Ensidig kost?

Som någon redan varit inne på så tror jag faktiskt inte att du behöver protein till varje måltid, visserligen kan kroppen förbränna även proteinet men det gör den först när kolhydraterna och fettdepåerna har tagit slut...

Vidare så kan du ju för omväxlings skull få i dig komplexa kolhydrater från annat än pasta. Det är inget exceptionellt med kolhydratinnehållet i pasta, tex ris går minst lika bra...

Vatten

nermander; sa:
Vattnet kan man dricka på olika sätt. De flesta brukar föredra att dricka hela tiden. Vissa tycker att vatten i magen är lättare att bära så de dricker 2 liter på morronen och 2 liter på kvällen typ.

[Ändrat av nermander 2002-06-17 kl 19:11]

Tyvärr går det inte att "lagra" vatten enligt ovanstående. När vätskebalans är uppnådd rinner överskottet bara igenom.

Istället bör man se till att man har vätskebalans på morgonen genom att kontrollera urinen som ska vara genomskinlig eller ljust gul.

Sedan måste man kontinuerligt dricka små mängder för att försäkra sig om att vätskebalansen upprätthålles.

Vid kraftig ansträngning kan det gå åt mer än en liter/timma som måste ersättas om inte vätskebristen ska göra sig påmind. Att hålla vätskebalansen är mycket viktigt eftersom redan en liten vätskebrist sätter ner prestationsförmågan rejält.

Vänligen,

J

m.r; sa:
Verkar inte vara en bra ide att dricka fjälvatten ur bäckarna, utan att ha värmt vattnet. Problemet med pastan och nyponsoppan är att det kräver mkt bränsle. Verkar inte heller gå att köpa ren bensin utmed kungsleden.

Vilka fjäll tänkte du gå i? Att dricka vattnet i fjällbäckarna i svenska fjällen går ju alldeles utmärkt - utan att värma. Det är om anledningen skulle vara att du inte gillar kall nyponsoppa...? Eller?

Och ren bensin som bränsle? Skaffa/låna ett sprit-eller gasolkök. Gasol som bränsle väger mindre än sprit. Se gärna andra trådar här på utsidan om kök.

Som allmän kommentar måste jag tyvärr också säga att jag hade dött på den kosten - av ren tristess eller matvägran. Men det är ju jag. :)

Re: Vatten

joru; sa:
Tyvärr går det inte att "lagra" vatten enligt ovanstående. När vätskebalans är uppnådd rinner överskottet bara igenom.

Det handlar inte om att lagra "i kroppen", det handlar om att lagra "i magen" (påstår de som gör så i alla fall). Kroppen tar väl inte upp vätskan förrän i tjocktarmen och det är ju en bit dit från munnen.

Själv tillämpar jag inte metoden eftersom magen brukar kännas skum om man har den fylld med vätska.

Re: Ensidig

KLAGER; sa:
1: Näringsbrist, när det gäller 30-40 dagar så kan du vara helt utan mat den tiden utan det kommer att medföra några större problem.

Att bara klara sig på vatten utan några större problem kan man ju fråga sig. Då detta måste ställas i relation med en mängd olika faktorer som t.ex. den fysiska aktivitet personen utövar under den här tiden. Får man inte i sig några näringsämnen överhuvudtage påverkas kroppen negativt vilket leder till att man mår väldigt dåligt i slutändan. Det finns ju faktiskt en gräns där det inte går mer. Man kommer utan tvivel att hamna på sjukhuset efter så lång tid utan mat. Och andra sidan överlever man vilket måste vara det viktigaste i slutändan. Men jag tror inte riktigt det var det m.r(Magnus.R) hade tänkt sig!

Mvh
mattias:)

P.S Lite kul info kanske? Det heter fiber (kostfiber) inte fibrer:)

Läste den här tråden om fjällvatten-http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8724
Vill inte ha magsjuka, men det kanske inte är så stor risk. Men vore ändå otrevligt att bli vatten förgiftad. Visst kan man överleva på bara vatten, under längre perioder, men jag vill inte gå i fjällen enbart för att överleva :) Man får väl chansa på att dricka fjällvattnet som det är. För orkar verkligen inte släppa med mig så mkt bränsle som krävs, för att värma allt vatten jag skall dricka.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonkan91 Kost/Vandringsmat - Lättvikt, Energirikt Fjällvandring 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg