Eldkamin nästan klar, proveldning pågår

Drar igång denna tråd igen

Peter

Hur har det gått med mjölkkannekaminen?
Funderar på om jag ska köpa en kamin (skitdyrt) eller bygga en själv. Titan kan ju va lite knep att få tag i, lite dyrare, inte så mycket lättare än aluminium...
Så funderar på att bygga en ihopfällbar i aluminium, funkar det tro? 1,5mm alu (halvhård) hade jag tänkt.
Så dina erfarenheter av kannan vore bra.
Sen tycker jag att alla DIY trådar skall hållas levande :)

BZ

Peter

Hur har det gått med mjölkkannekaminen?
Funderar på om jag ska köpa en kamin (skitdyrt) eller bygga en själv. Titan kan ju va lite knep att få tag i, lite dyrare, inte så mycket lättare än aluminium...
Så funderar på att bygga en ihopfällbar i aluminium, funkar det tro? 1,5mm alu (halvhård) hade jag tänkt.
Så dina erfarenheter av kannan vore bra.
Sen tycker jag att alla DIY trådar skall hållas levande :)

BZ

Den har nu eldats många gånger, inget konstigt har hänt.

Utom när en dansk indiankvinna skulle låna tipin som var uppställd med kamin i och laddade fullt med ved tände på o gick darifrån...

På håll såg andra att det brann i tipiduken högst upp, hon hade inte skjutit ut röret mellanstängerna o duken upptill.
Sedan så kan man inte ha fullt öppet i draghålen/luckorna, då brinner det så inåthelvete så att rökröret blir glödande...

Så nu har vi kamin undanställd, jag inser att kunskapen att elda på rätt sätt inte innehas av alla...

Bilagor

• SANY1090.jpg
    SANY1090.jpg
    96.7 KB · Visningar: 1,463
Före projekt

är det alltid klokt att kontrollera med Karlebo HB, går det? Håller det?
Smälttemperaturen på Al indikerar att det kanske är möjligt men tyvärr inte praktiskt.....
Det finns en orsak till varför Fe och Ti mera frekvent än Al vid kaminkonstruktioner.
Så goe Peter skaffa dig en Rf mjölkkanna till mkII prototypen. Vis av skadan släpp inte loss vråleldare på egen hand.......

Senast ändrad:
"Indiankvinna"

Jahaja :)
För alla vet ju att man alltid skall lämna en eld utan tillsyn.
Tror fn att jag bygger en själv då! Fru och barn ska till kanarieholmarna så jag får en hel vecka pysseltid på kvällarna :)

Nån annan som kan säga nått om 1.5mm aluplåt räcker?

Återkommer i frågan

BZ

Att tältkaminer börjar glöda på utsatta punkter är normalt. Detta sker ungefär vid samma temperatur som aluminium smälter. För att en Al-kamin inte ska smälta ska det nog vara rejält med gods som kan leda bort värmen från de varmaste punkterna. En mjölkkanna har relativt tjockt gods fungerar tydligen. Vill man ha ner vikten (eller funderar på livslängden) är det säkert bättre att välja ett annat (RF el Ti) material och tunnare gods.

Använd inte alu i kamin!

Gjorde en gång en hopfällbar eldspis av Tentipi/Moskosel-typ i 1.5-2 mm Al. Fungerade jättebra ända tills vi fyllde den med kottar och tände på... först blev det röda fläckar på sidorna sedan en silvrig pöl i sanden! Som tur var provade vi utanför kåtan.
/p-a

värmekoll

Asp och Raskesven

Ni har helt rätt att alu ligger på 660grader i smältpunkt. Och Ja det talar mot Alu ganska så rejält :)
Som med allt annat skulle man då få se till att inte elda för hårt och med största sannolikhet ha annat/ytterligare material i botten.

Kottar skall man inte elda ens en grill med då det kan gå rätt genom (självupplevt)

BZ

Kottbränsle har försvaret testat som bränsle till sina kaminer på 20-30 talet.

Takkkottsgrillade korvar är goda, en av Norrköpings 60 talsfavoriter.

Alu smälter vid ca 600 grader, jaså, så varmt blir det tydligen inte i en kamin...

Allt som ser ut som aluminium är inte ren aluminium, det finns aluminiumlegeringar som tål högre värme, såsom till motorer tex.

Tänk på att med ett längre skorstensrör, så får du ett helt annat drag och mera effekt.
Då får du högre temperaturer också.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogstoker Hopfällbar bågsåg (nästan) Gör det själv 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg