• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

En dataidiotfråga, nån som vet ?

Frugans laptop med vista i har en tung skärmsläckare som jag vill ta bort.
Men när jag högerklickar, och ska anpassa skrivbordet så öppnar det sig inte,
det står mitt i rutan, : "sidan kan inte läsas in"
Har startat om, försökt gå in på olika sätt för att nå funktionen, men får samma svar, vad göra ???
Tacksam för svar !

Gå in från kontrollpenelen "bildskämsintällningar"

Funkar inte det så har drappats av "fan varför kör jag vista ovh inte xp" eller "satan vad jag vill ha en mac" syndromen.

Men det kan gå att göra en system återställning.

Försök och hör av dig sen.

Gå via kontrollpanelen istället (om nu Vista har en sån...):

"Start"-menyn > Kontrollpanelen > Bildskärm

----
Betula kom finns före :)
Hehe... Windows Vista är antagligen det bästa som har hänt Apple på många år.

Jag har XP som tur är, det är frugan som har Vista, har provat det ni tipsar om, men jag glömde som bettis skrev där om systemåterställning, jag ska köra det så får vi se...
Gud va träligt det är med sånt här skit, ibland trampar katterna på tangentbordet och lyckas med dom mest avancerade inställningar som finns, de verkar verkligen veta hur man gör ett snabbkommande på burken, får nog skaffa ett plexiglaslock till tangenterna snart...:(

Oftast är det de som inte kan som faktiskt gjort de mest avancerade inställningarna.
Kommer man hem till morsan och farsan så ser deras dator helt annorlunda ut än ens egen...
i och för sig de har oxå katt....

Ps felstavningköret i firefox larmar och kör ett rött sträck på morsan men inte på farsan hur kommer det sig... ds

Oftast är det de som inte kan som faktiskt gjort de mest avancerade inställningarna.
Kommer man hem till morsan och farsan så ser deras dator helt annorlunda ut än ens egen...
i och för sig de har oxå katt....

Ps felstavningköret i firefox larmar och kör ett rött sträck på morsan men inte på farsan hur kommer det sig... ds

"Farsan är en stad i provinsen Chahar Mahal och Bakhtiari i centrala Iran." enl Wikipedia iallafall.

I preferences i Firefox kan man ställa in om man vill ha automatisk rättstavning. Förövrigt tycker jag att det är fel att så många klagar på Windows Vista, det är ju det bästa som kunde ha hänt för Linux.

vista funkar finfint.. har man lite koll på datorer så går vista som ett ånglok, framförallt 64-bitars versionen.. det handlar inte om vad som är bäst eller sämst, det handlar bara om en sak.. pengar..

Använde rutan med texten " sidan kan inte läsas in ", tryckte på hjälp, sökte "skärmsläckare ", fann
"ändra inställningar för skärmsläckare ", då kom jag in o kunde ta bort den aktuella släckaren...
Det gick alltså inte att gå via kontr.panelen, inte via högerklick på skärmen som jag brukar göra, men problemet löste sig till slut.
Är det bättre funktionsmässigt att gå via "hjälpen" än via kontrollpanelen, el. högerklick ?
Jag brukar aldrig (nästan) använda hjälpen annars....
Suck, datorer.......
Däremot hittade jag spännande nya funktioner som transparent, rutnätsfönster o annat, passade på o leka lite med frugans Vistadator när hon duschade, hmm, kanske ska byta till Vista vartefter,
men ska nog se upp, så att mina skrivare, program funkar till Vista först....

Tack för era tips !
Återkommer o frågar snart hur man får in film på hemsidan....(inte youtube) el länk, utan ett filmfönster som folk kan starta liksom.

vista funkar finfint.. har man lite koll på datorer så går vista som ett ånglok, framförallt 64-bitars versionen.. det handlar inte om vad som är bäst eller sämst, det handlar bara om en sak.. pengar..

Ja, det mesta går ju som ånglok om man har lite koll på det. Till och med ånglok.

Men jag ska inte gnälla så mycket på Vista, eftersom jag faktiskt inte har testat det.

Men min nästa blir nog en Mac. Det tog över 10 år, men nu känns det som att det finns anledning att snegla ditåt igen, även om jag tycker att alla operativsystem, datorer och teknikprylar är undermåligt skräp oavsett vad man väljer. :)

det finns inget som är optimalt för alla ändamål, man får välja det som passar den funktion man söker eller plånboken.. Vista är vad det är, till och med MS erkänner att det var ett hastverk och Windows 7 kommer fortare än vi anar som ersättning.. att säga att linux är lösningen talar för vad man kan, linux består av en stor grupp distributioner med i sin tur lika många eller fler versioner som MS eller MAC, så när man säger att linux är bra är det som att säga att det är bra med en bil.. vilken bil? MAC är en designprodukt som lämnas längre och längre bakom både Microsoft och Linux distributionerna, det är bara leksaker som hålls vid liv av sina konkurenter för att dom inte ska hamna i domstol..

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg