• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

En dataidiotfråga, nån som vet ?

MAC är en designprodukt som lämnas längre och längre bakom både Microsoft och Linux distributionerna, det är bara leksaker som hålls vid liv av sina konkurenter för att dom inte ska hamna i domstol..

Jag det brukar låta så från en massa avundsjuka förståsigpåare, samma figurer som säger att det är Microsoft som äger Apple och att Apple är konkursmässiga inom ett år.

Du har helt missat att dom ökar sina marknadsandelar hela tiden och ganska så snabbt numera.
 
Jag det brukar låta så från en massa avundsjuka förståsigpåare, samma figurer som säger att det är Microsoft som äger Apple och att Apple är konkursmässiga inom ett år.

Du har helt missat att dom ökar sina marknadsandelar hela tiden och ganska så snabbt numera.

marknadsandelarna som är av intresse är på mobil och musikspelar fronten, när det gäller operativsystem så är det en försumbar ökning, MAC har inget direkt att erbjuda, en dålig produkt i ett snyggt skal.. Det enda intressanta hotet mot MS är någon av de bättre Linux distributionerna.. MAC kommer inte att dö inom ett år, men dom kommer aldrig att vara ett reellt hot eller ens en intressant produkt..
 
Gääääsp! ;)
Sällan har väl skillnaderna varit så små mellan olika operativsystem? Det är ju helt och hållet en smaksak vad man väljer. Att försöka hålla liv i den där "PC mot MAC"-fajten är ju helt meningslöst. Det är ju knappast ett livsavgörande val.

De vanliga användarna kan välja vad de känner för, och vi som anser oss vara datorkunniga kan hoppa fritt mellan, på samma sätt som man byter skor.

Det är ju betydligt större skillnad mellan... låt säga stövlar och kängor.
 
Jobbar man med bilder så får jag nog säga att Vista är ett leksakssystem. Os X har betydligt bättre färghantering och det har varit mycket strul med profilhantering i Vista som har att göra med att den kalibrerade profilen "byts ut" och att det inte är kvalitetssäkert med s k soft proofing i ett vista-baserat system. Nu är det tekniskt mumbojumbo för de flesta normalanvändare, men jobbar man med färgkritiskt arbete så är os x smidigare och mer kvalitetssäkert än vista. Ur den synvinkeln är xp bättre än Vista. Sen upplever jag os x som betydligt stabilare än de win-datorer jag haft och virus är extremt ovanliga i "vilt" tillstånd om de ens i praktiken utgör något hot.

http://www.idg.se/2.1085/1.135447

Nåja som herr fjäderlätt påpekar så handlar det för det mesta om en fråga om smak vilket man väljer.
 
Martin Fjäderlätt;396968 sa:
Gääääsp! ;)
Att försöka hålla liv i den där "PC mot MAC"-fajten är ju helt meningslöst.

MAC och Windows systemen har samma hårdvara idag, så MAC är PC kan man säga, så det finns ingen fajt på det planet.. Jag skiter faktiskt i vilket system man använder jag tjänar en massa pengar på att samtliga system stinker, Windows på sina sätt, MAC ganska generellt och Linux på sitt.. Jag kan dock direkt säga vem som använder vad, dom med lite utvecklar ambitioner använder gärna Linux, dom fräcka design och formgivningsmänniskorna kan inte leeva utan MAC och resten kör Windows.. valet av operativsystem är viktigt för människor som vill förmedla en viss bild av sig själv, det är lika viktigt som kläderna och telefonerna.. Vi är alla slavar under myten om oss själv..

angående virus.. fundera på följande.. om man tillverkar ett virsu så vill man få största möjliga genomslag, vilket system väljer man det största eller minsta systemet.. för ni tror väl inte att det inte går att göra virus till MAC? det är bara ointressant helt enkelt..
 
Nåja. Den som avfärdar en produkt med att den BARA är design har nog en ganska snäv, möjligen oinformerad, syn på design. Vågar jag gissa på ingenjör? Design är ganska avgörande, inte bara vad gäller utseende på apparaterna (vilket i sig inte är oviktigt när man lägger tiotusen eller så på en produkt), utan också vad gäller funktionalitet i såväl hård- som mjukvara.

Även Windows är alltså en designprodukt. Sämre design, bara.

Själv är jag hyggligt datalitterat, en sån där snubbe som många vänner och halva släkten ringer när datorn krånglar. Jag upplever OSX som ett väsentligt mer användarvänligt system än de Windowsversioner jag hunnit genomlida. Jag hängde med t.o.m XP.

Förmodligen finns det system som är mer lämpade till specifika användningsområden. Ju större teknikintresse, desto större chans flr Linux, liksom. Men för oss vanliga dödliga, som vill mejla och chatta och köra mer eller minre avancerade kontorssysslor tycker jag att OSX (sedan Parallells och Cross Over ger dig möjlighet att köra windowsprogram vid behov) är att föredra.

Men det är naturligtvis helt en fråga om tycke och smak.

