Eped downmat + dunsovsäck = jättevarmt?

Jag har sedan länge spanat in den här sovsäcken (komfort är -7 och den väger bara 735 gram):

http://www.getout.se/v2/index.asp?item=5337


Jag har dock kommit att tänka på att en del av förklaringen till att jag frös på senaste vandringen när det var minusgrader beror på mitt liggunderlag. Jag har ett Thermarest Prolite 3, och det är riktigt kallt att värma upp. Tycker det tar lång tid också innan det blir varmt, och när det var minusgrader kändes det som att madrassen aldrig blev varm. Jag sov med dunjacka i min sovsäck (Haglöfs Trail M) och frös ändå riktigt ordentligt.

Ska jag istället satsa på en Exped Downmat och en dunsäck?

http://www.addnature.com/default_re...om/product.asp?dept_id=0&pf_id=EXPED_DOWNMAT7


Det står -17 grader på Exped Downmat, vad menas med det egentligen? Behöver jag inte lika varm sovsäck om jag sover på ett sådant liggunderlag? Kan jag kanske till och med köpa en så här pass sval sovsäck:

http://www.getout.se/v2/index.asp?item=5334


Jag är mycket tacksam för alla tips! Det är oerhört viktigt för mig att slippa frysa när jag sover. Det förstör ju hela dagen om man har sovit dåligt...

Hälsningar
//Frida
 
Det stämmer. Downmat isolerar enormt bra och värmer dessutom underifrån. Åk och provligg i butik så förstår du vad jag menar när jag säger att du känner värmen från den.

Du klarar dig med en lättare/svalare sovsäck om du hae en downmat, hur mycket svalare törs jag inte säga då det är så individuellt men ett par tre grader högre komf. temp alla gånger
 
Jag kompleterar mitt Thermarest med ett vanligt liggunderlag i skumplast.
Det har funkat utmärkt ner till -40 grader.

Många sovsäckstillverkare förutsätter redan från början att du har bra liggunderlag och tar med detta i sina beräkningar av komforttemperatur.

Ex. Western Mountaineering säger sig ha 70% av dunet på ovansidan. Det krävs alltså ett bra liggunderlag för att komma upp i deras angivna komforttemperatur.
 
joask202; sa:
Många sovsäckstillverkare förutsätter redan från början att du har bra liggunderlag och tar med detta i sina beräkningar av komforttemperatur.

Ex. Western Mountaineering säger sig ha 70% av dunet på ovansidan. Det krävs alltså ett bra liggunderlag för att komma upp i deras angivna komforttemperatur.

Är man då medvändare har man plötsligt 1/3 så varm sovsäck på sig...
 
Jag har en 9 cm downmat. Den är mycket varmare än den gamla thermaresten, och fruktansvärt behaglig att ligga på.

Mina övriga erfarenheter:
- Problemet är inte att värma upp själva underlaget. Det är underlagets isoleringsförmåga som är avgörande.

- En sovsäck pressas ihop under kroppen. Därför gör inte säckens isolering så mycket nytta där ändå. Det är underlaget som isolerar.

- Ett underlag av Thermarest-typ blir något varmare om man blåser upp det mer än det som är meningen. Det pressas då inte ihop så mycket när man ligger på det. Det blir visserligen hårt att ligga på men man fryser lite mindre.

- På vintern kan ta med sig ett cellplastunderlag på ca en meter och lägga under Thermaresten där kroppstyngden är som störst.
 
Tack för alla bra tips!

Jag tycker att Exped-underlagen är rätt prisvärda med tanke på att det är dun i. Allt annat som innehåller dun brukar kosta minst tvåtusen spänn.

Det är nog helt riktigt att liggunderlaget spelar otroligt stor roll när det gäller isoleringen. Alla som sovit på en billig luftmadrass i en dålig sovsäck en vanlig svensk, lite kall sommarnatt, vet att det kan bli riktigt kallt utan isolering...

Jag ska tänka på saken, men visst verkar det frestande att sova både i och på varmt dun.
 
johankse; sa:
joask202; sa:
Många sovsäckstillverkare förutsätter redan från början att du har bra liggunderlag och tar med detta i sina beräkningar av komforttemperatur.

Ex. Western Mountaineering säger sig ha 70% av dunet på ovansidan. Det krävs alltså ett bra liggunderlag för att komma upp i deras angivna komforttemperatur.

Är man då medvändare har man plötsligt 1/3 så varm sovsäck på sig...

Inte om man stoppar in det uppblåsbara liggunderlaget i fickan på undersidan av sovsäcken ;)
 
Highlite eller Ultralite?

Jag skulle säkert klara mig galant med en 120 x 52 cm stor Exped Downmat, jag är ju trots allt bara 167 cm lång och det är alltid överkroppen som behöver mest värme och isolering. (Oräknat mina kalla fötter!)

Frågan jag nu ställer mig är vilken av de två säckarna Highlite eller Ultralite som är bäst?
http://www.getout.se/v2/index.asp?item=5334
http://www.getout.se/v2/index.asp?item=5337

Highlite har 180 i ligglängd och väger då 455 gram, komfort är +2. Ultralite har 165 i ligglängd och väger 735, går till -7. Frågan är väl hur varm säck man behöver? Har som sagt förut använt en Haglöfs Trail M som ska gå till -5. Jag frös dock rejält i den trots ylleunderställ, yllesockar, mössa och dunjacka när det blev ordentliga frostnätter senast.

Vad ska man egentligen tro? Vad menas med -7? Är det utan underställ? Betyder det att om det står +2 så kan man klara många minusgrader om man har ett bra liggunderlag och ylleunderställ? Tjejer är ju generellt mer frusna än killar och det gäller även mig.

Svårt!
 
Ska man alltså tolka det som att +2 gäller på ett kyligt liggunderlag (typ Prolite 3), och att om man väljer ett värmande liggunderlag av typen Exped Downmat och sedan adderar ett ylleunderställ, yllesockar, mössa och ylletröja så kan man enkelt fixa ner mot -5 till -10 grader med en Highlite-säck?

Det är svårt att säga hur kallt det blev på förra turen, men tältduken blev som papper av kylan och vattnet i vattenflaskorna fick ett rejält islager under natten...

Brrrr!

//Frida - Som vägrar frysa igen!
 
Re: Highlite eller Ultralite?

^_^; sa:
Vad ska man egentligen tro? Vad menas med -7? Är det utan underställ? Betyder det att om det står +2 så kan man klara många minusgrader om man har ett bra liggunderlag och ylleunderställ? Tjejer är ju generellt mer frusna än killar och det gäller även mig.

Det beror på vilken norm som används vid temperaturgraderingen. Jag tror att WMs sovsäckar nu är graderade enligt europastandarden EN 13537, även om detta inte anges på GetOuts hemsida.

För Ultralight gäller i så fall -7 som lägsta komforttemperatur för en normalskapt (medelålders?) man vid god hälsa. För en kvinna borde gränsen hamna strax under 0. Detta gäller utan underställ så vitt jag förstår.

Highlight komfort +2 för män, för kvinnor runt +7 ungefär. Här jämför jag med andra EN graderade sovsäckar i samma temperatur område.

Summering av EN 13537
http://www.skovdenatur.nu/produkt.asp?id=2808


Om du är så frusen som du säger tycker jag att du skall satsa på den varmare sovsäcken, bra med lite marginal. En fördel med en dunsovsäck är att den anpassar sig efter temperaturen ganska väl. Med en hellängds dragkedja kan du alltid ventilera.

[Ändrat av joask202 2007-02-27 kl 14:01]
 
Ett annat lättviktsalternativ är North Face Beeline vikt 550 gram komf. temp -1 grad. Nackdel/Fördel ingen dragkedja. Fördel: Fotventilation, låg vikt, lågt pris om du hittar den på rea i usa...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
AnteÅ Downmat 7 vs äldre Downmat 7 Bo och sova 5
AnteÅ Problem med Downmat 7 Bo och sova 3
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27
erito Exped Downmat 5 Lite ? Bo och sova 1
frystejp Pumpproblem Downmat Bo och sova 4
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
xely Exped downmat - hållbarhet Bo och sova 10
pelka Hur käsnligt är Exped Downmat 7 Pump?? Bo och sova 2
GAVIAARCTICA Förvaring av Exped downmat 9 Bo och sova 5
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
anderse Exped downmat + Themarest Down Comforter kompatibelt? Bo och sova 2
Exped Downmat - älska eller hata Bo och sova 12
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
3338 Dåligt pumpat Downmat Bo och sova 9
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
_Oscar_ Exped Downmat - läcker fjädrar Bo och sova 6
Mr DeeJay Exped Downmat, läckage Bo och sova 26
BrittMarie Pumpa Downmat Bo och sova 3
brigas Exped downmat short Bo och sova 6
Pumpa Exped Downmat Bo och sova 12
Gohan Exped downmat hjälp Bo och sova 8
Roberth Exped Downmat - Komfort & Kvalite Bo och sova 43
avslutat080903 Exped downmat 9 Bo och sova 9
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 4
Still Alive Minskat loft i dunsovsäck? Bo och sova 17
patbos Dunsovsäck för i-vändare? Bo och sova 14
HilleBilly komprimera dunsovsäck Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
Brankenfnatt 3säsongers dunsovsäck Bo och sova 17
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Jojosurf Compression utan att skada dunsovsäck? Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
jonkandonkan Dunsovsäck, 750 vs. 850 fill power Bo och sova 1
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
mikael.lundberg.777 Dunsovsäck Whiteduck 1500 från friluftsvaror Bo och sova 5
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
Damberg Impregnera dunsovsäck med down proof? Bo och sova 1
Polarnatt Tips på dunsovsäck Bo och sova 12
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
tholi75 Sy din egen dunsovsäck? Bo och sova 6
dojjan77 Billingedalens dunsovsäck Bo och sova 5
nature4you.nu Dunsovsäck för män dvs. över medel längd Bo och sova 7
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
cotterskog Dunsovsäck? Bo och sova 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg