Jag har sett första säsongen av Alone förut (tror den gick på Discovery eller t.o.m. Kanal 5). Har velat se de övriga säsongerna, men eftersom jag är döv måste jag hitta dem med text, och det verkar inte helt lätt.
Jag har bara sett avsnitt 2 och 3 av Ensam i vildmarken, lyckades missa det första och har inget abonnemang på Discovery+.
Spontana reaktionen är att de verkar ha castat folk som har minimal erfarenhet av friluftsliv, antagligen för att det ska bli mer dramatiskt, men om man själv är kunnig så är det lite trist att sitta och kolla på folk som typ gör fel hela tiden (tycker i alla fall jag). Jag har lite samma reaktion när jag kollar på Naked and Afraid ibland.
Intressant med så pass många tjejer, första säsongen av Alone hade ju bara killar med. Och hittills är det i alla fall två av tjejerna som är mina favoriter.
Vill inte skriva några spoilers, men den första som åkte hem undrar man vad den personen ens gjorde där med den bakgrunden. (Det var faktiskt liknande i årets Robinson, varför tar man med folk som har så pass allvarliga krämpor? Är det för att man vill ha dramatiken med skador? Eller är det för att de mörkar sina problem?)
Den andra som åkte hem var väl mer realistiskt, att man får sämre omdöme vid svält är ju nåt som man verkligen behöver vara medveten om. Den personen märkte man ju verkligen hur omdömet påverkades av matbristen, fokus på helt fel saker.
Det är också intressant att vissa får hur mycket fisk som helst, medans andra inte fått nåt alls ännu. Trots att de alla verkar ha både fiskenät och metrev.