Jo, att brist på mat leder till att man har svårare att resonera rationellt är ju ganska väl etablerat.
Jag såg att det fanns en tråd om serien på Flashback, där var det nån som skrev att den danska versionen tydligen hade mycket mer vettiga deltagare. De börja med att sätta nät det första de gjorde, fixa eld och skydd gjorde de sen.
Kollar man på serien Naked and afraid så ser man ofta samma fenomen, de prioriterar helt fel att börja samla material och bygga skydd och sen när det skymmer misslyckas de med att få upp eld. I de överlevnadsböcker jag läst så skriver de om det smarta tipset: Om man har samlat ihop material och har en eld kan man bygga klart skyddet i eldens sken.
I den serien är de också ofta sena med att börja fundera på mat. (Och dessutom ska alla amerikanska män jaga istället för att bygga fällor...). Ibland dröjer de med maten just eftersom de inte får upp eld.
Och även där ser man det här att de nästan aldrig gör några förbättringar. Det händer enstaka gånger att de bygger om skyddet eller bättrar på det, och det har varit några få (främst kvinnliga) deltagare som ägnat mycket tid åt hantverk (fläta korgar, solhatt, göra sandaler etc).
Ser man till att försöka prioritera eld och mat tror jag man håller igång hjärnan bättre.
Ed Stafford har ju lyckats i en massa olika miljöer, så det kan ju inte vara omöjligt.