Elcyklar kan öka utsläppen av koldioxid.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Bra skrivet, klimatpolitiken bidrar till döda lands och glesbyggden.

Kanske dags för en skatteväxling ?
De som bor i glesbyggd har ju inte på långa vägar samma skattefinansierad service och infrastruktur som stadsbor har.

Sänka skatten rejält för människor och företag som bosätter sig i glesbyggd ?

Problemen för glesbygden går såklart inte enbart att skylla på innevarande miljöpolitik. Det hade ju varit enkelt och bra om det vore så. Problemen som är många och komplexa började långt innan miljöfrågor på allvar kom på dagordningen. Skyll istället på vårt marknadsliberala ekonomiska system, utförsäljning av inhemsk industri, utflyttningstrender (inflyttning till storstadsområden), centralisering, våra konsumtionsvanor med mera, för en mer nyanserad bild.

Geografisk skatteväxling låter dock högintressant. Ett bra sätt att minska segregationen kring våra storstäder och att få liv i utarmad glesbygd/landbygd igen!?
 
Senast ändrad:
OK, vad är "glesbygd"? Antal personer mantalsskrivna per kvadratkilometer?
Eller avstånd till något specifikt; tunnelbana / livsmedelsbutik / vindkraftverk /
15-minuters bussintervall / vattendrag el. strand / systembutik - eller vad?
Vi hade "kallortstillägg" i avtalen en gång i tiden - det fungerade inte i längden...

Landsbygd är nog ordet som används mest i media.

Definition:
"Områden utanför tätort, i vardagligt tal landsbygden, har även den delats upp i två delar: landsbygd inom 5 km från huvudorten och övrig landsbygd. En tätort har sammanhängande bebyggelse med minst 200 invånare och avgränsas av SCB"
 
OK, vad är "glesbygd"? Antal personer mantalsskrivna per kvadratkilometer?
Eller avstånd till något specifikt; tunnelbana / livsmedelsbutik / vindkraftverk /
15-minuters bussintervall / vattendrag el. strand / systembutik - eller vad?
Vi hade "kallortstillägg" i avtalen en gång i tiden - det fungerade inte i längden...

Det går det såklart att ta fram mallar för om bara viljan finns. :)

Låt dom i städer hållas med elcyklar och elbilar, för där fungerar dom bäst.
Att kraftigt kostnadsbelägga resor i glest bofolkade delarna av landet för människor som inte har möjlighet att åka kollektivt eller leka med elcyklar kommer bli förödande för hela landet på sikt.

Enklast och rättvisast är kanske en generell skattelättnad när mallarna väl är satta ?
 
Senast ändrad:
Landsbygd är nog ordet som används mest i media.

Definition:
"Områden utanför tätort, i vardagligt tal landsbygden, har även den delats upp i två delar: landsbygd inom 5 km från huvudorten och övrig landsbygd. En tätort har sammanhängande bebyggelse med minst 200 invånare och avgränsas av SCB"

De som bor i norr kan köra elbil/elcykel/elscooter billigare om de köper elen billigare pga elprisområdena:

Här finns en geografisk indelning som gynnar resor i norra Sverige, där det produceras mer och förbrukas mindre el, i alla fall nu, före "gröna stål- och batterifabriker" ska producera sina gröna resp produkter med stor andel av vatten- och vind-el därifrån.

/Patrik
 
De som bor i norr kan köra elbil/elcykel/elscooter billigare om de köper elen billigare pga elprisområdena:

Här finns en geografisk indelning som gynnar resor i norra Sverige, där det produceras mer och förbrukas mindre el, i alla fall nu, före "gröna stål- och batterifabriker" ska producera sina gröna resp produkter med stor andel av vatten- och vind-el därifrån.

/Patrik
Nu kommer jag låta rätt negativ men men.

Om köra betyder ladda så är det väl sant. Om man vill åka längre än bilens räckvidd så kan man inte räkna med att hitta en snabbladdare...... Har hört om folk med elbil som har stuga i "norr" som har sålt sin elbil pga att den inte går att ladda när dom ska till stugan.

Vad ska man med en elscooter till på landsbygden? Vägarna utanför tätorten är i rätt dåligt skick.

Elcyklar kan säkert fylla ett bra syfte men jag tror de flesta skulle klara sig bra med en vanlig cykel. Jag tror att många cyklar kommer samla damm om 10 år när den batterimodellen inte längre tillverkas eller motorn/kretskortet inte går att reparera på de "billiga" kina-cyklarna.
 
Om köra betyder ladda så är det väl sant. Om man vill åka längre än bilens räckvidd så kan man inte räkna med att hitta en snabbladdare...... Har hört om folk med elbil som har stuga i "norr" som har sålt sin elbil pga att den inte går att ladda när dom ska till stugan.

Elbilar fungerar som sagt bäst i städer och tätorter, inte för längre resor i obyggden där det är glest/obefintligt med laddstolpar per kvadratkilometer.


Vad ska man med en elscooter till på landsbygden? Vägarna utanför tätorten är i rätt dåligt skick.

För att inte tala om vinterväglag, avstånd och kyla.


Elcyklar kan säkert fylla ett bra syfte men jag tror de flesta skulle klara sig bra med en vanlig cykel. Jag tror att många cyklar kommer samla damm om 10 år när den batterimodellen inte längre tillverkas eller motorn/kretskortet inte går att reparera på de "billiga" kina-cyklarna.


Så är det sannolikt, vilket kommer belasta både miljö och klimat onödigt mycket.
Elcyklar ersätter vanliga cyklar i hög utsträckning som utan vidare kan ha en livslängd på +30år om man sköter den någorlunda och som både är bättre för planeten och folkhälsan.
Dessutom är det realistiskt att tro att flertalet av de som köper en elcykel redan äger en vanlig cykel = onödig överkonsumtion.

Västerländska Människan behöver ju konsumera mindre och röra sig mera för planetens och sin egen skull,
elcykeln är av ondo när det gäller båda nämnda......så enkelt är det.

En modegimmick för urbana Miljö-hipsters och ett symbolpolitikt plåster för att döva det gröna samvetet är vad dom är.
 
Senast ändrad:
Du inser att om man höjer skatten på flytande bränslen (antar att du inte menar att diesel ska vara exkluderad, för då köper folk dieselbil istället) innebär det att priserna på nästan allt som kräver transporter kommer att öka? Mjölken blir alltså dyrare.

Du har rätt.

Alla borde fundera lite över hur många saker dom har i sitt hem utöver kranvattnet som inte har åkt lastbil. (y)
Då det behöver transporteras längre i glesbyggd än i stadsmiljö så slår det ju även hårdare där och bidrar till mer urbanisering och ökat tryck på bostadsbyggen i städer som ju är ett sämre boendealternativ klimatmässigt än tex mindre orter.
 
Senast ändrad:
Elbilar fungerar som sagt bäst i städer och tätorter, inte för längre resor i obyggden där det är glest/obefintligt med laddstolpar per kvadratkilometer.




För att inte tala om vinterväglag, avstånd och kyla.





Så är det sannolikt, vilket kommer belasta både miljö och klimat onödigt mycket.
Elcyklar ersätter vanliga cyklar i hög utsträckning som utan vidare kan ha en livslängd på +30år om man sköter den någorlunda och som både är bättre för planeten och folkhälsan.

Västerländska Människan behöver ju konsumera mindre och röra sig mera för planetens och sin egen skull,
elcykeln är av ondo när det gäller båda nämnda......så enkelt är det.

En modegimmick för urbana Miljö-hipsters och ett symbolpolitikt plåster för att döva det gröna samvetet är vad dom är.

Kan vi få en källa på vad elcykel ersätter: bil eller trampcykel?

BMW X3i har angiven räckvidd på 46 mil, men räkna ner det till 30 eller 35mil om man vill använda AC och rumpvärme, med elvärme hemmavid sliler du tina bilen vinertid. Finns fler moderna elbilar med liknande räckvid.
Borde klara även de flesta potthålen på norrländska vägar.
Kör du ofta 30 mil om dagen utan stopp?
Tror de flesta som inte kör i tjänsten klarar sig med det och kan ladda över natten medan man sover.

/Patrik
 
Bor man tex i Pajala och jobbar i Gällivare eller tvärt om så ligger man risigt till om man inte har laddmöjlighet på jobbet.
Bor du i Mettajärvi är du nog torsk, i alla fall vintertid.

Men då får man väl byta till ett närmare jobb tänker någon med asfalts-inkörda skosulor, ja vart då ?
Mac Donalds i Pello ? :LOL:

I glesbyggd är ofta inte elbilen mycket att ha för många och då måste det även få finnas realistiska alternativ.
 
Senast ändrad:
Bor man tex i Pajala och jobbar i Gällivare eller tvärt om så ligger man risigt till om man inte har laddmöjlighet på jobbet.
Bor du i Mettajärvi är du nog torsk, i alla fall vintertid.

Men då får man väl byta till ett närmare jobb tänker någon med asfalts-inkörda skosulor, ja vart då ?
Mac Donalds i Pello ? :LOL:

I glesbyggd är ofta inte elbilen mycket att ha för många och då måste det även få finnas realistiska alternativ.

Men då kan vi låta de som pendlar 17mil eller mer till jobbet enkel väg få köra fossilt eller hybrid, men trots norrländska avstånd tror jag ändå de flesta har kortare till jobbet. Det skulle väl innebära 4 timmar i bilen pendlandes och med dagens fossilbränslepris i en snål bil (0,6l/mil a 15kr/l) cirkus 150 skattade kronor för att ta sig till och från jobbet om dagen.
Dyrt i både tid och pengar.

I norr trodde jag man ofta hade eluttag för motorvärmare vintertid vid många arbetsplatser och de borde väl funka även för att ladda elbilar.

/Patrik, som trots att jag bor i Blekinge har motorvärmare till bilen för de få dagar jag inte cyklar
 
Skämtar du!? Hela vårt samhälle dyrkar ju bilar och andra motordrivna fordon. Många kör en del/måttligt, vissa andra väldigt mycket för nöjes skull. Motorfordon används i tid och otid till i princip allt och inget av både ung som gammal. Som sagt, hälften av alla bilresor i landet är mindre än 5 kilometer. Folk gör utflykter och kör runt i närmiljön, åker och tittar på saker, till ett köpcentrum, idrottsevenemang mm. Mycket är ärenden av olika slag, visst. Men dessa ärenden och hobbys bygger i dagsläget på bilåkande för att det ska bli av. En livsstil och ett nöje i allra högsta grad. Listan kan göras väldigt lång på hur invävd framförallt bilen är i vår kultur. Så pass att vi uppenbarligen tar den för given.

För att bli lite off topic, men ändå inte. Höj bensinskatten och använda pengarna till att subventionera lägre moms, skatter och avgifter på cyklar och kollektivtrafik. Bygg ut! Kan även tycka att elcyklar borde inkluderas så länge det föreligger särskild anledning såsom ålder, handikapp eller glesbygdsproblematik, tex. långa avstånd. Sen kan vi såklart diskutera bränslesubventioner för folk på landsbygden. Men det ogenomtänkta nöjeskörandet gör väl knappast någon lycklig i det långa loppet!? Vi vet att det är dåligt för miljön, vi vet att hälften av befolkningen är överviktig.
Kanske missförstod jag dig. Nyttotrafik för att t.ex åka till affären och handla anser inte jag är nöjesåkning. Det jag kallar nöjesåkning är t.ex. när man åker runt i stan planlöst -utan ärende- eller tar bilen på en utflykt där ingen annan aktivitet än att kliva ur bilen med picknickkorgen förekommer.
Jag tycker inte att det faktum att en resa är mindre än 5 km gör det till en nöjesåkning . Det kan vara väl så svårt att få hem 3-4 matkassar eller 2 barn från dagis utan bil!

Varken jag eller mina grannar åker bil i närmiljön för nöjes skull, vi gör det för att det finns inga andra alternativ. På sommaren kan man möjligen cykla 8 km till affären men då måste varorna rymmas på cykeln när man skall hem igen.

I dag så tillbringar dom flesta så mycket tid i bilen för sina nödvändig transporter så att jag har svårt att tro/förstå att någon finner något nöje i att åka bil.

Av din beskrivning så låter det som om du bor på ett ställe med utbyggd kollektiv trafik där man skaffar bil oavsett om den behövs eller inte. Så är inte fallet på de flesta ställen utanför dom 3 största städerna.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg