Tycker det verkar lite dumt att börja dagen med protein, då behöver man oftast fylla på kolhydrater så man kommer igång. Man kan dela upp "ätbehovet" i flera delar:
1. Blodsockret. Kräver kontinuerlig påfyllning av kolhydrater. Kroppens depåer är små (det är i princip bara glukogenet i levern som kan frigöras till glukos), de kan ta slut på ett par timmar.
2. Energi för muskelrörelser. Där är kolhydrater (som kroppen lagrar som glukogen i musklerna) det som är "bäst", tyvärr väger det mycket så man får dryga ut med fett (som i alla fall musklerna kan använda, om man inte anstränger sig för hårt).
Att äta kolhydrater är alltså bra för bägge de två ovan nämnda punkterna. Detta (ovan) behöver man INNAN man arbetar. Det nedan kan man äta "efter" att man slitit på kroppen.
3. Protein för kroppens "reparationer" och för att få i sig aminosyror för att syntetisera enzymer och sånt som kroppen behöver för metabolismen. Behövs inte mer än normalt (minns inte vad man brukar räkna med men jag har för mig att kroppen har svårt att tillgodogöra sig mer än 70 g protein per måltid).
4. Mineraler och vitaminer. En del är fettlösliga och svåra att få i sig utan att äta fett. Här kan man ha nytta av kosttillskott, men vid 30-40 dagar är det nog bara ett fåtal ämnen man kan få brist på.
5. Vatten (används av de flesta metaboliska funktioner i kroppen). Är det viktigaste att få i sig. Utan mat klarar man sig 3-4 veckor. Utan vatten dör man efter 3-4 dygn.
Vattnet kan man dricka på olika sätt. De flesta brukar föredra att dricka hela tiden. Vissa tycker att vatten i magen är lättare att bära så de dricker 2 liter på morronen och 2 liter på kvällen typ.
Och självklart glömde jag ju fibrerna, för att hålla magen igång... Fibrer är ju annars "kolhydrater" som kroppen inte kan bryta ner så ur energisynpunkt är de ju värdelösa.
[Ändrat av nermander 2002-06-17 kl 19:11]