En eller två stavar?

Två stavar

Kör oftast också med två stavar.

Jag gillar känslan när man får ett flyt på alla fyra, stavarna blir en förlängning av kroppen.

Enda gången jag ser två som ett problem är när jag går i stökig terräng på skrå, då kan det ibland kännas tryggare att ha en hand att ta i mot med, mot berget. Den andra staven agerar mer i det läget på utsidan som ett extra känselspröt, än stöd.

Vid vaden är det en extra trygghet med tre punkter i marken.

Men det krävs tålamod vid invänjning och träning för en optimerad gång med dubbla stavar.

Thomas

Nyfiken i en strut

Använder ni stavarna bara uppe på kalfjället, eller även nere i skogsterräng? Med tanke på hur risiga mina knän redan är så tror jag att det vore bra för mig att börja använda stavar, men jag är rädd att jag bara skulle tycka att de var ivägen. Kanske en träningssak.

Karolina - har du testat?

En annan aspekt

Jag använde två stavar för första gången i sommaren. Förut hade jag bara en och jag måste säga att det är en stor skillnad! Det är definitivt mycket bättre med två stavar. En annan viktig aspekten är fysiologiska - med två stavar, då blir det balans i kroppen, på olika muskler. Använder man bara en, då är risken stor att man går ojämnt och sned. Vissa muskler belastas mer, även om man växlar med stavar med båda händer så blir det ändå inte jämnt. Med två stavar, då balanseras hela tiden och även musklerna.

2 stavar ska det va

Använder två stycken stavar när jag går med ryggsäck, tycker att jag får mera balans samt att det blir mindre belastning på kroppen, känns inte lika jobbigt.

Men det är en träningsak att vänja sig att använda stavar, själv så hade jag mycket svårt med dom ibörjan, fick ingen bra kläm på dom, for åt alla hål. Går man fort så fick man flytta armarn fort och ofta. Vilket gjorde att jag började ta ett "stavtag" mot två fotsteg, funkade mycket bättre. Uppför o i ojämn teräng så går jag som vanligt med stavarna.

Teleskopstavar är det jag använder kolla på: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2964

Så köp stavar och träna på...

go strong helper

En - ibland

Första gången jag såg någon gå med två vandringsstavar i fjällen hörde jag den personen glatt förklara att "så kan man ju gå så mycket fortare!" Under den vandringen provade jag att gå med två stavar eftersom både jag och medvandraren hade varsin teleskopisk stav med, att använda vid vad. Det bara skramlade, fastnade mellan stenarna och var allmänt i vägen. Sen dess har jag aldrig haft lust att pröva igen. Och jag har inget behov av att gå fort på fjällvandringen, då sjunger jag långsamhetens lov!
Sen vill jag gärna hålla i kartan mest hela tiden (orienteringsskada?) och det går inte så bra att hålla båda samtidigt.
Men när det ska vadas, ja, då vill jag ha min stav!

Hälsn. BM

Jag gillar ju att gå med två stavar,för knänas och fötternas skull,men även för att jag slipper svullna fingrar.

När det gäller erfarenheter som vissa har dragit så vill jag nämna några saker.

Ofta när man köper stavar så är dessa med ett spänne som man fäster över handen. Dessa är enligt mig HELT VÄRDELÖSA. Man kan inte koppla loss handen fort och är bara ivägen så fort man skall plocka fram något ur fickan eller kolla på kartan.
Köp stavar som har normal skidstavskoppling eller byt helt enkelt till sådan.

Britt-Marie skriver att de skramlar!
De som är med "snurrspänning" har en förmåga att skramla. Detta är fruktansvärt störande och förstör mycket av naturupplevelsen. Detta kan man (om man nu vill gå med stavar :)) åtgärda på två sätt.
Antingen så lindar man lite tejp på den nedre delen på staven (där det glappar) så att glappet blir obefintligt eller så köper man stavar med flick-lock (och eventuellt gör samma sak där).

Att stavarna gör att man "kan" gå fortare är en sanning. Det innebär inte att man måste göra det!
Jag märker på mig själv att jag måste hålla igen lite när jag går med stavar för att inte gå för fort. Om jag gör det så finns risken, hos mig, att jag får friktionsblåsor på fötterna och dessa gör ju ont som f-n.
Det hade jag råkat ut för när jag träffade Britt-Marie vid "Dahlbergs stuga" på Ås-ås leden :)

Någon undrar om vi använder stavarna bara i fjällterräng eller i skogsterräng också.
För min del så använder jag ALLTID mina stavar.
Däremot håller jag med "Thomalin" när han säger att de kan vara besvärliga i stökig terräng. Då händer det att jag kopplar ur min vänstra stav (jag är högerhänt) för att kunna stödja mig ibland med den.

Något jag dessutom lärt mig är att längden på staven är viktig. Att vandra med stav är inte samma sak som att gå stavgång. Min längd rekommenderar att jag skall ha 120cm långa stavar för stavgång och det kan jag väl hålla med om.
Men när jag vandrar i terräng så använder jag 105cm långa stavar.
För mig innebär detta stor skillnad.
När jag vandrar så vill jag inte driva fram kroppen och öka hastigheten, utan bara stödja kroppen och avbelasta den. Jag använder alltså mer mina stavar som två käppar när jag vandrar.

Genom erfarenhet blir man klokare och lär sig hur man skall använda sina stavar. För mig tog det tre vandringstillfällen att komma in helt och hållet att uppskatta mina stavar och nu när jag har lärt mig använda dom så släpper jag inte dom.
De är verkligen fantastiska.

//Peter, som hoppas att han fick med allt på ett förståeligt sätt :)

OK. Då känner jag mig faktiskt mycket klokare. Och som vanligt blir jag sugen på att testa innan jag avfärdar något. Ryggmärgen säger att jag nog mest skulle irritera mig på stavar som är i vägen, men att det helt klart finns tillfällen då jag skulle behöva dem.

Träna

Det tar tid och träning att kunna gå effektivt med två stavar. Speciellt om du vill gå med stavarna i lite mer stenig terräng. På snö/glaciär är det enkelt, bara att stava på. Men direkt terrängen blir mer besvärlig blir det också svårare att hantera stavarna på ett bra sätt. I riktigt stenig och brant terräng är det bäst att gå utan dem.

Det samma gäller hanteringen av stavarna när de inte används, exempelvis då du vill ta upp något ur en ficka. Så träna, träna, träna och du kommer att uppskatta dem med tiden. Själv bär jag alltid med mig mina stavar... man vet aldrig ifall de kan komma till användning.

main.php

Mönch, 4107 m, nordvästsida.

OK. Då känner jag mig faktiskt mycket klokare. Och som vanligt blir jag sugen på att testa innan jag avfärdar något. Ryggmärgen säger att jag nog mest skulle irritera mig på stavar som är i vägen, men att det helt klart finns tillfällen då jag skulle behöva dem.

Sund inställning, tycker jag!
Pröva och se, men var beredd på att det tar några gånger att komma in i det.
Det krävs faktiskt inte mer än 150kr för att införskaffa ett par på "Clas Ohlson" eller "Biltema".
Detta är i och för sig skitstavar men de ger en ändå en uppfattning om hur det är att gå med dom.
//Peter

DEn rejäl trästav håller väl för betydligt större kraft än en utdragen teleskopstav( även två ihopbundna?)?

Ett par rejäla teleskopstavar håller väl bättre än en klen trästav?

(Ser du vart vi är på väg?)

Varför förutsätter du att trästaven är rejäl och teleskopstavarna klena?

Min första teleskopstav var ingen gå-stav utan ett teleskopskaft för fönstertvätt.

Främsta skillnaden mellan en trästav och teleskopstav är att teleskopstaven kan man justera längden på (vilket gör att den kan fungera både som tältstång och vandringsstav).

Att klena stavar inte är lika hållbara som rejäla är nog som sagt var alla med på. Men teleksopstavar behöver inte vara klena.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars G A Bäst vada med två stavar? Eller en? Fjällvandring 11
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 152
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 369
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg