.

Jag velar fram och tillbaka och bestämmer mig för än det ena, än det andra alternativet. Det som talar för att jag skulle klara mig med Highlite är ju att dunmattan är väldigt isolerande. Men å andra sidan kan jag ju inte neka till att jag är ganska frusen av mig. Inte extremt frusen, men ganska frusen.
 

avslutad210712

Gäst
När det gäller för varma säckar?!?!?! så anser i alla fall jag att det är rätt bra med hellång dragkedja. Inte för att kunna öppna dragkedjan när man ligger i sovsäcken utan för att kunna öppna säcken och använda den som täcke. Köpte en Roberts säck som jag med deras temperatur-angivelse + lite modifiering som bättre dun och en invändig krage räknar med skall ha en komforttemperatur på 8-10 minusgrader. Den säcken har jag fortfarande inte sovit mer än en halv natt i och resten av nätterna i sommar och höst med den som täcke. Så nu funderar jag som mest på att gå ut någon natt i skogen när det är neråt -10 och se om den fortfarande är nog varm.
 
avslutad210712 har rätt

Jag ser nu att Highlite inte har fullt blixtlås, det hade jag missat. Då blir valet lätt, självklart blir det en Ultralite! Funktionen med hellängdsblixtlås använder jag hela tiden på min Haglöfs, och det vill jag inte vara utan! Att sova med sovsäcken som täcke är superskönt. På Haglöfsen kan man även öppna blixtlåset nerifrån, vilket är himla praktiskt om man vill vädra fötterna.

Ultralite it is.
 
Re: Re: 4 val

OBD; sa:
Hej,
Jag håller med dig, det är svårt, svårt, svårt.
Om du, som jag själv, NÄSTAN bestämt dig för en WM säck, ska du nog titta på deras hemsida, om du inte redan gjort det. http://www.westernmountaineering.com/
Där ser du bl.a. att Highlite inte har hellångt
blixtlås. Både Highlite och Ultralite finns i tre olika längder. Dessutom finns Summerlite och Megalite, som ligger mellan Highlite och Ultralite. Alla finns inte på GetOut, men jag tror säkert att de kan ta hem om man vill.
Själv lutar jag mest åt Megalite. Den är något vidare.
Jag är mager som en stör, men är "ivändare" och då tror jag att en vidare säck är bättre. Ska försöka ta mig till GetOut för att prova.
I stället för Downmat funderar jag på Insulmat Max Thermo. Är säkert inte lika varm och komfortabel som Downmat, men den är lättare och billigare. Dessutom har jag nästan alltid ett 7 mm cellplast från Ö+B närmast marken.
Jag är ledsen om jag nu gjort ditt val ännu svårare.
Till sist, se upp med WM:s vikt i gram, de stämmer inte alltid om man jämför med deras vikt i lb/oz. Jag hoppas att deras vikt i lb/oz är riktiga.
/ Bertil

Oj förlåt, jag såg ditt svar först nu!

Jo du har helt rätt om dragkedjan. Jättedumt med halvlång sådan som sagt.

Tack för tipsen om de andra varianterna! Ju mer jag tänker på hur fruktansvärt det var att frysa på förra turen, desto mer säker är jag på att jag ska försöka uppgradera mig till betydligt varmare grejjer. Höstvandring är helt fantastiskt, och jag vill kunna njuta till fullo utan att störas av dålig sömn pga. minusgraderna på nätterna!

Ett Exped lär det bli. Sovsäcken är helt klart betydligt viktigare än liggunderlaget. Jag har annan utrustning som också behöver uppgraderas, så liggunderlaget är inte högsta prioritet. Jag kan ju alltid ta mitt gamla i cellplast. Det är säkerligen varmare än mitt Thermarest. Men det kan ju vara bra att ha en önskelista ändå och då veta vad man vill skaffa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
AnteÅ Downmat 7 vs äldre Downmat 7 Bo och sova 5
AnteÅ Problem med Downmat 7 Bo och sova 3
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27
erito Exped Downmat 5 Lite ? Bo och sova 1
frystejp Pumpproblem Downmat Bo och sova 4
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
xely Exped downmat - hållbarhet Bo och sova 10
pelka Hur käsnligt är Exped Downmat 7 Pump?? Bo och sova 2
GAVIAARCTICA Förvaring av Exped downmat 9 Bo och sova 5
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
anderse Exped downmat + Themarest Down Comforter kompatibelt? Bo och sova 2
Exped Downmat - älska eller hata Bo och sova 12
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
3338 Dåligt pumpat Downmat Bo och sova 9
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
_Oscar_ Exped Downmat - läcker fjädrar Bo och sova 6
Mr DeeJay Exped Downmat, läckage Bo och sova 26
BrittMarie Pumpa Downmat Bo och sova 3
brigas Exped downmat short Bo och sova 6
Pumpa Exped Downmat Bo och sova 12
Gohan Exped downmat hjälp Bo och sova 8
Roberth Exped Downmat - Komfort & Kvalite Bo och sova 43
avslutat080903 Exped downmat 9 Bo och sova 9
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 4
Still Alive Minskat loft i dunsovsäck? Bo och sova 17
patbos Dunsovsäck för i-vändare? Bo och sova 14
HilleBilly komprimera dunsovsäck Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
Brankenfnatt 3säsongers dunsovsäck Bo och sova 17
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Jojosurf Compression utan att skada dunsovsäck? Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
jonkandonkan Dunsovsäck, 750 vs. 850 fill power Bo och sova 1
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
mikael.lundberg.777 Dunsovsäck Whiteduck 1500 från friluftsvaror Bo och sova 5
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
Damberg Impregnera dunsovsäck med down proof? Bo och sova 1
Polarnatt Tips på dunsovsäck Bo och sova 12
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
tholi75 Sy din egen dunsovsäck? Bo och sova 6
dojjan77 Billingedalens dunsovsäck Bo och sova 5
nature4you.nu Dunsovsäck för män dvs. över medel längd Bo och sova 7
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
cotterskog Dunsovsäck? Bo och sova 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg