Det hjälper inte ens om det är gratis... Här i kommunen är det gratis för privatpersoner att lämna i princip vad som helst på återvinningscentralen, men ändå dumpar folk möbler och grejer i skogen.
Våra anläggningar - Sörab
SÖRAB är ett regionalt avfallsbolag som ägs av kommunerna Danderyd, Järfälla, Lidingö, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Täby, Upplands Väsby och Vallentuna.www.sorab.se
Sen är det också en massa "svartföretag" som dumpar sopor vid förpackningsinsamlingens stationer, men det beror ju på att ÅVC bara är gratis för privatpersoner.
Då jag hade en firma som renoverade badrummet i huset så lät hanterverkaren mej välja:
1 Hanterkaren kör skräpet til tippen . jag betalar dels sopavgift per kilo skräp + timlön för honom
2 Jag lånar hans släp, kör samma skräp till tippen som privatperson och betalar ingen avgift.
Tanken är såklart att företag ska sortera sina sopor och inte bara dumpa allt i restsopor, men just gammalt väggkakel och liknande är ju svårt att återvinna på något sätt.
I en annan kommun är det gratis att släga med bil men avgift med släp - gissa om folk med släp stälelr det utanför och lastar om.
Avgifter är inte alltid det perfekta styrmedlet - ibland ska nog saker få vara grastis, t ex ved i vindskydd.
/Patrik