Elroder med gyro

När jag kände längtan efter ett roder till nya kajaken började hjärnan klura på diverse lösningar. Jag är ju gammal modellflygare så jag kom snabbt in på en lösning med ett påhängsroder styrt av ett vattentätt servo (styrservo till rc-bil) och en liten vattentät box för batteri och mottagare. En billig sändare framför fotstödet med förlängning på styrspaken så det blir precis som en pinnstyrning. De modena 2,4Ghz anläggningarna går att få nästan gratis och de har antenner på någon cm så de är perfekta att bygga om. Nu monterade jag sändaren som den är utan att vattensäkra den, jag skulle ju bara se om det fungerade. Rodret byggdes däremot ordentligt på en gång. När jag höll på och montera grejerna slås jag av en tanke: GYRO! Ett gyro för girstabillitet! Normalt sitter gyrona monterade i modellen, men ett gyro längst bak vid rodret blir ju tokigt. Gyrot måste ju sitta mitt i kajaken. Tänkte först att då skulle man ha kopplat gyrot redan på sändarsidan, men det fick bli en lösning med gyro, batteri och mottagare i en låda precis bakom sitsen och en servokabel till servot på rodret. Fungerade bra så. Nu på förmiddagen har jag varit ut och paddlat, och jädrans vad kursstabil kajaken är! Ingenting annat än att jag duttar med rodret får den ur kurs. Kan lägga den i vilken vinkel som helst mot eller med vinden, med neutralt roderutslag går det spikrakt dit nosen pekar. Toppen!
Eftersom det är ett fleraxel-gyro jag monterat ska jag nu göra ett par små horrisontal-roder på vardera sidan för rollstabillitet. Tyvärr blir de verkningslösa i låg fart de då skulle göra mest nytta, men man lär ju experimentera lite.

Med tanke

på publiceringsdagen är jag lite skeptisk.

Men nån form av autopilot skulle man säkert kunna ha i en kajak. Onödigt med att vara beroende av batterikräm för detta kanske man kan tycka.

Thure

Idén är ju lysande!
Men varför inte komplettera med någon form av propeller/hjuldrift, GPS-position och en videokamera framåt så kan man sitta hemma i fåtöljen med en kopp kaffe och styra ekipaget. Inga problem med vilka kläder man ska ta på sig och tänk så mycket batterier (=driftstimmar) det går på vikten av en paddlare, vatten, fika, mat osv som man slipper lasta ner kanoten med ;-)

Hehe. FPV-kajak...

Jag hälsade på modellflygarna häromdagen och jädrans vad fånigt det ser ut när de flyger FPV med glasögon. Bakifrån ser de lite ledsna ut där de står och hänger med huvudet lite på sned och ser ut att titta ner i backen. Som att de skärmat av omvärlden. Egentligen ser de bara världen från ett annat håll, från kameran i mackapären som de flyger runt hela bygden, ibland uppemot en kilometer upp i luften. Man är van att kunna räkna ut vart plan/helikopter befinner sig genom att snegla på piloten, men när de flyger FPV är det omöjligt. Det är alltså maskiner med vanliga propellrar horisontellt placerade och styrda med gyron, gps och en vanlig radiostyrning. På det en gyrostabiliserad kamera som de kopplar upp glasögonen mot. Helknäppt som sagt.

Jo det blev en del brainstorming runt roderlösningar när jag skaffade Njorden och det skulle gå att göra ett enkelt påhängsroder med ett servo, mottagare och ett litet batteri som räcker flera timmar. Mottagare med gyro finns, men som sagt, OM det möjligen ska fungera bör det sitta så nära vridcentrum som möjligt. Då försvinner vitsen med ett trådlöst styrt påhängsroder. En enkel sändare i vattentät låda på baksidan av ett fotstöd skulle heller inte vara några problem att fixa, inte är det dyra grejer heller. Drifttiden skulle utan att kräva några jättebatterier utan problem räcka för turer på några timmar, längre än så har jag själv aldrig paddlat.

Men att snickra ihop det hela och testa, det kanske blir en annan dag ;)

Varför radio?

Själv skulle jag nog välja en lösning med en "servotestare" i fotstödet och kabel bak till servot.

Bateriet skulle kunna byggas in i fotstödet.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg