El Camino i Spanien

Nästa gång ska jag också krympa min packning. Ryggan vägde fullpackad med dagsproviant och vatten ca 15 kg.

Jag släpade med mig för mycket av saker som ändå finns att köpa på vägen. Jag packade nog undermedvetet mer som om jag skulle gå i fjällen/vildmarken. Alltså för mycket "i fall att prylar".

Helt onödigt.

Det jag var mest glad åt av det jag hade med/på mig var mina Hanwag kängor, min varma sovsäck och mina underbara ullunderkläder. Utan dom hade resan varit mindre behaglig.

Ja, vad är det man behöver egentligen? En bekant sa precis som du, att hon hade haft med sig på tok för mycket. Hon hade skickat hem kläder och böcker bara några dagar in på vandringen. Hon menade att hon inte behövde hälften av kläderna och att hon aldrig skulle ha haft tid att läsa ändå. Själv brukar jag stortrivas med att ha en bok på kvällarna när jag är ute och rör på mig, men jag tänker nu att man säker kan köpa sig en pccketbok nånstans på vägen när den lusten infinner sig? finns det någon sträcka där man INTE passerar någon butik på hela dagen? hur ser en lämplig packning ut för junivandring?

Det som jag konstaterade att jag hade för mycket av var förbandsmaterial, solkräm (men det var väl mest för att det var en kallare vår än vanligt) slagtåliga fältflaskor och ett antal andra bra men onödigt tunga grejer så som spännremmar för att kunna fästa extra packning på ryggan.

Sånt där som är ok att ha om vattenförsörjning och hälsan hänger på att det verkligen håller och finns bandage, tejp och plåster etc.

Men längs Caminon kommer man hela tiden förbi apotek och andra butiker som har det nödvändiga.
Däremot var jag glad åt att jag hade med mig bra underställ, tjockare tröja, handskar (löparhandskar) och mössa.

Hade även med liggunderlag som kom väl tillpass på den fuktiga och kalla marken vid pauser i det gröna och ibland som förstärkningsmadrass när jag hamnade på en del extremt primitiva härbärgen där man sover på golvet på en 4cm tjock (tunn) madrass.

Vädret var ovanligt kallt i April (frost flera nätter och mycket kalla vindar) hörde jag var jag än passerade under min månad i Spanien så min varma sovsäck var en kär kompis på de svinkalla härbärgena.
Många hade tunna sommarsovsäckar och frös häcken av sig och behövde låna filtar för att hålla tempen, men inte jag!

En sak som jag missade var ett par "foppatofflor" eller liknande. Härbärgenas golv är inte de renaste precis och det är skönt att kunna hasa runt där mellan dusch etc utan att ha kängor på sig.

Men jag var så principfast att jag inte gjorde mig av med något jag hade med och jag skaffade heller inget nytt. (Fånig ståndaktighet kanske, men det blev som en sport i sig nästan).
Jag hade tex med mig en tegelsten till roman som jag bara läste ett par sidor i. Blev liksom aldrig av. Alldeles för socialt på alla härbärgen. Blev en massa intressanta samtal istället.

På härbärgena (ofta i alla fall) ligger det böcker som man kan byta till sig. Din utlsäta bok in i hyllan och en "ny" med på vandringen.

Jag gick 60 av 90 mil. Tar resten i september nästa år har jag tänkt mig. Då ska min packning vara slimmad.

/Christoffer

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Newlin Camino Portugues Vandringsleder 0
BeatriceK Camino Francés på 23 dagar Vandringsleder 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg