Jag har tagit en helt annan vändning. Det kanske inte är ditt recept men jag har insett att jag inte fotar annat än landskap och någon enstaka macrobild. Djurlivet är inte min grej.
För landskap har jag märkt att vidvinkel (24-35mm) och kort tele (85-105mm) passar bäst.
För att få bra detaljåtergivning har jag upplevt att megapixel inte är så dåligt ändå. Dock inte på för små sensorer som tenderar att smeta ut pixlarna trots hög megapixel.
Slutligen är ett stativ ett viktigt redskap, speciellt i gryning och skymning när bilderna blir som bäst.
Efter att släpat som mest en Nikon D300 med div. objektiv + stativ om ca 4 kg har jag i år landat i två prylar:
1) En Sony RX100 som har tillräckligt stor sensor för att inte smeta ut pixlarna samt tillräckligt många för att ge detaljåtergivning nog. 20 mp blir bra bilder om man fokuserar på landskap, speciellt dom den går från vidvinkel till kort tele. Visst jag hade önskat lite mer vidvinkel men 28mm räcker. Nu släpper Sony också ett filterkit så jag kan sätta ett polariseringsfilter och ett nd filter på så nu är kameran komplett.
2) Stativ. Eftersom jag har valt en lätt kamera kommer jag undan med ett lätt stativ. Här kan jag köra med ett Tamrac Zipshot som bara väger 300gr och är superkompakt.
Denna kombo ger mig bildkvalitet i nivå med en systemkamera för landskapsbilder. Visst jag kan inte kontrollera skärpedjupet helt som en systemkamera men det är inte lika viktigt vid landskap då man ändå vill ha mer skärpedjup.
Min kombo väger tillsammans 550g. Vidvinkel till kort tele inklusive möjlighet att hantera situationer med mindre ljus utan försämrad kvalitet med stativ är oslagbart. Jag går inte tillbaka till system.