Enkelrikta Kungsleden !!

Finns det inte frivilliga i stf som kan tänka sig att renovera stugor? Nu har jag tillgång till en "egen" stuga i väglöst land vilken jag lägger min renoveringstid på och allmän tidsbrist med en 4 månaders bebis att ta hand om, men i övrigt skulle det ju kännas jättekul att tillsammans med trevliga människor lägga några dar på att renovera en stuga...

Jag ser. ett problem när det gäller slitaget på stugorna. Nästan alla av STF stugorna mellan Keb och Abisko behöver en renovering och upprustning men det finns inte pengar till det och att höja stugavgifterna är inte heller möjligt, i vart fall inte så att de skulle täcka det behovet.

Kunde man sprida ut gästerna på flera stugor blev det mindre slitage, men just denna del av Kungsleden är ju populär bla tack vare de fina kommunikationerna till och från.
En stuga till, tex mellan Vistas och Nikka skulle locka fler att välja den vägen och fler skulle vandra Kebne runt....

Bara ett ex så hade Alesjaure som man kan säga är en liten knutpunkt, i år under sommarsäsongen ca 2700 gästnätter, mest naturligvis under juli-aug månader.

Det där köper jag inte.

1. Om inkomsterna inte täcker utgifterna (vi bortser från vandaliserande slitage) och man samtidigt vägrar höja priserna, då lever man ju verkligen på lånad tid.
Man kan ju inte heller chockhöja priserna precis innan stugorna rasar ihop om, säg, 10 år.
Varför går det inte att höja priserna?

2. Varför skulle det hjälpa att sprida ut gästerna på fler/andra stugor? Om STF äger samtliga måste det väl gå att allokera inkomsten på de stugor som är i störst behov av renovering.

STFs fjällavdelning verkar leva i förvaltandets tidsålder. MF förefaller otidsenligt gammaldags.
Har man problem bör de ju åtgärdas innan de blir större, det brukar bli billigast i längden.
Skönt att det finns kartor och tält.

Det där köper jag inte.

1. Om inkomsterna inte täcker utgifterna (vi bortser från vandaliserande slitage) och man samtidigt vägrar höja priserna, då lever man ju verkligen på lånad tid.
Man kan ju inte heller chockhöja priserna precis innan stugorna rasar ihop om, säg, 10 år.
Varför går det inte att höja priserna?

2. Varför skulle det hjälpa att sprida ut gästerna på fler/andra stugor? Om STF äger samtliga måste det väl gå att allokera inkomsten på de stugor som är i störst behov av renovering.

jag vill minnas då jag var i fjällstuga/station senast att STF har ne princip om att kostnader ska tas där de uppstår, t ex anvädner man bastun betalar man för att basta, anvädner man gemmensamhetskök så betalar man för det osv - (nu kanske jsut dessat vå klumpas ihopa till service-avgift för självhushåll) men något ska inte subventionera något annat men jag kan ha fel. Rättvisast är det ju i någon mening men då torde väl inte intäkterna tryta för kungsleden mellan Abisko och Nikka som är välbesökt. Värre för de stugor som står väderutsatt med färre förbipasserande.

Ayrin: Det är ädelt av dig att vilja hjälpa STF med renovering men jag tror tyvärr ni är för få för att det ska funka - och det måste väl ske utanför säsong och att synka frivilliga är nog inte så enkelt. Vissa saker som el och vatten ska dessutom göras av certifierade hantverkare. Själv är jag medlem i STF men skulle inte lägga tid på att renovera - då betalar jag hellre ett högre pris då jag utnyttjar faciliteterna.

/Patrik

Tänkte väl mest på att man kunde använda frivilliga på de enklare stugorna längs leden, vilka varken har el eller vatten. Sedan vore det säkerligen inte orimligt att ta rum för rum under hyfsad lågsäsong.

Problemet är i mina ögon framförallt att man behöver någon som samordnar så att det finns material, samt ser till att de frivilliga inte ställer till mer skada än nytta. Vad fasen, stugvärdssystemet är väl mer eller mindre ideellt, så varför skulle man inte kunna hitta folk som vill lägga en vecka på att såga och spika?

Dugnad

Det förekommer redan idag att friviliga rustar upp stugorna, några av STF kretsarna tar på sig olika jobb, tex målning helt på frivillig basis. Större renoveringar måste man dock se till att det görs enl alla normer och regler.

Visst kan man höja priserna men väldigt många anser att det redan idag är för höga priser i jmf med standarden. Bla kan man klaga på att en burk Pilsnerkorv är en tia dyrare på fjället..., Många har dock inte förstått hur denna burk har hamnat på hyllan i tex Alesjaure. Vem bar dit den... gratis?
Hur har all ved till bastun kommit dit, hur kom gasolen fram osv..??

En ny fjällstuga kostar omkring 5-6 milj att uppföra och dessutom finns det stora behov av upprustning på några av de större fjällstationerna.. Jag är säker på att STF har räknat på allt och att man känner till vad som behöver göras, den stora missen kan ju vara att man låtit fjällstugorna vara utan renoveringar och så kommer hela behovet av renovering måsta ske på kort tid.

Prishöjningar javisst, men var går gränsen för vad man är villiga att betala för en bädd, 300, 500 eller kanske 600 kr ?
Å andra sidan, höjer man priset till vad det egentligen borde kosta så minskar i i vart fall trycket...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Tältplatser längs norra kungsleden Fjällvandring 4
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
Jonkowitch Parkering norra kungsleden Fjällvandring 4
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg