eldstål eller tändare?? no.2

nu blandar vi bacon och ägg.. skulle jag välja mellan en tändare och ett modernt tändstål i en överlevnadssituation så är valet enkelt, tändstål! det finns för många osäkerhetsfaktorer med en tändare för att jag ska sätta mitt liv på dom o andra sidan använder ju rökare tändarna till sina aktiva självmord.. nog om det.. tändare, många rörliga delar, klen konstuktion, går lätt sönder speciellt om man kanske har hypotermi eller på annat sätt är fumlig, tappar man tändaren så går den lätt sönder.. ett tändstål har inga rörliga delar och dess failsafe % är betydligt högre.. valet är enkelt om skiten träffa fläkten.. bågdrill är en kul övning men det är inget jag använder för att elda till vardags, mer en latjo lek..
 
jag undrar hur så många kan välja eld stål före tändstickor och tändare,,,

Det beror väl helt enkelt på att vi alla tänker och prioriterar lite olika. Precis som allt annat i utrustningsväg. Somliga väljer dun i sovsäcken, andra syntet. Vissa kolfiberkajak, andra plast. Tunneltält eller kåta. Snabbkaffe eller kokkaffe. Syntetunderställ eller ull.
Ingenting att irritera sig på, alltså. Bara olika filosofier.
Själv kör jag med enkla gaständare från macken. Har med ett par stycken och har aldrig varit utan eld. Därmed inte sagt att jag är oförstående till tändstål. Inser både charmen och funktionen, men har valt en annan och i mitt tycke enklare väg till eld i "utevardagen". Är inte främmande för att hälla på lite t-sprit för att snabbt få igång elden (före man tänt), men det beror väl på att jag tycker elden i sig är viktigare än hur den tänds. Men vid vissa tillfällen kan jag ägna mig åt mer pulande med näver och dylikt just för att det är lite roligt, och då kanske även eldstål. Sättet att tända blir då en viktig del i helhetsupplevelsen, men som sagt, oftast är det själva elden jag vill åt och då är det bara snabbaste vägen till resultat som gäller, oftast tändare och ett knippe granris.
Den eld jag oftast tänder är dock den i bensinköket. Även där tycker jag tändare är smidigast.
 
Skulle valt eldstålet av samma anledning som patric nämner. Även om det pissregnar går det att hitta tände som funkar.

/mattias
 
Eldstålet hänger i ett snöre tillsammans med tamojen och ligger alltid i (gas)köket. Idiotsäkert.

När det gäller att tända brasor så har jag tändstickor i en vattentät burk. (känns mer pålitligt än en tändare) men jag misstänker starkt att i ett läge då den som är van vid att använda tändstål inte hittar något att tända på kommer inte den som har tändare att få fyr på brasan heller.
 
Jag föredrar eldstål alla lägen anldningen är enkel, det funkar i alla lägen och alla väder, den tar aldrig slut och även om det får ett lager rost så är der det bara skrapa av och köra på. Hitta tände till ett eldstål är inte svårt då det finns mängder av saker som man kan tända med alt ifrån torra träbittar till tamponger och vaxade papper.

Sen tycker jag det är lättare att lära sig hantera ett eldstål korrekt än ad det är att lära sig tänd en tändsticka på rätt sätt.

Jo bågdrill har man hållt på med en del. Är du självlärd?

/mattias

det är nog både ja och nej ,, på den frågan,, när jag var ca18 år fick jag för mig att jag skulle lära mig hur det fungerar,, jag försökte några gånger, utan resultat,, så jag kontakta,, en kille i sös ( jan alsander) och han rekomendera i sin tur en kille i mjölby,, ( håkan stroz ),, så jag ringer honom, och till min för våning bjuder han hem mig till sig,, jag packar min ryggsäck och hoppar på tåget här i västerås,,,
när jag kommer dit vill han see hur mun båg drill ser ut,, han slänger ner den på golvet i sitt vardags rum och börjar drilla,,, sen drack vi konjak,,
senare på kvällen hörde jag hur han och hans fru pratade,, i det andra rummet ,, hon var upprördöver hur han kunde ta hem en främande mänska,,, ( hon syfta på mig)
nästa dag säger håkan till mig,, du ,, jag ska ta med dig till en kompis,, han är från skotland,,, han bor här i skogen,,, vi hoppar in i bilen,, efter en bra stund tar vägen slut,,,,
vi knallar en bit,, och till slut kommer vi fram till en kålar koja,, det visar sig att killen som bodde där i skogen,, var en halv eremit,, men trevlig
så jag stanna några veckor där i skogen,, och levde på havegryn / fisk och övade på lite olika saker,,

det är så jag kommer i håg det,, om man kan kalla det för att bli under visad,, vet jag inte!! men anolunda var det!!!!
 
japp,, jag håller med,,
så var det när jag träffa håkan först gången !! och jag tycker inte det var något fel i det,, hur många skulle bjuda hem en främlig till sitt hem,,, ???

just det ser inte jag nödvändigtvis som en klok egenskap men han är den typen av människa, jag har full förståelse för att hans fru tyckte att det blev obehagligt..
 
just det ser inte jag nödvändigtvis som en klok egenskap men han är den typen av människa, jag har full förståelse för att hans fru tyckte att det blev obehagligt..


vist,,, som jag sa så talade jag bara om vad som hände,, och hur jag kom under fund med båg drillen,, och har inte tala illa om någon!!
om han inbjuder någon hem att stanna över natten,, och inte har pratar med sin fru om det,,
det är inget jag eller någon annan har med att göra,,, jag har glömt att tala om viktigare saker en så för min fru,,,, och det här var ca17 år sen,,,så vem bryr sig,, !!!!
 
tänk på hakan o tårna, säger du något i ett publikt forum så får du ta att det kommenteras, du kan inte skriva saker och sedan irriterat vifta bort det för att det du skriver kommenteras då kanske du borde gå tillbaka till envägskommunikation som youtube istället..
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg