Re: Veggo - rätt eller fel?
OK, hittills verkar jag vara den första vegetarianen som gör ett inlägg i denna frågan.
Till att börja med kan jag påpeka att jag själv inte gillar denna sorts diskussion överhuvudtaget, då jag ger "blanka fasen" i vad andra äter eller inte äter. Anser nämligen att det är helt upp till var och en att göra det viktiga valet mellan att äta kött eller inte. Jag vill absolut inte klämma på någon annan mina idéer, men när de ifrågasätts blir man tvungen att ge respons som följer...
felldin; sa:
Det värsta är väl att vegetarianerna äter upp djurens mat =)
Ett rent antagande: det var ett skämt.
Hoppas verkligen det, då sanningen är att spannmål med mera finns i överflöd. Problemet är att det är orättvist fördelat över världen. USA, t.ex. har gigantiska förråd, som mycket väl skulle kunna skänkas till fattigare länder med matbrist, men så är det ju inte.
XPAT; sa:
Jojo, kunde just tro det.
De hundratals gånger jag fått frågan om varför jag är vegetarian, har jag ganska direkt fått det urbota dumma argumentet slängt i ansiktet, vilket jag anser vara ett hån mot frågeställarens intelligens. Jag hoppas att ni verkligen känner er dumma nästa gång ni säger nåt sånt.
Ni (köttätare) tror väl för fan inte att vi (veg.) äter äcklig mat??? Om kött skulle vara godare än icke-animaliska produkter är en personlig frågeställning, men jag har förvånat mången köttätare med min matlagning. (Positivt, ska jag tillägga).
XPAT; sa:
... dessutom är det endast några av de högre primaterna (Chimpans, men inte dvärgchimpans, Gorilla och orangutang tror jag ev. även Späckhuggare) som har "jagförståelse" dvs. De förstår att de själva är individer och är medvetna om sej själva.
Så vilka djur som är medvetna om sig själva bestäms av människan, som därefter väljer vilka djur hon fritt kan massproducera med avsikt att slakta?
19771214; sa:
Vad skiljer växterna och djuren åt i dessa moraliska diskussioner. Är det rätt att äta växter men inte djur, dvs har djuren rättigheter att leva, men inte växterna? Varför?
Djuren har förvisso känslor och kan uppfatta lidande. Är det rätt att droga ett djur och sen döda det så det inte kan uppleva smärta tiden innan det dör. Är det mer rätt att hugga ner en ek och bygga ett hus av det än att trampa ihjäl en myra?
Både växter och djur har sina naturliga instikter att sprida sina gener. Är det mer rätt att hindra en växt att göra det än ett djur? Varför?
Dessa frågeställningar skulle passa väl in i gymnasiets kurs
filosofi, men jag ska försöka framlägga lite av min åsikter.
Anser du att det är samma sak att gnaga på en morot och att gnaga på ett ben?
Jag säger nej. Tycker själv att det är ganska självklart att det, åtminstone, är bättre att äta växter, som inte direkt har någon uppfattning om sig själva eller någon annat, då de inte har någon hjärna.
No Brain, No Pain
Frågeställningen har jag dock hört ofta. "Har inte växter känslor???"
Som jag påpekat ovan, nej.
Att trampa ihjäl småkryp är inget jag lägger någon vikt vid, gör det själv. Oundvikligt.
Om jag dödar myggor? Ja.
Jag anser inte att alla djur är lika mycket värda. Jag anser att jag själv står över andra djur. Människan är trots allt född egoist. Men principen att producera djur för att döda dom är inte värdigt människan.
Men som sagt, varför man är vegetarian eller inte struntar jag fullkomligt i, jag vet bara att jag är nöjd med mitt val och har inga planer på att börja äta kött igen. Jag mår bra, både psykiskt och fysiskt.
Frågor till icke-vegetarianer:
Varför är denna fråga så viktig? Är det svårt att förstå varför någon väljer att vara vegetarian?
Jag anser inte att det är fel att äta kött, men jag förstår ännu mindre hur det kan vara fel att inte vilja äta det?
Varför får jag varje dag påtryckningar och gliringar från alla möjliga håll om att jag borde äta kött som "normala" människor??
Vill gärna ha svar, svarar gärna, dock inte på idiotiska antydningar. (Har slutat bry mig).
MVH
Erik Wisaeus