Däremot tycker jag att det är fördomsfullt och ganska pantat att påstå att design- och reklambyråernas förkärlek för aplleprodukter skulle vara en följd av koketteri eller något sådant. Jag arbetar själv som copywriter. Min erfarenhet är att de flesta i min bransch är ganska seriösa. Inte minst när de investerar stora belopp i datorer och programvaror.
 
angående virus.. fundera på följande.. om man tillverkar ett virsu så vill man få största möjliga genomslag, vilket system väljer man det största eller minsta systemet.. för ni tror väl inte att det inte går att göra virus till MAC? det är bara ointressant helt enkelt..

men det måste väl vara nån som tycker det vore spännande att tillverka ett virus åt alla fräcka design och formgivarmänniskor eller? ;)

Av det jag läst så tror jag faktiskt inte på hypotesen att det bara handlar om marknadsandelar, för till tidigare mac os som inte bygger på unix så finns det ju faktiskt virus. Iom den nya systemarkitekturen med unix i botten fr o m första os x så är exemplena på virus etremt ovanliga och några "vilda" finns knappast. Sen är det väl rätt allmänt känt att windows brukar vara behäftade med rätt rejäla säkerhetshål som täpps till efterhand så att det finns +500000 virus till win och 0-1 till os x är nog ingen slump.
Men det var inte virusfrågan som gjorde att jag valde mac utan för att os x som sagt har bättre färghantering, bara det att ha två kalibrerade profiler på två skärmar under samma os är betydligt smidigare på os x än i xp, där jag aldrig fick till det riktigt bra och vista är ännu sämre på profilhantering.
 
Själv är jag hyggligt datalitterat, en sån där snubbe som många vänner och halva släkten ringer när datorn krånglar. Jag upplever OSX som ett väsentligt mer användarvänligt system än de Windowsversioner jag hunnit genomlida. Jag hängde med t.o.m XP.

Menar du användarvänligt eller menar du nybörjarvänligt?

I min ögon är det en stor skillnad mellan de två.

Användarvänligt är det om nån som använder det dagligen kan lära sig effektivare sätt att utföra de dagliga uppgifterna.

Några exempel från verkliga livet (d.v.s. kollagor på jobbet):

När man ska starta Utforskaren för att leta rätt på filer som man ska visa på projektorn i konferensrummet, vad gör man då? Jo, högerklickar på Start-knappen och väljer Utforska... Själv trycker jag Win-E eller klickar på snabbstartikonen för Utforskaren (som i en standardinstallation alltid finns där).

Avslutar ett program gör man hurdå? Jo, man enkelklickar uppe i vänstra hörnet och väljer Avsluta i menyn som kommer fram. (Själv dubbelklickar jag där eller trycker Alt-F4).

Om man vill ha luft mellan styckena i Word, hur gör man då? Trycker ett extra Enter såklart. (Själv använder jag styckeformat och sätter Avstånd före och/eller Avstånd efter.)

Om man vill flytta över början av en text till nästa sida, hur gör man då? Jo, man trycker såklart en massa Enter tills texten hamnat på rätt sidan. (Själv använder jag antingen styckeformat Börja på ny sida eller infogar en hård sidbrytning, det senare är dock inte lika flexibelt.)


Frågan man ställer sig är ju: Varför har folk som jobbat dagligen med datorer i 10 års tid inte lärt sig knepen? Min teori är att om det är för "nybörjarenkelt" så bryr sig folk inte om att leta efter effektivare sätt att arbeta. De kollar inte i manualen eller använder hjälpen.

Det är hjälpen i Windows, främst i gamla Win3.11 och dess officepaket, som lärt mig det mesta om Word, numera är hjälpen tyvärr undermålig. Finns det en ruta där man kan välja att slå på Avsiktskontroll (bara påhittad grej) och slår upp hjälpen om den rutan så står det oftast bara "Välj om du vill ha Avsiktskontroll", men inte ett jota om vad Avsiktskontroll är (oftast är det nån dålig översättning).
 
Ny knivtråd?

Vi tar fajten sa kommunal för några år sedan, så verkar det vara både bland knivfantaster och datoranvändare... Tyvärr kommer de att nå samma resultat som kommunal också...

Om man ska återvända till frågan så är en undran kör frugan Vista i aero läge? Dvs med allt lullul och softa övergångar mm, isåfall kan man få upp prestandan genom att inte använda det lägt. Sedan har vi skärmsläckaren, I kontrollpanelen gå in och titta i "program och funktioner" frugan kan ha laddat ner en skärmsläckare från nätet, avinstallera den om du hittar den. Allt gratis man hittar på nätet är inte gott, det kan finnas virus, trojaner, keyloggers och annan skit.
 
Vi tar fajten sa kommunal för några år sedan, så verkar det vara både bland knivfantaster och datoranvändare... Tyvärr kommer de att nå samma resultat som kommunal också...

Om man ska återvända till frågan så är en undran kör frugan Vista i aero läge? Dvs med allt lullul och softa övergångar mm, isåfall kan man få upp prestandan genom att inte använda det lägt. Sedan har vi skärmsläckaren, I kontrollpanelen gå in och titta i "program och funktioner" frugan kan ha laddat ner en skärmsläckare från nätet, avinstallera den om du hittar den. Allt gratis man hittar på nätet är inte gott, det kan finnas virus, trojaner, keyloggers och annan skit.

Hmmm, det har du rätt i, det måste jag kolla !
Tack