Emergency beacon

Omregistrering för användning i annat land?

Det där med registreringen är oklart för mig också. Om jag går en haute route i italienska alper - ska jag då regisrera min PLBItalien? Eler om jag är ute och knallar i Kanada? Om ej omregistrering krävs vid kortare vistelse, vad gäller då vid längre? Ett års vistelse i Australien?

Notera också att man inte får använda en PLB land i Storbrittanien (kan lätt googlas fram). Vet inte vilka fler länder detta kan gälla.

I USA kan man registrera och registrera om via nätet. I de flesta övriga länder måste man skicka papper.

Det är ju uppenbarligen så att använder man sin PLB först i Sverige och sedan i Oregon så bör kontaktuppgifterna ändras

Det där med registreringen är oklart för mig också. Om jag går en haute route i italienska alper - ska jag då regisrera min PLBItalien? Eler om jag är ute och knallar i Kanada? Om ej omregistrering krävs vid kortare vistelse, vad gäller då vid längre? Ett års vistelse i Australien?

Notera också att man inte får använda en PLB land i Storbrittanien (kan lätt googlas fram). Vet inte vilka fler länder detta kan gälla.

I USA kan man registrera och registrera om via nätet. I de flesta övriga länder måste man skicka papper.

Det är ju uppenbarligen så att använder man sin PLB först i Sverige och sedan i Oregon så bör kontaktuppgifterna ändras

suck

Nää det är uppenbarligen inte så. PLBn registreras i Sverige och bara där.

http://en.wikipedia.org/wiki/Distress_radiobeacon

All info verkar inte stämma men det borde ge en hint.

Varför skaffar du inte en vanlig Sat-telefon? Då är du inte låst vid två lägen (inget har hänt eller fullt pådrag). Den kostar kanske mer än en XS-3 men du får ju en helt annan funktion.
Du kanske behöver en separat GPS, men det finns säkert sat-telefoner med inbyggd GPS.
Visst kan ju en PLB vara bra som allra sista åtgärd, men innan det så löser ju sat-telefonen det mesta.

En Iridium-telefon kostar ju en del, med hårdvara, abonnemang osv, men ändå.
Sök på Motorola 9505A

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg