En eller två stavar?

Jag har prövat att vandra med en och två stavar. Eftersom jag lätt får ont i knäna så föredrar jag två stavar. Jag har ett par billiga stavar (ej teleskop) som jag använt snart i 10 år. Handfästen fick jag byta i sommar. Vandrar med dem ett par gånger i veckan hela året, då jag är ute och motionerar, så de hör liksom till när jag är ute och går

Jag blir lite nyfiken på hur många som faktiskt provat båda varianterna...?

HåkanF

Från början av min "karriär" till för ett par år sedan gick jag med en "traditionell trästav", sen testade jag med mina gamla slalomstavar och trivdes med det och köpte sen ett par black diamond. Tycker liksom många andra att man får mer driv i steget och extra hjälp uppför och när det gäller vad tycker jag som sagt också det är bättre med två stavar eftersom man då får fyra "fästpunkter". Jag använder ofta stavarna som känselspröt och då tycker jag den mindre diametern och den lägre vikten gör dem lättare att röra i vattnet än en tjockare trästav. Men till syvende og sist så verkar det handla om tycke och smak. Jag har iaf prövat båda ganska igående och vill inte gå med trästav igen. :)

(Dessutom har jag svårt för Tolkien och vill för allt i världen inte liknas med Gandalf! Nåväl, Gunde är inte mycket bättre.. Kalla?) :)

Två, tack

Om vi bortser från bra och dålig kvalitet på teleskop- respektive trästavar så tror jag definitivt det handlar om tycke och smak.

Jag har inte provat att gå med en lång trästav som många gör, men däremot gick jag en vecka nyligen med två teleskopstavar, och förutom alla stabilitetsfördelar de har så ger de bra avlastning för ryggen. Jag har en bra ryggsäck som lägger tyngden på rätt ställen. Ändå kommer jag ofta på mig själv att böja ryggen lite framåt för att hålla emot axelremmarna som drar bakåt. Med stavar rätar jag mycket lättare upp ryggen.

Dessutom ger det en jämnare belastning, något som vi med klenare rygg tänker på, i och med att båda armarna hjälper till och därmed båda sidorna av ryggen.

Jag kommer aldrig fjällvandra utan en stav i varje hand igen. Om jag bara hittar ett par nya till nästa gång, för dessa ligger på ett X2000-tåg någonstans...

Jag kanske får räknas som något slags mellanting härvidlag. Jag använder nämligen en trästav, men den är förhållandevis kort (kan ses på min nuvarande profilbild). Hållfastheten är nog lägre än Gandalf-stavarna, men i gengäld "sviktar" den lite vilket jag märkt kan vara på sin plats ibland. Dessutom har jag hängt rätt ordentligt på den vid passager av blockmark, branta sluttningar och vad och den verkar tåla mer än man tror. Hade från början ingen stav alls, men nu vill jag inte vara utan den; jag brukar även ta med den på korta kvällspromenader från lägret och liknande.

Det hela funkar så pass bra för mig att jag inte känner något behov av att pröva dubbelvarianten, vare sig det rör sig om trä, metall, fågel, fisk eller kostfiber. Själva staven i fråga är egentligen inget annat än en björkslystam som låg och skräpade längs ett promenadstråk här hemma, så den är definitivt billigare... ;) Den har hängt med i tre år nu.

(Och vem vill inte vara som Gandalf...? :) )

Har själv jobbat i "stavbranschen" i många år. Det råd jag kan ge är att skippa teleskåpstavar i kolfiber. Dess glatta yta i kombination med lite damm o smuts gör att låsningen inte håller.

Jag har nästan blivit övertygad om att överge min vandringsstav (även om det kommer bli ett helvete att rista in alla årtal och destinationer i stavarna) men har svårt att se varför man skall ha just teleskopstavar? Bästa måste väl vara att hitta en stav som är rätt för sin längd och köra på det - borde vara mindre mekanismer som kan gå sönder.

De teleskopstavar jag hittat nu när jag googlat lite verkar ändå inte ha så stort spann på längden så att man helt kan fälla ihop dem och slänga ner dem i ryggsäcken när man tröttnat på dem.

Jag har nästan blivit övertygad om att överge min vandringsstav (även om det kommer bli ett helvete att rista in alla årtal och destinationer i stavarna) men har svårt att se varför man skall ha just teleskopstavar? Bästa måste väl vara att hitta en stav som är rätt för sin längd och köra på det - borde vara mindre mekanismer som kan gå sönder.

De teleskopstavar jag hittat nu när jag googlat lite verkar ändå inte ha så stort spann på längden så att man helt kan fälla ihop dem och slänga ner dem i ryggsäcken när man tröttnat på dem.

För själva vandringens skull så är det bästa naturligtvis att ha fasta stavar.
Teleskop (2-delade) behöver du om du skall använda stavarna till tältet.
Vill du kunna fälla in dom och sätta dom på ryggan så behöver du minst 2-delade.
Skall du ut och resa och exempelvis flyga så behöver du 3-delade stavar så du kan fälla ihop dom maximalt.
//Peter

Black DIamond trail pole.. upp till 140cm som längst och ca 60-70 i hopfällt läge. Det borde väl räcka? Det är en fördel att kunna skjuta ihop stavarna när man inte vill/behöver dem och ha dem på ryggan, samt när man befinner sig på resande fot på tåg/buss. Dessutom kan man vilja variera längden beroende på om man går uppför el nedför. BD har, tycker jag, även de bästa låsningarna och är rejäla.

Motvalls...

Jag är en av de få? som förespråkar enkelstav á la Gandalf. Har provat teleskopstavar vid ett par fjällvandringar men föredrar en rejäl björkstav, längd till hakan ungefär.
Vill ha en hand fri för att vifta mygg, hålla karta eller kamera, snyta näsa, stötta mot stenarna när det är brant.
Med en lång stav kan jag lätt låta handen glida upp och ned för att reglera längden. En lång stav räcker ned mellan stenarna i forsen så jag inte behöver stå som en märla för att nå ned.

Min sambo använde tidigare enkelstav men har nu helt gått över till teleskopstavar, trots min konservatism.

BD Trail Pole såg mycket trevliga ut ...

... och får väl ge ett argument till debatten också då med att OM man nu vill använda musklerna i armarna för att ta sig upp för en kulle så bör det rimligtvis vara 2 stavar. Det kan nog varje längskidåkare hålla med om.

När det gäller scenariot med att vada över en bäck så kan det i mycket vara en smaksak för balansen tror jag, men är det riktigt strömt tror jag det behövs att man håller i staven med två händer för att kunna luta sig på den.

Gundestavar finns det miljarder av av på marknaden, men finns det nån lätt Gandalfstav som man dessutom kan ha med på flyget och använda till sitt tält?
Att ha en hand ledig är ju rätt tilltalande.

Jag tycker tveklöst att en stadig stav i gran är det bästa. Granen är ett segt och lätt träslag. Är det inte tjorvigt att hålla reda på två stavar när man ska ta upp saker ur fickor, ta uppvatten i någon jokk etc.? När jag vadar vill jag ha en hand till att hålla balansen med och ta tag i ev. stenar. Skulle jag ha två skulle jag förmodligen fastna med den ena och tappa balansen men det är ju klumpiga jag alltså.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars G A Bäst vada med två stavar? Eller en? Fjällvandring 11
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 152
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 369
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg