Emergency beacon

Nån som har nåt bra tips på en bra emergency beacon?
Tanken är att ha nån GPS enhet som i princip är avstängd hela tiden, men om nåt går väldigt fel så kan den sättas på och man trycker på en emergency knapp som sedan skickar en distress signal till nån enhet som i sin tur kontaktar närmaste emergency unit, oberoende av vilket land man befinner sig i. Den ska enbart använda satellite technology så den alltid kan skicka data vid behov.

Öhh, jag har lagt ned kanske 20 h och aldrig läst något negativt så du får backa upp ditt påstående.

Mitt inlägg var nog mer avsett att vara en fråga än ett påstående... Men det var här jag läste det. Vet dock inte om man kommer åt det utan att vara medlem.

Det inlägget gällde var en "SPOT GPS tracker". Till att börja med slår det mig att det att det kanske inte är exakt samma produkt? (Det slår mig när jag läser denna review, som f ö är positiv :)) Jag är inte hemma i denna del av friluftsproduktvärlden, nån som kan får i så fall gärna reda ut begreppen åt mig. Personens på backpackinglight.com omdöme var i alla fall att "This unit has failed miserably"...

Hur som helst, fungerar systemet så är jag själv intresserad eftersom jag ofta är ute i fjällen med en diabetiker i sällskap, och trots blodsockermätare, glucagonsprutor etc så ökar risken för väldigt allvarliga situationer ganska markant.

Mitt inlägg var nog mer avsett att vara en fråga än ett påstående... Men det var här jag läste det. Vet dock inte om man kommer åt det utan att vara medlem.

Det inlägget gällde var en "SPOT GPS tracker". Till att börja med slår det mig att det att det kanske inte är exakt samma produkt? (Det slår mig när jag läser denna review, som f ö är positiv :)) Jag är inte hemma i denna del av friluftsproduktvärlden, nån som kan får i så fall gärna reda ut begreppen åt mig. Personens på backpackinglight.com omdöme var i alla fall att "This unit has failed miserably"...

Hur som helst, fungerar systemet så är jag själv intresserad eftersom jag ofta är ute i fjällen med en diabetiker i sällskap, och trots blodsockermätare, glucagonsprutor etc så ökar risken för väldigt allvarliga situationer ganska markant.

Det finns en tråd om SPOT här på Utsidan där även jag säger vad jag tycker. SPOT har inte "100 %" täckning som PLBs har.

Mcmurdon som jag länkar till används av folk som arbetar på oljeriggar, kustbevakning osv så det är en seriös produkt.

Ja då fick man läsa på lite :)

Priset för XS-3 är säkert bra relativt sett, men det är ju fortfarande inte billigt. Går såna här att hyra?

XS-3 såg väldigt bra ut, men det stod att den bara är för Sverige?
Jag ska igenom en mängd olika länder och vill kunna sända oavsett vart jag befinner mig.

Finns det nån lösning för detta?
Tanken är väl att man har nån central inprogrammerad dit signalen skickas om nåt händer, när de tar emot signalen ser de vart man befinner sig baserat på GPS koordinaterna och kontaktar sedan närliggande emergencyenhet.

XS-3 såg väldigt bra ut, men det stod att den bara är för Sverige?
Jag ska igenom en mängd olika länder och vill kunna sända oavsett vart jag befinner mig.

Finns det nån lösning för detta?
Tanken är väl att man har nån central inprogrammerad dit signalen skickas om nåt händer, när de tar emot signalen ser de vart man befinner sig baserat på GPS koordinaterna och kontaktar sedan närliggande emergencyenhet.

Du missuppfattar. Det där är exakt för dina ändamål.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg