Enkelrikta Kungsleden !!

Sist jag vandrade kungsleden hände följande (borträknat personer 5km inom fjällstationavstånd):

Jag mötte 1 person.
Jag blev omkörd av en kille som i stort sett sprang.
Varje dag körde jag om en äldre kvinna mitt på dagen, och varje eftermiddag/kväll när jag satt upp tältet och ätit middag passerade hon i sakta gemak.

Ska vi även införa hastighetskrav på vandrarna. Gamla kadaver som man tvingas komma ikapp varenda dag sabbar ju totalt vildmarkskänslan!

Jag vandrar ju inte, har förstått att det är otroligt trångt i norra Sverige. Antalet vandringsrelaterade inlägg här på utsidan tyder ju på att ALLA vandrar.

Absolut läge för mer regler. Jag älskar regler och bestämmelser. Reglerad hastighet och gångriktning är ett logiskt första steg. Varför inte koppeltvång på oerfarna och en minsta ålder på 40 och en max ålder på 42 och ett halvt. Kadaver måste lägga sig minst 500 meter från leden och förmultna. Gärna en ny uniformerad vaktstyrka (helst beväpnad - böter är för tamt) som ser till efterlevnaden av alla regler. Checkin och kontrollpunkter för fastställa att ingen är inom synhåll för någon annan. När man ändå är igång med hårdare regler, förbjud mygg och knott.

;)

thomas

Allemansrätten gäller ju inte för preparerade skidspår, så det finns ju inget som säger att den då måste gälla för vandringsleder. Och om man kan ta ut en avgift för att vandra på en led så kan man säkert också bestämma åt vilket håll kunderna får vandra. Så några juridiska hinder bör det inte finnas.

När jag närmade mig polcirkeln under min Norgeresa insågs att alla turister låg och sov kring klockan 21. Jag vände på dygnet och helt plötsligt levde Nordnorge! Rikare djurliv och barnen sprang i trädgårdarna medan föräldrarna renoverade tak klockan två på natten. Mitt ursprungliga syfte var de tomma vägarna och att morgonsolen värmde mig när jag tog min "kvällsdusch." Tältet kunde ställas upp så att det stod i sol den första timman. Sen sov man. Vi har ju midnattssol däruppe!

Kanske en lösning? Att bara få gå norrut på natten. Om man har tur kommer man till en stuga med förvärmd säng. Kaminerna skulle eldas mer kontinuerligt, osv.

Sen att vandra utanför säsong kanske kan minska på mängden folk. De senaste åren har jag mest semestrat i September och Mars.

säkerhet med flera

Jag har inte behov att vara ensam i fjällen och förutom Thures inlägg om "tips på hur leden ser ut framöver" t ex vid vad och liknande så ser jag en säkerhetsaspekt i att möta och träffa folk - skulle någon råka illa ut, jag eller annan så ligger jag inte ensam kvar. Den risken får den som vandrar på lågtrafikerade leder hantera annorlunda.

/Patrik

Jag har vandrat norra Kungsleden (eller delar av den) flera gånger, och båda riktningarna har sin charm varför jag vill ha kvar flexibiliteten att välja. Dessutom utgör delar av Kungsleden (ex genom Abisko) ansatssträcka även för oss som väljer att vandra via sidoleder ex mot Unna Allakas, Vistas, Nallo, Mårma etc.
Själv tycker jag att det är trevligt att träffa andra vandrare och inte sällan en trevlig pratstund och utbyte av idéer och tips:)

Enda gången jag upplevt stress under mina fjällvandringar var för några år sedan när vi närmade oss Kebnekaise via Kungsleden norrrifrån och visste att vi dagen efter skulle möta Fjällräven Classic. Evenemanget hade dessutom i några dagar gjort sig påmint via helikoptertrafik med förnödenheter etc upp mot ex Sälka. Vid det tillfället pressade vi oss längre än vanligt för att komma fram och hitta en tältplats då vi visste att det skulle vara ont om den varan dagen efter med flera tusen vandrare i motsatt riktning.

Ta de lungt....

... hettsa inte upp er.... Jag har bara berättat om en grej som jag såg om på TV , ett naturprogram där man berättade om en populär led som ar enkelriktad för att vandrarna skulle få en annan kännsla av vildmark...

