Du har fått massor med fina råd, men kan få mer, om du söker på forum; t ex på "nybörjare","packlista","billig" etc. Detta med att komma över "pryltröskeln" som nybörjare, inte minst ekonomiskt, är en ständigt återkommande forumfråga.
Titta också gärna
här,
här (en skodiskussion "outside the box") eller
här (med glimten i ögat).
Valen mellan dyrt och billigt handlar ju väldigt sällan om att "klara sig" - det gör man för det mesta
. Man kan däremot få det mer eller mindre lätthanterligt, bekvämt, varmt, torrt eller - inte minst - lättburet. Men sambandet med priset är inte givet, och i alla fall inte linjärt.
Mina första fjällvandringar gjorde jag i M59-byxor, gummistövlar och heltätt regnställ. Efter flera decennier går jag fortfarande helst i en tunn gammal herrskjorta och lätta no-name 3/4-dels cargobyxor som ytterplagg, en hemstickad fluffig ylletröja alt
M90-tröja som värmeplagg, och ett enkelt men lätt regnställ, som jag bara använder när det verkligen regnar.
Inte för att jag nuförtiden inte skulle ha råd, utan för att jag inte tycker att alla dessa dyra, avancerade membranplagg och dedikerade "fjällbyxor" med många sömmar gör jobbet bättre (snarast tvärtom).
För några få saker kan det dock löna sig att satsa på lite mer avancerade versioner direkt. Eftersom ni skall tälta, så är en bra sovsäck viktig, och får kanske bli din största enskilda investering (om du inte kan låna). En dunsäck är dyr och tappar isoleringsförmågan, om den råkar bli genomblöt, men spar mycket vikt och volym i packningen, och kommer att hålla bättre och längre än syntetsäck, om den sköts på rätt sätt. Det är heller ingen större risk för felköp, om man håller sig till etablerade tillverkare.
Vill du investera i en dunsäck, kan jag nog med rent samvete tipsa om polska
Roberts,
Cumulus eller
Pajak, som håller hög kvalitet men fortfarande är mycket prisvärda jämfört med många kända västmärken.
Med tältvandring växer betydelsen av att man inte blir genomblöt, och att det som ändå blir blött går att torka på rimlig tid. Bygg din garderob av flera tunna skikt, som du, när det är som kallast, kan ha på dig allihop.
Bomull i tjocka plagg och/eller mot huden är som sagt inte kul, men kan vara skön som tillblandning i tunna ytterplagg (som man med fördel kan impregnera).
Till skillnad från syntetunderställ och fleecetröjor, behåller motsvarande plagg av ull det mesta av sin värmeisoleringsförmåga i vått tillstånd.
Fler tips/länkar:
Engelsons har bl a mycket prisvärda ullunderställ. Mycket användbart med deras ullfrottéundeställ som kombinerat "sovunderställ" och förstärknings/mellanlager/torrt ombyte för natten.
Kolla gärna diverse militärt överskott, typ
www.garderoben.se,
armygross.se,
www.rodastjarnan.com m fl.
Regnställ från ITAB ha jag tyvärr dålig erfarenhet av - flera plagg läckte i sömmarna från dag ett. Didrikssons har mina barn slitit på med den äran däremot.
Med en tunn vanlig skjorta mot vind och mygg + en enkel regnjacka mot regn och orkanvind
behöver du ingen ytterligare jacka - se ovan.
En ryggsäck som just du trivs bäst med är inte nödvändigtvis den dyraste, eller den med tjockast stoppade remmar/höftbälte (jag upplever, att det snarast kan vara tvärtom). Det finns inget annat sätt än att prova - länge och med full packning. Begär öppet köp elle beställ på sajter med gratis returrätt.
Förkasta inte second hand a priori. Lundhagskängor dyker rätt ofta upp på Blocket m m. Jag har köpt två par nästan nya på loppis, till skrattretande pris. Det första tjänade mig troget (med omsulning) i ett par decennier, tills de gav upp p g a min egen dumhet. Deras efterträdare kostade 125 kr
.
Gamla Haglöfs- eller Fjällrävenramsäckar har ofta oöverträffade bäregenskaper, och är så "transparent" byggda, att du kan upptäcka ev. fel vid granskning. Den skönaste ryggsäck jag haft var en Haglöfs Alaska med den rektangulära ramen.
Vanlig plastkasse + kökspåsklämma fungerar utmärkt som "vattentät" packpåse, men får naturligtvis hanteras lite varsammare än dyra "vattentäta" packpåsar (som inte alltid håller tätt). Stängning med påsklämma är säkrare, lättare och lätthanterligare än rullstängning. De små hål som säkert uppstår i plasten under en veckas användning är ingen katastrof, särskilt om man använder ryggsäckskapell för att ta det värsta regnet. Dubbel kasse eller en kraftig plastpåse från byggaffären är förstås ännu säkrare.
Ta med ett par extra innersulor, gärna annan modell än dina vanliga, och särskilt om du inte känner dig helt säker på skorna. Skönt om man fotplurrat, men också att växla om med, om/när fötterna blir trötta.
Ullfiltsulor tycker jag själv är bäst - varmt och osvettigt, men ändå hyfsat lättorkande. Det finns billiga platta, om man trivs med det, eller bl a
Lundhags formade.
Sist men inte minst: gå en liten provtur med alla nya prylar och kläder - det är omöjligt att teoretiskt förutse alla små förtretligheter, som döda ting kan djävlas med, och onödigt humörsänkande att upptäcka dem ute på fjället
.