Vad händer när man vrickar en led - det här giltigt för fotleder, knäleder och de flesta andra leder - men jag fortsätter med fotleden för det är lättare att beskriva.
Om man har en lättare vrickning så har man förmodligen "bara" tänjt ut ledbanden kring leden vilket gör rejält ont, ger blödning och svullnad framförallt från ledbandsfästena.
Om man har en svårare stukning så har man tänjt ut ledbanden, kanske har ledband som är delvis av eller kanske har ledbandsfästen som är delvis av. Detta ger svullnad och blödning men behöver inte kännas värre än en lätt vrickning.
Är det riktigt illa har man avslitna ledband, ledbandsfästen och ledbroskskador. Detta ger svullnad och blödning men behöver inte kännas värre än en lätt vrickning.
Är det ännu värre har man benbrott också. Detta ger svullnad och blödning men behöver inte kännas värre än en lätt vrickning.
Och då är frågan hur vet man vad man gjort - ja tyvärr vet man inte det om man inte är utbildad ortoped och det är inte jag. Men jag är idrottsskade-utbildad och vet ungefär vad man skall göra akut för att inte förvärra skadan.
Och det har ni redan beskrivit - högläge av foten, hård lindning av foten, normalt gör det ondare om man lindat för hårt men känns lindrande om man lindat lagom hårt. Och sedan tänker jag envisas med att man skall kyla foten, för det ger inte bara smärtlindring, det drar ihop blodkärlen också och då blöder det mindre. Och sedan är kroppen så smart konstruerad att den läker bättre ju mindre smärta den känner.
Hur länge skall man då vara i stillhet dvs inte röra sig alltför mycket. Det råd jag har fått när jag själv varit på akuten med vrickningar - vila i 2 dygn börja sedan belasta foten mer och mer efter hur det känns. Men räkna med att vara rejält stela när ni börjar.
Och är man nu i fjällen så kan man ju hoppas att det kommer någon snacksugen trevlig typ som kan hjälpa en till civiliserade trakter annars får man försöka själv. Och man orkar oftast betydligt mer än man tror.
Om jag råkade ut för det här skulle jag definitivt söka upp en läkare när jag är i bebodda trakter igen.
För det kan faktiskt vara värre än det känns och ju längre man väntar med behandling ju mindre chans är det att kunna göra något åt det. Och man vill ju kunna gå ut och vandra igen.
Beträffande crazy så tror jag att han gjorde helt rätt, han kände att han kunde gå på foten och då fixade han det. Om det beror på att han har hög smärttröskel eller hade en lindrig vrickning vet inte jag, men det det förringar inte hans bedrift. Jag tror faktiskt de flesta av oss har den livsgnistan.
Mvh
Larry