Kanske missförstod jag dig. Nyttotrafik för att t.ex åka till affären och handla anser inte jag är nöjesåkning. Det jag kallar nöjesåkning är t.ex. när man åker runt i stan planlöst -utan ärende- eller tar bilen på en utflykt där ingen annan aktivitet än att kliva ur bilen med picknickkorgen förekommer.
Jag tycker inte att det faktum att en resa är mindre än 5 km gör det till en nöjesåkning . Det kan vara väl så svårt att få hem 3-4 matkassar eller 2 barn från dagis utan bil!
Varken jag eller mina grannar åker bil i närmiljön för nöjes skull, vi gör det för att det finns inga andra alternativ. På sommaren kan man möjligen cykla 8 km till affären men då måste varorna rymmas på cykeln när man skall hem igen.
I dag så tillbringar dom flesta så mycket tid i bilen för sina nödvändig transporter så att jag har svårt att tro/förstå att någon finner något nöje i att åka bil.
Av din beskrivning så låter det som om du bor på ett ställe med utbyggd kollektiv trafik där man skaffar bil oavsett om den behövs eller inte. Så är inte fallet på de flesta ställen utanför dom 3 största städerna.