Själv är jag hyggligt datalitterat, en sån där snubbe som många vänner och halva släkten ringer när datorn krånglar. Jag upplever OSX som ett väsentligt mer användarvänligt system än de Windowsversioner jag hunnit genomlida. Jag hängde med t.o.m XP.
Menar du användarvänligt eller menar du nybörjarvänligt?
I min ögon är det en stor skillnad mellan de två.
Användarvänligt är det om nån som använder det dagligen kan lära sig effektivare sätt att utföra de dagliga uppgifterna.
Några exempel från verkliga livet (d.v.s. kollagor på jobbet):
När man ska starta Utforskaren för att leta rätt på filer som man ska visa på projektorn i konferensrummet, vad gör man då? Jo, högerklickar på Start-knappen och väljer Utforska... Själv trycker jag Win-E eller klickar på snabbstartikonen för Utforskaren (som i en standardinstallation alltid finns där).
Avslutar ett program gör man hurdå? Jo, man enkelklickar uppe i vänstra hörnet och väljer Avsluta i menyn som kommer fram. (Själv dubbelklickar jag där eller trycker Alt-F4).
Om man vill ha luft mellan styckena i Word, hur gör man då? Trycker ett extra Enter såklart. (Själv använder jag styckeformat och sätter Avstånd före och/eller Avstånd efter.)
Om man vill flytta över början av en text till nästa sida, hur gör man då? Jo, man trycker såklart en massa Enter tills texten hamnat på rätt sidan. (Själv använder jag antingen styckeformat Börja på ny sida eller infogar en hård sidbrytning, det senare är dock inte lika flexibelt.)
Frågan man ställer sig är ju: Varför har folk som jobbat dagligen med datorer i 10 års tid inte lärt sig knepen? Min teori är att om det är för "nybörjarenkelt" så bryr sig folk inte om att leta efter effektivare sätt att arbeta. De kollar inte i manualen eller använder hjälpen.
Det är hjälpen i Windows, främst i gamla Win3.11 och dess officepaket, som lärt mig det mesta om Word, numera är hjälpen tyvärr undermålig. Finns det en ruta där man kan välja att slå på Avsiktskontroll (bara påhittad grej) och slår upp hjälpen om den rutan så står det oftast bara "Välj om du vill ha Avsiktskontroll", men inte ett jota om vad Avsiktskontroll är (oftast är det nån dålig översättning).