Affärsmodellen för elsparkcyklar placerade på gatorna verkar skakig. Heja Köpenhamn https://www.affarsvarlden.se/kronika/framtiden-ar-nog-eldriven-va
Thure
Thure
Bra skrivet, klimatpolitiken bidrar till döda lands och glesbyggden.
Kanske dags för en skatteväxling ?
De som bor i glesbyggd har ju inte på långa vägar samma skattefinansierad service och infrastruktur som stadsbor har.
Sänka skatten rejält för människor och företag som bosätter sig i glesbyggd ?
OK, vad är "glesbygd"? Antal personer mantalsskrivna per kvadratkilometer?
Eller avstånd till något specifikt; tunnelbana / livsmedelsbutik / vindkraftverk /
15-minuters bussintervall / vattendrag el. strand / systembutik - eller vad?
Vi hade "kallortstillägg" i avtalen en gång i tiden - det fungerade inte i längden...
OK, vad är "glesbygd"? Antal personer mantalsskrivna per kvadratkilometer?
Eller avstånd till något specifikt; tunnelbana / livsmedelsbutik / vindkraftverk /
15-minuters bussintervall / vattendrag el. strand / systembutik - eller vad?
Vi hade "kallortstillägg" i avtalen en gång i tiden - det fungerade inte i längden...
Landsbygd är nog ordet som används mest i media.
Definition:
"Områden utanför tätort, i vardagligt tal landsbygden, har även den delats upp i två delar: landsbygd inom 5 km från huvudorten och övrig landsbygd. En tätort har sammanhängande bebyggelse med minst 200 invånare och avgränsas av SCB"
Nu kommer jag låta rätt negativ men men.De som bor i norr kan köra elbil/elcykel/elscooter billigare om de köper elen billigare pga elprisområdena:
Elområden | Energimarknadsbyrån
Svenska Kraftnät har delat in Sverige i fyra elområden. Uppdelningen gör det tydligt var i landet det finns behov av att bygga ut stamnätet för el. Den ger också en tydlig indikation på var i Sverige det finns behov att öka elproduktionen för att bättre motsvara förbrukningen i just det området...www.energimarknadsbyran.se
Här finns en geografisk indelning som gynnar resor i norra Sverige, där det produceras mer och förbrukas mindre el, i alla fall nu, före "gröna stål- och batterifabriker" ska producera sina gröna resp produkter med stor andel av vatten- och vind-el därifrån.
/Patrik
Om köra betyder ladda så är det väl sant. Om man vill åka längre än bilens räckvidd så kan man inte räkna med att hitta en snabbladdare...... Har hört om folk med elbil som har stuga i "norr" som har sålt sin elbil pga att den inte går att ladda när dom ska till stugan.
Vad ska man med en elscooter till på landsbygden? Vägarna utanför tätorten är i rätt dåligt skick.
Elcyklar kan säkert fylla ett bra syfte men jag tror de flesta skulle klara sig bra med en vanlig cykel. Jag tror att många cyklar kommer samla damm om 10 år när den batterimodellen inte längre tillverkas eller motorn/kretskortet inte går att reparera på de "billiga" kina-cyklarna.
Du inser att om man höjer skatten på flytande bränslen (antar att du inte menar att diesel ska vara exkluderad, för då köper folk dieselbil istället) innebär det att priserna på nästan allt som kräver transporter kommer att öka? Mjölken blir alltså dyrare.
Elbilar fungerar som sagt bäst i städer och tätorter, inte för längre resor i obyggden där det är glest/obefintligt med laddstolpar per kvadratkilometer.
För att inte tala om vinterväglag, avstånd och kyla.
Så är det sannolikt, vilket kommer belasta både miljö och klimat onödigt mycket.
Elcyklar ersätter vanliga cyklar i hög utsträckning som utan vidare kan ha en livslängd på +30år om man sköter den någorlunda och som både är bättre för planeten och folkhälsan.
Västerländska Människan behöver ju konsumera mindre och röra sig mera för planetens och sin egen skull,
elcykeln är av ondo när det gäller båda nämnda......så enkelt är det.
En modegimmick för urbana Miljö-hipsters och ett symbolpolitikt plåster för att döva det gröna samvetet är vad dom är.
Bor man tex i Pajala och jobbar i Gällivare eller tvärt om så ligger man risigt till om man inte har laddmöjlighet på jobbet.
Bor du i Mettajärvi är du nog torsk, i alla fall vintertid.
Men då får man väl byta till ett närmare jobb tänker någon med asfalts-inkörda skosulor, ja vart då ?
Mac Donalds i Pello ?
I glesbyggd är ofta inte elbilen mycket att ha för många och då måste det även få finnas realistiska alternativ.
Kanske missförstod jag dig. Nyttotrafik för att t.ex åka till affären och handla anser inte jag är nöjesåkning. Det jag kallar nöjesåkning är t.ex. när man åker runt i stan planlöst -utan ärende- eller tar bilen på en utflykt där ingen annan aktivitet än att kliva ur bilen med picknickkorgen förekommer.Skämtar du!? Hela vårt samhälle dyrkar ju bilar och andra motordrivna fordon. Många kör en del/måttligt, vissa andra väldigt mycket för nöjes skull. Motorfordon används i tid och otid till i princip allt och inget av både ung som gammal. Som sagt, hälften av alla bilresor i landet är mindre än 5 kilometer. Folk gör utflykter och kör runt i närmiljön, åker och tittar på saker, till ett köpcentrum, idrottsevenemang mm. Mycket är ärenden av olika slag, visst. Men dessa ärenden och hobbys bygger i dagsläget på bilåkande för att det ska bli av. En livsstil och ett nöje i allra högsta grad. Listan kan göras väldigt lång på hur invävd framförallt bilen är i vår kultur. Så pass att vi uppenbarligen tar den för given.
För att bli lite off topic, men ändå inte. Höj bensinskatten och använda pengarna till att subventionera lägre moms, skatter och avgifter på cyklar och kollektivtrafik. Bygg ut! Kan även tycka att elcyklar borde inkluderas så länge det föreligger särskild anledning såsom ålder, handikapp eller glesbygdsproblematik, tex. långa avstånd. Sen kan vi såklart diskutera bränslesubventioner för folk på landsbygden. Men det ogenomtänkta nöjeskörandet gör väl knappast någon lycklig i det långa loppet!? Vi vet att det är dåligt för miljön, vi vet att hälften av befolkningen är överviktig.