Istället för yxa kan man ju ha en fastskruvad sån här vedklyvare (Kindling Cracker verkar vara ett känt märke).

Nackdelen med okluven ved är väl att den torkar långsammare.
En sån har också funnits. Den var i stort sett obrukbar. Slö och med så smalt "insläpp " för det som skulle klyvas att många vedtrön var för stora.

(Kreativiteten bland oss som läser det här är mycket hög och och det känns tråkigt att säga att allt redan har testats!)

Jag vet. 14 kassaskåp med en säck ved i varje. Sen får man köpa kombinationen via en app. Någon fyller på varannan vecka.

För att komma in på min närmsta miljöstation behöver jag scanna in en ID-handling (t ex körkort), alt. en IR-kod i telefonen, i en läsare vid entrén. Det är fortfarande gratis, men man blir "klockad" och kan identifieras om man ställer till med något elände inne på området.

Vore det alltför integritetskränkande med någon liknande lösning i fallet ved? T ex att en sådan legitimering matar ut (eller på annat sätt ger tillgång till) en rimlig portion ved (man kanske kan "blippa" för fler, men begränsat antal inom en given tidsperiod), samtidigt som man är medveten om att misskötsel kan beivras?

För att komma in på min närmsta miljöstation behöver jag scanna in en ID-handling (t ex körkort), alt. en IR-kod i telefonen, i en läsare vid entrén. Det är fortfarande gratis, men man blir "klockad" och kan identifieras om man ställer till med något elände inne på området.

Vore det alltför integritetskränkande med någon liknande lösning i fallet ved? T ex att en sådan legitimering matar ut (eller på annat sätt ger tillgång till) en rimlig portion ved (man kanske kan "blippa" för fler, men begränsat antal inom en given tidsperiod), samtidigt som man är medveten om att misskötsel kan beivras?

Batteri/el och elektrnik ute i blöta mörka kalla skogen bland vedtjuvar och vandaler. det blir nog billigare att lägga ut lite extra ved då och då, tyvärr, om jag får gissa. Min integritet är nog borta sedan länge, g**gle känner mig nog bättre än jag själv gör...

/Patrik

Jag håller fullständigt med dig! För oss som inte tycker oss ha någonting att dölja så är den här lösningen bra MEN snart kommer alla som inte har rent mjöl i påsen (eller känner sig förföljda) att börja pipa om att "min integritet kränks" alternativt "storebror ser dig".

(Nu känner jag mig verkligen negativ!):cry::cry::cry:

Batteri/el och elektrnik ute i blöta mörka kalla skogen bland vedtjuvar och vandaler. det blir nog billigare att lägga ut lite extra ved då och då, tyvärr, om jag får gissa. Min integritet är nog borta sedan länge, g**gle känner mig nog bättre än jag själv gör...

/Patrik
Det finns klockor och telefoner som fungerar ner till 50 meters djup så tekniken finns. Batterier behöver förmodligen bytas någon gång om året - precis som på min ytterdörr.

I mitt exempel så fyller man vedboden med ca 3 kbm ved och det är försvunnet nästa dag.

Egentligen är det inte en fråga om teknik utan en fråga om vilka värderingar vi och våra efterkommande har. Det beror förmodligen på hur vi blivit uppfostrade enligt min uppfattning.

Poängen med utlagd ved är ju inte bara/främst att campare ska slippa släpa egen ved, utan att de ska ta den utlagda veden istället för att bryta grenar på träd, barka av björkar, elda sittbänkar etc.

Blir det minsta krångligt att utnyttja utlagd ved så kommer tyvärr fler tomtar att lösa sitt vedbehov på andra kreativa sätt.

Poängen med utlagd ved är ju inte bara/främst att campare ska slippa släpa egen ved, utan att de ska ta den utlagda veden istället för att bryta grenar på träd, barka av björkar, elda sittbänkar etc.

Blir det minsta krångligt att utnyttja utlagd ved så kommer tyvärr fler tomtar att lösa sitt vedbehov på andra kreativa sätt.
Sant. Kanske ska en rimligt generös engångsportion rassla ner med en enkel knapptryckning, som samtidigt låser återstoden för, säg, ett dygn?

Var finns den här miljöstationen? Det är ju en intressant lösning

Tyvärr är det nog så och på samma sätt med avgifter för att slänga sopor. Kostar det att köra in och slänga skräp på soptippen kommer soperna i vissa fall att hamna på något annat felaktigt ställe där slängaren anser det "gratis" att slänga. Eller toabesök på fjällstation om man inte bor där eller betalar dagavgift.

/Patrik

Kostar det att köra in och slänga skräp på soptippen kommer soperna i vissa fall att hamna på något annat felaktigt ställe där slängaren anser det "gratis" att slänga.

Det hjälper inte ens om det är gratis... Här i kommunen är det gratis för privatpersoner att lämna i princip vad som helst på återvinningscentralen, men ändå dumpar folk möbler och grejer i skogen.

Sen är det också en massa "svartföretag" som dumpar sopor vid förpackningsinsamlingens stationer, men det beror ju på att ÅVC bara är gratis för privatpersoner.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MSE lövskogsvandring på hösten Vandringsleder 9
DavidochCo Tips på vandring i Trollheimen nationalpark! Vandringsleder 4
AN77 Förslag på led! Vandringsleder 7
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
pajaflow Vandrat på Ven Vandringsleder 5
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Nosse Ta med hunden på helgs turen? Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
SimonLindberg Sova i stugan på Vaktarekullen vintertid Vandringsleder 1
THQSTsimon Tipps på Ställen för kort Vintervandring Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
igs Vindskydden på Östgötaleden Vandringsleder 3
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Kakan_pi Saltoloukta - Sitojaure på en eftermiddag? Vandringsleder 6
alextangclan Övernattningsbara grottor på Kullaberg? Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
Panicmode Önskas: Bilder på kustleden i Hälsingland Vandringsleder 1
Naturfamiljen Vindskydd på Gotland? Vandringsleder 15
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
Melinmalmberg Tips på sevärdheter i lappland Vandringsleder 7
jellev 3-4 dagar på vintern? Vandringsleder 3
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg