Olaa; sa:
Hmm.. Jag tycker det är konstigt att ingen är helt säker på riktig metod.
Jag tycker att du fått bra svar av Bussman. Windstorm m.fl. Alla vrickningar är olika, men grundtankarna är väl ändå rätt så accepterade:
1. Att svullnaden i leden beror på blödning och att blödningen kan begränsas genom tryck under de första minuterna. Svullnad = smärta, kan man begränsa svullnaden minskar man också smärtan.
2.Att högläge minskar blödning och gör att den svullna kroppsdelen snabbare återgår till det normala.
3.Att stabilisering av fotleden minskar smärtan om ledbanden har töjts.
Om jag skulle trampa rejält snett och foten gör ont och börjar svullna skulle jag först försöka begränsa svullnaden på något sätt. Linda, tejpa eller snöra åt kängan hårt.
Sen skulle försöka hålla foten högt och hårt lindad i ett tag, kanske 15-20 min. Efter det lindar jag av lindar om igen, ganska hårt men inte lika hårt som minuterna efter stukningen.
Sen är det är väl bara att prova sig fram, se hur mycket man kan belasta foten. Smärtan är en bra signal på hur mycket belastning foten tål. En stav kan hjälpa till med avlastningen.
Det är ungefär hur jag tänker, men kom gärna med andra idéer. Jag har egentligen ingen personlig erfarenhet men eftersom jag inte själv har råkat ut för någon rejäl stukning, men eftersom jag jobbar på akutmottagning och även har jobbat på ortopedavdelning har jag sett en del svullna fötter.
[Ändrat av Broder Bob 2004-08-06 kl 22:15]