När jag kände längtan efter ett roder till nya kajaken började hjärnan klura på diverse lösningar. Jag är ju gammal modellflygare så jag kom snabbt in på en lösning med ett påhängsroder styrt av ett vattentätt servo (styrservo till rc-bil) och en liten vattentät box för batteri och mottagare. En billig sändare framför fotstödet med förlängning på styrspaken så det blir precis som en pinnstyrning. De modena 2,4Ghz anläggningarna går att få nästan gratis och de har antenner på någon cm så de är perfekta att bygga om. Nu monterade jag sändaren som den är utan att vattensäkra den, jag skulle ju bara se om det fungerade. Rodret byggdes däremot ordentligt på en gång. När jag höll på och montera grejerna slås jag av en tanke: GYRO! Ett gyro för girstabillitet! Normalt sitter gyrona monterade i modellen, men ett gyro längst bak vid rodret blir ju tokigt. Gyrot måste ju sitta mitt i kajaken. Tänkte först att då skulle man ha kopplat gyrot redan på sändarsidan, men det fick bli en lösning med gyro, batteri och mottagare i en låda precis bakom sitsen och en servokabel till servot på rodret. Fungerade bra så. Nu på förmiddagen har jag varit ut och paddlat, och jädrans vad kursstabil kajaken är! Ingenting annat än att jag duttar med rodret får den ur kurs. Kan lägga den i vilken vinkel som helst mot eller med vinden, med neutralt roderutslag går det spikrakt dit nosen pekar. Toppen!
Eftersom det är ett fleraxel-gyro jag monterat ska jag nu göra ett par små horrisontal-roder på vardera sidan för rollstabillitet. Tyvärr blir de verkningslösa i låg fart de då skulle göra mest nytta, men man lär ju experimentera lite.
Eftersom det är ett fleraxel-gyro jag monterat ska jag nu göra ett par små horrisontal-roder på vardera sidan för rollstabillitet. Tyvärr blir de verkningslösa i låg fart de då skulle göra mest nytta, men man lär ju experimentera lite.