eldstål eller tändare?? no.2

Och där frös helvetet till is och ett kors i taket framträdde....

peter
Ha ha ha ha ha , ä han så jävlig ?
Ska nu ta en balja Zoega Forza o hoppas ni skriver mera snälla !
Min kniv är för övrigt bäst i alla sammanhang, 20 cm blad rostförnekande, vass utavhelv... !
Från tidiga 70-talet o hänger med än.
Men jag täljer inte skedar med den, utan hugger, delar ved med den. Perfekt till det, yxan kan slänga/sätta sig i väggen då !

Hemma och i garaget använder jag tändstickor, men i skogen kör jag sedan många år enbart med eldstål.
Det är idiotsäkert, tänder Trangiakökets gasbrännare på ett eller två drag. De få gånger jag tänder en brasa fungerar det ungefär lika smidigt som torra tändstickor.
Som jag skrev i andra tråden ska man inte heller ha gaständare till gasbrännare. Men tända en brasa går givetvis bra, eller tända en töresticka med tändaren och sedan tända gasköket med törestickan?

Jag förstår förövrigt inte heller vittsen med två närmast identiska trådar.

Ha ha ha ha ha , ä han så jävlig ?
Ska nu ta en balja Zoega Forza o hoppas ni skriver mera snälla !
Min kniv är för övrigt bäst i alla sammanhang, 20 cm blad rostförnekande, vass utavhelv... !
Från tidiga 70-talet o hänger med än.
Men jag täljer inte skedar med den, utan hugger, delar ved med den. Perfekt till det, yxan kan slänga/sätta sig i väggen då !

Hehe,inte riktigt.Men jag tror inte han och jag har legat på samma linje i nånting tidigare. :)

Bland de saker jag täljt i dagarna ingår numera en sked,tillsammans med en smörkniv och en sån där gaffel-liknande grytmoj (vad fan heter en sån? Pastagaffel?).En Mora och lite sandpapper var det som användes.Till ved använder jag en yxa i de flesta fall,för ska jag ha brasa ska det brinna utav bara helvete.

Förutom gaständare har jag alltid en vattentät bensintändare som sitter i nyckelknippan,ser ut som en patron.

peter

Tändare har en livslängd, om man bara tänder cigg så tar nog tändaren slut innan gasen om man inte eldar upp halva ciggen varje gång. Jag kan tänka mig att du mipert upplevde det som att han kastade tändaren till tjejen, men är du säker på att du inte kastade tändaren PÅ tjejen ;)

.

Nähe, det vågar jag säga att dom inte gör. Min fru röker sedan 25 år, alltid med engångständare. Jag har ännu aldrig varit med om att någon tändare gått sönder, det är alltid gasen som tar slut först, så dä så !

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg