Det är klart att de har en
trevlig vandring och som jag skrev är jag
avundsjuk på dem.
Och ingen har väl sagt att de är tästor - tettestorn - testornem - fulla av manliga hormoner?
Anledningen till mitt startinlägg var att jag tyckte det var intressant att det
betonades att vikten för tre dagars vandring hamnar på
20 kg. Jag stör mig inte på att
de väljer att bära 20 kg utan funderar mest på hur de som är vandringsovana
tolkar det. Och de jag pratat med ser det som en alldeles för tung vikt för att locka till vandring. Så enkelt är det.
Att jag tar upp detta med att de är män - f.d.
scouter och troligen lumpare är för att de som har en sådan
bakgrund ofta inte ens funderar på om man kanske skulle
kapa en 3-5 kg på packningen.
Lite intressant är det att denna tråd (som enligt mig inte handlar om UL utan om att packa lättare) lyckades locka fram standardinläggen om att det finns de som minsann vill njuta av vandringen.
Själv tillhör jag de märkliga som aldrig använder frystorkat (jag tycker boken "På en låga" är så jäkla rätt), gärna tar med en flaska italienskt (1377 gram) men också vägrar bära mer än 13 kg.
Jag ser fram emot sommarens turer i bohuslän med ett par grabbar då vi skall sova i hängmatta, äta pannkakor och fläsk, rengryta samt couscous med smör och russin (eller någonting annat).
Den tyngsta packningen jag burit låg väl på runt 80 kg, jag tycker 20 kg är för mycket (om jag inte bär väldigt speciella saker som kanot eller den bärbara webergrillen plus porslin och småbarn för en större picknick) och det finns faktiskt vatten längs skåneleden att fylla dunkarna med.
Jag kommer aldrig se ned på den som bär +20 kg längs en led men jag kommer heller inte bli glad över att någon antyder att jag väljer bort god mat och njutning när jag packar en lättare ränsel.
PS. Jag kom förresten precis hem från "skogen" runt Löddeköpinge, jag cyklade ut med liggunderlag och hängmatta (UL-variant förstås) som jag spände upp mellan två björkar och låg sedan och bara tittade upp på de svajande träden i tre timmar.
(Jag funderade på att lägga i en stenplatta från garageuppfarten i ryggan (för att öka njutningen) men det kändes, ja, nästan lite löjligt.)