Det framgår väl av mitt inlägg att det inte är ett seriöst förslag, men som vanlig far en del upp i taket när det kommer upp lite kontroversiella tankar.

Jag vet att det INTE skulle gå att genomföra i sverige på någon led och jag föreslår INTE det heller, bara kul se hur folk reagerar och det ser nu ju själva nu....

Men fortfarande finns en fråga.... Hur skall man sprida ut vandrarna för att minska trycket , speciellt på norra delen av Kungsleden.

Vill man minska trycket? Är det inte bättre att de flesta rör sig i dalgångarna mellan Abisko - Kebnekaise och i Jämtlandtriangeln så att andra fjäll får vara mer orörda?

Så kan man ju se det också...

Jag ser. ett problem när det gäller slitaget på stugorna. Nästan alla av STF stugorna mellan Keb och Abisko behöver en renovering och upprustning men det finns inte pengar till det och att höja stugavgifterna är inte heller möjligt, i vart fall inte så att de skulle täcka det behovet.

Kunde man sprida ut gästerna på flera stugor blev det mindre slitage, men just denna del av Kungsleden är ju populär bla tack vare de fina kommunikationerna till och från.
En stuga till, tex mellan Vistas och Nikka skulle locka fler att välja den vägen och fler skulle vandra Kebne runt....

Bara ett ex så hade Alesjaure som man kan säga är en liten knutpunkt, i år under sommarsäsongen ca 2700 gästnätter, mest naturligvis under juli-aug månader.

Sen kan man ju själv välja om man vill gå ledat lerspår eller egen väg, trängseln vid knutpunkter i fjällen har aldrig känts speciellt påträngande, och när man vid något tidigt sommaroväder sökt ly och lä får man glatt acceptera att det kan bli riktigt trångt. Vida bättre än att vara ute i en blöt snöstorm.
Så mycket lagar och regler som stiftas i det här landet vore det inte helt otänkbart med en enkelrikting även i naturen, sen om det är praktiskt eller ens önskvärt överlåtes gärna till klokare tyckare.
Lederna i södra Götaland har ett vida högre tryck på sig men väljer man tidpunkt och veckodag fritt, brukar trängsel vara det minsta problemet.
go tur

Inte för att jag vet hur allvarligt förslaget var egentligen, men för fan, rör inte friheten att gå hur, var och när man vill i fjällen!

Jag ser. ett problem när det gäller slitaget på stugorna. Nästan alla av STF stugorna mellan Keb och Abisko behöver en renovering och upprustning men det finns inte pengar till det och att höja stugavgifterna är inte heller möjligt, i vart fall inte så att de skulle täcka det behovet.

Kunde man sprida ut gästerna på flera stugor blev det mindre slitage, men just denna del av Kungsleden är ju populär bla tack vare de fina kommunikationerna till och från.
En stuga till, tex mellan Vistas och Nikka skulle locka fler att välja den vägen och fler skulle vandra Kebne runt....

Bara ett ex så hade Alesjaure som man kan säga är en liten knutpunkt, i år under sommarsäsongen ca 2700 gästnätter, mest naturligvis under juli-aug månader.

Om inte intäkterna per gästnatt täcker slitaget är det illa. Men att sprida ut gästerna löser väl inte problemet med underfinansiering - det gör att det blir längre intervall mellan renoveringarna men varje gäst borde betala så det täcker slitage + lön åt de som jobbar där mm.

Varför går det inte att höja priserna? Då blir det mer pengar in och blri det färre gäster så bilr ju slitaget också mindre - ökat intervall mellan renoveringar.

Har man fullsatt bör man i en marknadsekonomi höja priset och öka sina intäkter enligt det nationalekonomiska axiomet om att vi alla är nyttomaximerare. Å andra sidan kanske STF har andra mål än vinstmaximering men om de låter stugar och fjällstationer slitas ner än vad de får in så kommer ju på sikt att stugor och stationer att försvinna då de är utslitna och pengar för renovering saknas. Det hoppas jag inte sker - jag vill kunna bo på fjällstation och får då betala vad det kostar. Uppskattar om det finns olika prisklasser, från smårum till storsal på golv.

/Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Tältplatser längs norra kungsleden Fjällvandring 4
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
Jonkowitch Parkering norra kungsleden Fjällvandring 4
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg