Det kan nog vara en fördel att starta med färdiga kit, där mönster och tyg ingår, men jag har själv inte gjort det.
En klassisk metod är att ta ett gammalt utslitet plagg vars skärning man gillar och sprätta upp det i sina beståndsdelar. Sedan använder man beståndsdelarna som mönster. Men man behöver någon form av instruktion i sömnad eftersom man sällan syr ihop delarna i den ordning man som amatör inbillar sig.
En annan modell som jag använt är att köpa ett mönster av helt vanligt slag i sybehörsaffären. I mitt fall ett mönster för en "leisure suit" typ munktröja och mjukisbyxor med dragsko/resår och enkla fickor.
Detta mönster har jag använt till vindblusar och byxor, såväl långa som korta, såväl regntäta som vindtäta. . Det är ganska enkelt att modifiera, t ex om man vill använda ett annat tyg på axlarna än på ryggen, som till en regnjacka jag sydde. Till ett sådant mönster följer instruktioner om i vilken ordning man syr ihop delarna.
Annars är tält och tarps enklast att börja sin sömnadskarriär med. Bara raka sömmar.
Jörgen
Du är lite rolig du Jörgen. Föreslå att en nybörjare ska börja med tält och tarpsömnad eftersom det är enklare än att sy kläder??? Jag håller inte riktigt med. Visserligen kanske sömmarna är rakare, men när man syr kläder är det lättare att under resans gång testa att passformen blir bra. Dessutom har man inte lika stora tygsjok att hålla reda på. (Eller OK - tarp är väl kanske inte alltför avancerat kanske...)
Har man enkla favoritkläder som man vill testa att kopiera behöver man heller inte sprätta upp dem. Man kan mäta och rita av och lägga till sömsmån runt om. Om man känner sig ekonomisk och inte vill inhandla klädmönster kan man gå till biblioteket och låna böcker om att sy enkla kläder. Mönster brukar finnas med. Genom att använda vindtyg istället för trikå kan man lätt göra vindkläder istället för mysplagg, precis som Jörgen skriver.