Enkelrikta Kungsleden !!

Såg ett TV program som handlade om vandringsleder någonstans, fick ej klart för mig var det var men där hade men bl.a en led som var mycyket populär och den hade man enkelriktat eftersom vandrarna då fick intrycket att man var mer ensam, man mötte inte så många andra.....
Kanske man skulle enklerikta Kungsledens norra del.....ett år får man bara gå norrut, nästa år bara söderut.. ???

Såg ett TV program som handlade om vandringsleder någonstans, fick ej klart för mig var det var men där hade men bl.a en led som var mycyket populär och den hade man enkelriktat eftersom vandrarna då fick intrycket att man var mer ensam, man mötte inte så många andra.....
Kanske man skulle enklerikta Kungsledens norra del.....ett år får man bara gå norrut, nästa år bara söderut.. ???

Om man inte vill ha massa medvandrare så är ju svenska fjällen fullt av möjligheter för att vandra utanför populära leder. 3-4 dagar utan att stöta på någon är ju inte ovanligt, även i högsäsong i Keb/Sarek-trakterna som är relativt välbesökta.

Tanken bakom idén är väl ganska okej. Men som sagt, vill man inte se folk finns andra ställen att vandra på. Vissa har ju bara en del av kungsleden i sin färdplan och måste ju få ta sig åt vilket håll man vill. Tanken är som sagt god, men skulle nog inte funka öht i praktiken..

De flesta tycker nog att rättigheten att vandra hur man vill väger tyngre än önskemål om att få vara ensam. Själv tycker jag oftast bara att det är trevligt om man möter andra då och då.

Finns flera leder i Slovakien som är enkelriktade. Detta p g a två anledningar, Ofta har man hjälp av kedjor på dessa ställen och att mötas ev gå nerför anses för farligt.

Tror inga av dessa fallen gäller på Kungsleden... Det finns nog tillräckligt med vildmark om man vill vandra utan möten.

Skulle inte funka i Sverige

det förstår jag, I det här landet har man svårt att ta till sig det som funkar i andra länder. Nu var väl inte mitt inlägg ett direkt förslag, jag ville bara ta upp en kul grej från den stora världen.
Förstår att det skulle bli ett jäkla liv om lade ett seriöst förslag. Lade för ett antal år sedan ett förslag på att dra om Kungsleden på en kortare sträcka och det tog hus i helvete........

Visst finns det många andra ställen att vandra på om man vill se mindre folk, men för de flesta gäller ju stugboende och då minskar möjligheterna betydligt. Å andra sidan skulle det verkligen behövas nya idéer för att minska trycket på norra Kungsleden.Slitaget på naturen och stugorna är enormt. Det finns en del lösningar men de kräver lite investeringar och det finns i dag ingen som vill ta dessa.
Det är svårt i Sverige när man är så emot sponsring

"Så här har det alltid varit och så har skall det alltid vara"

Tekniskt inget problem

Tekniskt är det ju inget problem att enkelrikta. När man nu inför vandringsavgifterna, så kan man ju samtidigt införa regler och begränsningar.

Precis som vi har 2 +1 vägar, så kan man då också begränsa omkörningar till vissa platser, så blir de som vandrar ännu mera ensamma. Om man dessutom övervakar alla vandrare med GPS sändare, så kan en kontrollcentral se till att inte vandrare kommer i kapp andra vandrare, det skulle ju kunna skapa den ultimata friheten.

Ensam på en sönderkörd led?

Om det är något man borde göra är det att se till att leden får återgå till att bli en stig för vandrare innan man försöker sig på andra metoder att öka vildmarkskänslan.

Om det är något man borde göra är det att se till att leden får återgå till att bli en stig för vandrare innan man försöker sig på andra metoder att öka vildmarkskänslan.

Precis, enkelriktning är ju sista utvägen när det inte finns andra vägar att gå, och man ändå vill minska på den upplevda trängseln.

För de som föredrar stugvandringar och inte gillar söndertrampade leder etc borde det ju då vara rätt högt prioriterat att försöka samla in pengar för stugor längs andra sträckningar så man skulle kunna minska på den faktiska trängseln och trycket på marken.

Själv föredrar jag lite ensammare vildmark, men då får man ju ta vikten i tält, mat och bränsle för hela turen i ryggsäcken.

det förstår jag, I det här landet har man svårt att ta till sig det som funkar i andra länder. Nu var väl inte mitt inlägg ett direkt förslag, jag ville bara ta upp en kul grej från den stora världen.
Förstår att det skulle bli ett jäkla liv om lade ett seriöst förslag. Lade för ett antal år sedan ett förslag på att dra om Kungsleden på en kortare sträcka och det tog hus i helvete........

Visst finns det många andra ställen att vandra på om man vill se mindre folk, men för de flesta gäller ju stugboende och då minskar möjligheterna betydligt. Å andra sidan skulle det verkligen behövas nya idéer för att minska trycket på norra Kungsleden.Slitaget på naturen och stugorna är enormt. Det finns en del lösningar men de kräver lite investeringar och det finns i dag ingen som vill ta dessa.
Det är svårt i Sverige när man är så emot sponsring

"Så här har det alltid varit och så har skall det alltid vara"

Ta till sig bra förslag och ideer som fungerar på andra ställen är väl bra men att ta till sig en ide som begränsar vår nuvarande situation känns inte som ett steg framåt.

Finns massor av leder du kan gå om du vill vara mer ensam.

Irritationen över att någon djävel ska bestämma åt vilket håll jag får gå skulle överstiga nöjet att inte möta någon för mig iaf. Å andra sidan skulle en sådan regel antligen göra att jag, och antagligen många med mig, höll sig långt från aktuell led, så på så sätt skulle den ju vara ändamålsenlig (minskar slitaget).

Är det inte en fördel att möta vandrare och få info om förhållanden

längre fram på leden?

Många börjar en vandring på lördagen och samsas med samma andra vandrare eller skidåkare i stugorna ett flertal nätter. Om fler väljer alternativa startdagar och sträckningar/riktningar sprids vandrarna ut mer. Kanske skulle STF publicera besöksstatestik på nätet ellerstyra med olika avgifter?

Men detta ändrar inte mark och stugslitage påtagligt.

Vad vill du uppnå Fjällvinden?

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Tältplatser längs norra kungsleden Fjällvandring 4
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
Jonkowitch Parkering norra kungsleden Fjällvandring 4
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg