Håkan K; sa:
Ojojoj! Har du gjort nån sökning? Det finns MASSOR med diskussioner om detta ämne.
/Håkan
Varför ständigt dessa uppmaningar till sökning i tidigare trådar? Är inte poängen i ett diskussionsforum att diskutera? ;-)
För att ge ett bidrag till den konstruktiva diskussionen så kan jag berätta vad jag brukar släpa med mig. Då jag alltid har med mina hundar så följer det alltid med ett första förband, sårtvätt osv. Kanske låter det som helt naturligt för vissa att ta med sig det, men jag vet att det finns en hel del folk som struntar i det. En extra dags mat. Brukar här bara tänka på mig, jag vet av erfarenhet att mina hundarna klarar ett par dagar på fastande mage om det skulle krävas.
Och nu till den säkerhetsdetalj som jag vet kan orsaka debatt här på Utsidan: MOBILEN. Givetvis är den avstängd under turen, men om något skulle hända så kan den spara tid. Jag vet att de flesta områdena i fjällen saknar täcknig, men från det att man får täckning till att man kan komma åt en fast installation kan det tidsmässigt röra sig om ett par timmar och dessa timmar kan vara väldigt dyrbara...
En sak som jag tagit med mig från mitt flygande till frilufsandet är att kunna rabbla "nödchecklistan" i sömnen. Tillämpat på uteliv så innebär det för mig att jag har ett antal innan uttänkta handlingsalternativ för olika icke önskvärda situationer. På ren svenska så blir det kolla noga på kartan vart du enklast kan ta vägen och larma om du skadar dig.
Tja det är väl ungefär så jag brukar tänka när jag sticker ut själv, vilket jag allt för ofta får göra när kompisarna hellre åker till Asien och klättrar än hänger med upp till fjälls
Mvh Jesper
En sak till förresten kolla alltid på vädret, en liten portabel radio är oxå bra om man är borta en längre tid. Prognoser är färskvaror!