Eldkamin nästan klar, proveldning pågår

Stenar behöver ungefär dubbla volymen och 5 ggr mer i vikt för samma lagrad värmemängd som vatten - stenar går dock att hetta upp mycket mera än vatten för mer användbar värme (mer strålningsvärme etc.) - Dock bör den uppåt 500 grader (dvs. märkbart börja glöda sedd i total mörker) för samma _värmemängd_ som motsvarande vikt 100 gradigt vatten.

Tror man att man kan lagra mer värme i en vattenmagasin genom att lägga i stenar i magasinet, så tror man fel - man minskar värmemagasinets kapacitet genom att lägga in sten i den istället för vatten!.

Tack Torbjörn för att jag fick lära mig mera om detta. Värmekapacitivitet är tydligen i stort konstant för fasta ämnen och baseras på antalet molekyler eller mol (wikipedia) alltså har ämnen med låg molekylvikt högre värmekapacitivitet per vikt.

Vill man lagra mycket energi kan man utnyttja fasförändringar fast/flytande http://epubl.ltu.se/1402-1617/2006/...f#search="värmelagring AGGREGATIONstillstånd"

Täljsten har ungefär samma värmekapacitivitet som aluminium och ca dubbla jämfört med järn. (wikipedia)

Vatten i en trycktank kanske kan va nåt förutsatt att den inte sprängs förstås? Förmodligen är det för riskfyllt.

Thure

Fanken ochså, jag trodde ni hade glömt den där helvetesbrännaren jag skapade när jag fick ett anfall och löpte amok med konservburkarna, stupröret och popnit-tången...
Den står undanställd mellan garaget o huset under tak, mina vänner har sett den men ännu har de inte vågat fråga vad det är för nåt..?, konstiga vänner man har...

Kanske inte är så bra o inte va anonym....:(

Men jag ska komma igen med nya innovationer som ni aldrig skådat inom kamintillverkningens ädla konst, håller på med en campingstolsvärmare, perfekt när det är svinkallt när man sitter o väntar på napp vid bottenmete på ädelfisk...pimpel, biltävling etc...återkommer längre fram, har annat som ligger före i "pipeline"...;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogstoker Hopfällbar bågsåg (nästan) Gör det själv 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg