Eldstål

Hej,

Är det någon som vet vad ett s k eldstål är gjort av, d v s HUR GÖR MAN DET SJÄLV? Jag avser den varianten man drar en kniv mot.

Mvh kurt

Det borde man nog kanske inte försöka...

Eldstål som man drar kniven emot i stil med "jukkastickan" tror jag inte är något man gör själv hemma i garaget. Jag har för mig att de består av en gjuten blandning av magnesium och cerium. (Rätta mig gärna om jag har fel). Cerium borde alstra gnistorna som som sedan tänder de finfördelade magnesiumspånen som kommer med på samma gång när man drar kniven över det. Att försöka värma upp dessa två ämnen för att få ihop dem till ett eldstål tror jag kan bli onödigt dyrt och spännande.

Jag betvivlar att farfars far hade tillgång till gjutna stavar av magnesium och cerium när han gick på skogen :). Mig veterligen är eldstål typ jukkastickan gjorda av just stål (eller kanske t.o.m. något slags järn).

/J.

Både rätt och fel

Har själv smitt ett eldstål av kolstål. Det var ett sådant som farfars farfar använde. Det används tillsammans med flinta och fnöske. Det fungerar suveränt även om det inte ger samma vilda gnistregn som ett modernt eldstål. Ta en titt på http://www.saunalahti.fi/~corander/elddrilln.htm
Drar man kniven mot ett sådant eldstål tappar den skärpan direkt. Det är närmast jämförbart med att dra kniven mot en fil.

Kommer du i håg de första magnesiumelddonen? De med ett silvergrått magnesiumblock med en gniststav infälld i ena kanten. Jukka stickan är en fiffig blandning av båda.Tidigare blåste magnesiumspånen bort eller blev våta av regn innan man hunnit antända dem. Nu kommer det ett hett gnistregn som kan tända det mesta i ett drag.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sajberjohan Eldstål Gör det själv 3
flyfisher1 Eldstål Gör det själv 12
efanjos Eldstål Gör det själv 50

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg