Ensamvandrare

Hallå.
Jag går i tankarna om att utföra en ensamvandring någon gång nästa år (orösat givetvis). Men en fråga som dyker upp lite här och var:
Ni som vandrar själva, vilka riktlinjer har ni vad gäller vägval, packning, planering osv. för att tillgodose er egen säkerhet?
Det är ju klart att man får använda sunt förnuft, men ni kanske har tänkt på något som jag inte har...

go tur/sam

Håkan K; sa:
Ojojoj! Har du gjort nån sökning? Det finns MASSOR med diskussioner om detta ämne.

/Håkan

Varför ständigt dessa uppmaningar till sökning i tidigare trådar? Är inte poängen i ett diskussionsforum att diskutera? ;-)

För att ge ett bidrag till den konstruktiva diskussionen så kan jag berätta vad jag brukar släpa med mig. Då jag alltid har med mina hundar så följer det alltid med ett första förband, sårtvätt osv. Kanske låter det som helt naturligt för vissa att ta med sig det, men jag vet att det finns en hel del folk som struntar i det. En extra dags mat. Brukar här bara tänka på mig, jag vet av erfarenhet att mina hundarna klarar ett par dagar på fastande mage om det skulle krävas.
Och nu till den säkerhetsdetalj som jag vet kan orsaka debatt här på Utsidan: MOBILEN. Givetvis är den avstängd under turen, men om något skulle hända så kan den spara tid. Jag vet att de flesta områdena i fjällen saknar täcknig, men från det att man får täckning till att man kan komma åt en fast installation kan det tidsmässigt röra sig om ett par timmar och dessa timmar kan vara väldigt dyrbara...

En sak som jag tagit med mig från mitt flygande till frilufsandet är att kunna rabbla "nödchecklistan" i sömnen. Tillämpat på uteliv så innebär det för mig att jag har ett antal innan uttänkta handlingsalternativ för olika icke önskvärda situationer. På ren svenska så blir det kolla noga på kartan vart du enklast kan ta vägen och larma om du skadar dig.

Tja det är väl ungefär så jag brukar tänka när jag sticker ut själv, vilket jag allt för ofta får göra när kompisarna hellre åker till Asien och klättrar än hänger med upp till fjälls :)

Mvh Jesper

En sak till förresten kolla alltid på vädret, en liten portabel radio är oxå bra om man är borta en längre tid. Prognoser är färskvaror!

Jag har även med lite extra bränsle och små nödraketer. Hittade dom på watski, kostade inte mycket och väger lite. Nåt annat som jag tänker på, iof redan när jag handlar kläder, tält, ryggsäck mm är att det ska vara i "glada" färger. Mycket svårare att hitta en grönklädd gubbe i ett grönt tält än om han är gulrödrosablåorange :) Sen får man aldrig glömma att lämna så detaljerad färdplan som möjligt.

Lycka till

Håkan K; sa:
Hört talas om recycling? Det är bra för miljön! :)

/Håkan

jepp.. å sedan så e det bra att läsa på om ämnet så att man kan vara så exakt så möjligt i sin fråga.. Då brukar man få bättre svar än om man slänger ut en halvluddig fråga om lite av varje!

FJS90/91; sa:
Håkan K; sa:
Hört talas om recycling? Det är bra för miljön! :)

/Håkan

jepp.. å sedan så e det bra att läsa på om ämnet så att man kan vara så exakt så möjligt i sin fråga.. Då brukar man få bättre svar än om man slänger ut en halvluddig fråga om lite av varje!

Är det inte ofta så att en välpreciserad fråga får ett välpreciserat eller exakt svar. Om man då hellre vill se en diskussion kring ämnet än få ett enkelt svar så kan det ju löna sig att vara lite otydlig i sin frågeställning ;-)

Dessutom så är ju kunskap och vetande föränderligt, så gårdagens sanning kan ju vara dagens bluff :)

Mvh Jesper
Som tycker stt det är OK att ställa samma fråga med jämna mellanrum för att se om svaren blir annorlunda.

polarhund; sa:
Dessutom så är ju kunskap och vetande föränderligt, så gårdagens sanning kan ju vara dagens bluff :)

nu blandar du ihop mjöl och äpplen!!

Jag tror inte att någon menar att samma fråga inte skall dyka upp med jämna mellanrum av just de anledningarna som du angav, men lik väl så e det inte fel att upplysa om att det skrivits mykket om ämnet tidigare, och att det finns massor att läsa om ämnet..

FJS90/91; sa:
nu blandar du ihop mjöl och äpplen!!

Jag tror inte att någon menar att samma fråga inte skall dyka upp med jämna mellanrum av just de anledningarna som du angav, men lik väl så e det inte fel att upplysa om att det skrivits mykket om ämnet tidigare, och att det finns massor att läsa om ämnet..

Jag menar inte att man inte ska upplysa frågeställare om den utmärkta möjligheten att söka i tidigare trådar. Anledningen till inledningen på mitt första inlägg i den här tråden var att jag i bland tycker att det verkar som om folk reflexmässigt svarar "har du sökt på xxxxx i forumet". Tyvärr så blev den dolda ironin lite väl dold i min formulering. Ett roligare svar att få skulle kunna vara exempelvis "Jag brukar tänka på... ,men titta gärna på tidigare trådar där finns det mer att hämta"

Mvh Jesper
Som tror att vi ser rätt lika på upprepade frågor, trots mitt luddiga sätt att uttrycka det :)

Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg