Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
enzo
- Trådstartare cancerman
- Start datum
Hade det inte varit lättare att utgå från en befintlig modell? Har du möjlighet till seriös omprofilering? Jag menar har du t ex bandslip?ah ok. vet du nån som har möjlighet att göra det
I så fall kan du strippa en gammal morakniv. Resten borde inte vara alltför svårt.
~Paul~
jo jag har en bandslip som jag har slipat några blad med men jag har inte varit riktigt nöjd med resultatet. själva maskinen är ganska mycket bredare än vad bandet är så det är omöjligt att få en bra början på eggen om man ska göra en i fulltångemodell . det går bra om eggen ska gå enda ner utan nån klack eller vad det nu heter. som det brukar vara på många finska blad med vanlig tånge. sen om man ska slipa om ett härdat blad på en bandslip så är det ju bäddat att paja härdningen, iaf för mig. det går garanterat bra. det var därför jag var lite sugen att beställa ett blad av nån som har grejer och är bra på att göra blad.
1. Förstår nog inte riktigt vad du menar här? Är bandet för brett? Att maskinen är bred borde däremot inte spela någon roll eller?1. själva maskinen är ganska mycket bredare än vad bandet är så det är omöjligt att få en bra början på eggen om man ska göra en i fulltångemodell .
2. sen om man ska slipa om ett härdat blad på en bandslip så är det ju bäddat att paja härdningen,
2. Självklart måste man härda om bladet, det var liksom underförstått. Det kostar inte många tior att skicka det till Sandvik.
~Paul~
1. Förstår nog inte riktigt vad du menar här? Är bandet för brett? Att maskinen är bred borde däremot inte spela någon roll eller?
2. Självklart måste man härda om bladet, det var liksom underförstått. Det kostar inte många tior att skicka det till Sandvik.
~Paul~
Blir nog rätt segt att slipa om det utan att löpa ur det. Iaf onödigt slitage på verktyg. Alltså, mjukglödga, bearbeta, härda om.
Onödigt att skicka det till sandvik, finns härderier i de flesta bruksorter och större industristäder. 12c27 kräver inte alltför mycket.
http://www.jula.se/EsaImages/item/master/251012_d.jpg
det är en sån maskin jag har. det är svårt att förklara men du ser att bandet är lite smalare än maskin vilket gör det mycket svårt/ omöjligt att slipa till en snygg början på eggen. men har man tex en sån här http://www.northcoastknives.com/Grinder5Lrg.gif så ser du att bandet tar direkt mot stålbiten man ska slipa. jag hade ingen aning att man kunde härda om blad som hade tappat härdning. man lär sig nytt varje dag =)
det är en sån maskin jag har. det är svårt att förklara men du ser att bandet är lite smalare än maskin vilket gör det mycket svårt/ omöjligt att slipa till en snygg början på eggen. men har man tex en sån här http://www.northcoastknives.com/Grinder5Lrg.gif så ser du att bandet tar direkt mot stålbiten man ska slipa. jag hade ingen aning att man kunde härda om blad som hade tappat härdning. man lär sig nytt varje dag =)
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
EnZo | Utrustning allmänt | 10 | ||
EnZo Trapper | Utrustning allmänt | 16 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg