El Camino i Spanien

Oj!

Det var många mil på kort tid.

Det låter för övrigt annars som om man skulle kunna klara sig på ca en trehundring per dag om man snålar lite!? Ink mat och boende!? (exkluderat resa tilll o från leden).

En sista fråga ( det känns annars som om jag börjar få grepp om det hela med era toppensvar) är hur tung packning ni bar under marschen. Mellan tummen och pekfingret.

Tackar så länge/Ch

Mellan tummen och pekfingret: 8 till 17 kg.
Tipset ligger väl på runt 10-12kg.
Men det beror ju på hur mycket smaskigt man bär med sig. :)

Ok!

Jag fattar. En vinare och mumsiga kakor= extra släpande. Vilket det kan vara värt nån dag ibland antar jag. Inte som i fjällen där man bara kan drömma om färsk mat.

Men om ni inte burit på mer än 12 kilo så låter det ju som riktigt lätt packning.

Mvh/Ch

2011 gick jag med.

"solhatt"
T-Shirt x 2
kalsing x 2
Shorts + Zipoffbyxa
2 Strumpor x 2
Lätt känga + lätta sandaler

Långärmad underställströja
Fleecetröja

Regnjacka
Regnbyxa

Sovsck
sidenlakan

Jag tvättade varje dag,i princip.

I klädväg behövs inte mycket mer.Nu är detta ingen tävling att bära lite men jag bar drygt 6 kilo + vatten och jag saknade inte någonting .i Fjällen bär jag oftast över 20 kg.Möjligen skulle jag haft vantar med mig 2010 som då var extremt kall.Men går man mitten av Maj-mitten av september så räcker detta.Tältar man och lagar mat utomhus så blir det ju mer
Buen Camino

//Matserik

Metro hade en sida om Caminon idag. Var en stor bild med någon text om "dödslängtan".
De glömde visst att berätta om stålvajern som sitter i berget...

Ja, Camino del Rey är ju lite annorlunda än den Camino vi ovan skrivit om.Jag skulle aldrig i livet ens fundera på att gå där.Blir livrädd bara av att titta på filmavsnittet.

Ett par frågor till er som vet.
Hur är vädret i slutet av November-December?
Är det vackert den årstiden?
Sovsäck och liggunderlag är alltså helt onödigt?
En fråga som dök upp var om 300sek/dag skulle räcka, gör det det?
Tack på förhand

Lite uppdatering.

Vi kom hem i måndags efter drygt fjorton dagar. Vandrade SJPP till Belorado på den tiden. Vädret har under större delen av vandringen varit strålande, nästan för strålande... Relativt kalla nätter med 12-15 grader när det är dags att starta på morgonen men klarblå himmel och högtryck innebar 28-35 grader på dagarna framåt eftermiddagen. Det blev lite kortare dagssträckor än planerat eftersom värmen tog sin tribut. Bra med Caminon på så vis att det ofta inte är långt mellan byarna och man därmed kan välja boende efter dagsform och väder.
Vi bodde i ganska hög grad på privata hostels, hotels och liknande - lite dyrare men bekvämare. På flera av de privata härbärgen vi bodde på saknade sängarna filtar så då kom en tunn lätt sovsäck mycket väl till pass.
När vi vände hemåt hade det varit några dagars kyligare väder men enligt prognosen skulle högtrycket åter ge onormalt höga temperaturer under även denna vecka.

En rolig sak med att vandra så här års är att vi hamnade mitt i vinskördandet i Rioja-distriktet. Intressant och välsmakande (restdruvor efter plock).

Buen Camino!

Curt Genelöv

Vädret under vintern TROR jag kan variera väldigt mycket. Allt från snö och regn med lervälling till fina dagar med högre temperaturer. Trots allt är det enligt www.peregrinossantiago.es ca 1000 personer som anmäler sin ankomst till pilgrimskontoret i Santiago i december.Troligen ganska få som vandrat någon längre sträcka.
Jag tror du ibland skulle vara ende pilgrimen på härbärget med 50 platser,ensamt och kallt.

Helt klart är att många härbärgen inte kommer att vara öppna under vintern.En del saknar värme och som redan nämnts erbjuder inte alla filtar. Jag hade både lätt sovsäck och sidenlakan,visserligen gick jag i maj men jag ångrade inte mitt val..

Visst kan man klara sig på 300 per dag men ha en reserv möjlig så blir det trevligare, jag snittade på drygt 400 per dag.

Ultreya !

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Newlin Camino Portugues Vandringsleder 0
BeatriceK Camino Francés på 23 dagar Vandringsleder 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg